• LFF

    Hur länge får era förskoleklassare vara ute?

    När går de och lägger sig? När går de upp en vardag?

    Anledningen till min fråga är att runt 1915 igår kväll plingade det på dörren och det var mina killars klasskompisar som undrade om barnen fick komma ut och leka. Mina barn hade nyss somnat vilket jag sa. När jag stängde dörren hörde jag ett av barnen säga "vad tidigt de går och sover". Mina barn går upp kl 6 på skoldagar, skolan börjar kl 8 (de äter frukost på fritids, annars hade de fått sova typ 30 minuter längre).

    Nu undrar jag hur det ser ut hos er andra med barn i samma ålder.

  • Svar på tråden Hur länge får era förskoleklassare vara ute?
  • annabellelee

    Jag har en 4-åring som lägger sig vid 20.00 men inte leker ute efter 19.00.. Men eftersom ditt barns kompisar få gå runt själva i grannskapet antar jag att de är äldre än 4.

  • sextiotalist

    Sonen somnade vid den åldern kring halv nio och vaknade av sig själv pigg innan sex. Men efter middagen så var det hemma som gällde.

    Skulle tro att dina barn lägger sig nog betydligt tidigare än de flesta i den åldern.

  • fjanten

    När jag var runt 6 år sov jag nog runt 20:30-21. Kommer ihåg att jag ofta hade vänner över eller var hos vänner runt bolibompa och efteråt i någon timme INNAN det var dags för kvällsfika och bad innan läggdags. Mina barn på 3 och 4 lägger sig runt 20, och jag räknar med att det blir runt 20:30-21 i förskoleklass-lågstadieålder.

  • Limeblad

    Har inga barn själv men kommer ihåg att jag la mig efter Bolibompa, alltså 18.30, under hela lågstadiet tror jag. Det var säker något tidigare än många andra. Mina föräldrar ville ha lite egentid och jag började fritids tidigt. Att som sexåring vara ute efter 19 verkar sent.

  • LFF
    fjanten skrev 2020-04-01 07:38:36 följande:

    När jag var runt 6 år sov jag nog runt 20:30-21. Kommer ihåg att jag ofta hade vänner över eller var hos vänner runt bolibompa och efteråt i någon timme INNAN det var dags för kvällsfika och bad innan läggdags. Mina barn på 3 och 4 lägger sig runt 20, och jag räknar med att det blir runt 20:30-21 i förskoleklass-lågstadieålder.


    Men när sjutton går de upp då på vardagar? De behöver ju en 10-11 timmar sömn som regel fortfarande i 6-7 års ålder. Om skolan då börjar kl 8 (vilket den gör hos oss) så måste man ju gå upp senast 06.30 för att inte behöva stressa alltför mycket om man äter frukost hemma. Nu äter ju mina barn frukost på fritids för att vi ska kunna hämta dem tidigare på eftermiddagen vilket innebär att de är på fritids ca 0645. 

    Sömnen är ju otroligt viktig för att barnen ska sortera in den kunskap de fått under dagen. 

    I dina barns ålder så behövs det ju ytterligare minst en timmes sömn (närmare 12 timmar generellt) så då måste ju ni gå upp väldigt sent?

    Men, jag förstår ju varför många barn (säger inte att dina barn gör det) har problem med inlärning och koncentration om de redan som små har minus på sömnkontot. Undrar om det också bidrar till ungas psykiska ohälsa, att de generellt har lärt sig att klara sig på för lite sömn. *funderingar för mig själv*
  • LFF
    sextiotalist skrev 2020-04-01 07:30:09 följande:

    Sonen somnade vid den åldern kring halv nio och vaknade av sig själv pigg innan sex. Men efter middagen så var det hemma som gällde.

    Skulle tro att dina barn lägger sig nog betydligt tidigare än de flesta i den åldern.


    Fast de behöver ju 10-11 timmars sömn i den åldern (generellt) och ska man då gå upp kl 6 på morgonen så är det ju runt 19 man behöver ligga i säng. 

    Sömnen är ju otroligt viktig för att klara av skoldagen och sen under sömnen så sorteras ju allt man lärt sig in i hjärnan. Men det kanske förklarar då varför många barn har koncentrationsproblem på eftermiddagen i skolan om de har ett sömnunderskott redan vid så låg ålder. 
  • LFF
    annabellelee skrev 2020-04-01 06:25:41 följande:

    Jag har en 4-åring som lägger sig vid 20.00 men inte leker ute efter 19.00.. Men eftersom ditt barns kompisar få gå runt själva i grannskapet antar jag att de är äldre än 4.


    Ja, de är förskoleklassare, så de fyller 7 under detta år. 

    Men när går ni upp då? Hur många timmar sover ditt barn? 
  • LFF
    Limeblad skrev 2020-04-01 07:43:12 följande:

    Har inga barn själv men kommer ihåg att jag la mig efter Bolibompa, alltså 18.30, under hela lågstadiet tror jag. Det var säker något tidigare än många andra. Mina föräldrar ville ha lite egentid och jag började fritids tidigt. Att som sexåring vara ute efter 19 verkar sent.


    För oss handlar det inte om egentid utan om vikten av att få tillräckligt med sömn för barnen så de är utvilade inför skoldagen. 
  • sextiotalist
    LFF skrev 2020-04-01 08:18:03 följande:

    Men när sjutton går de upp då på vardagar? De behöver ju en 10-11 timmar sömn som regel fortfarande i 6-7 års ålder. Om skolan då börjar kl 8 (vilket den gör hos oss) så måste man ju gå upp senast 06.30 för att inte behöva stressa alltför mycket om man äter frukost hemma. Nu äter ju mina barn frukost på fritids för att vi ska kunna hämta dem tidigare på eftermiddagen vilket innebär att de är på fritids ca 0645. 

    Sömnen är ju otroligt viktig för att barnen ska sortera in den kunskap de fått under dagen. 

    I dina barns ålder så behövs det ju ytterligare minst en timmes sömn (närmare 12 timmar generellt) så då måste ju ni gå upp väldigt sent?

    Men, jag förstår ju varför många barn (säger inte att dina barn gör det) har problem med inlärning och koncentration om de redan som små har minus på sömnkontot. Undrar om det också bidrar till ungas psykiska ohälsa, att de generellt har lärt sig att klara sig på för lite sömn. *funderingar för mig själv*


    Sonen vaknade före sex.

    Men han har alltid sovit mindre än norm (även under puberteten och som spädbarn ).

    Bör väl tillägga att, förutom en kortare tid, ytterst sällan haft problem kring läggning. Han har somnat snabbt, vaknat av sig själv.

    Jag var likadan. Somnade relativt sent och vaknade tidigt av mig själv
  • närkommertrean

    Vår son som går i förskoleklass lägger sig vid 19.30-20.00 men har oftast svårt att somna så han sover tidigast 20.30. Går upp kl 7 eller strax efter. Skolan börjar 8.30 och vi bor precis bredvidskolan. Hans lillebror som snart fyller 4 år lägger sig kl 19 så innan dess varvar vi ner, städar rummet, äter en kvällsmacka och läser saga. 6-åringen hade inte fått gå ut och leka efter kl 19. När han har haft någon kompis hos oss har barnet blivit hämtat 18.30 som senast, samma när vår son varit hos sina kompisar på kvällen.

Svar på tråden Hur länge får era förskoleklassare vara ute?