• Anonym (Maria)

    Tokig på sambons dumhet

    Min sambo och jag äger huset till hälften. Nu i dessa tider tog jag upp att vi måste se till att vi ärver varann genom testamente. Men det behövs inte, sa han, för han har skrivit att jag får hans pensionsbespsringar om han går bort (den fonden är på någon ynka tusenlapp) och då borde jag ju även få huset. Som att "de borde förstå" att han vill lämna övrigt till mig också. Han är så dum och naiv! Det funkar inte så. Så nu sa han att han ska ringa banken där vi har bolån och säga till dem att jag ska stå som "arvtagare" till huset. Jag fattar inte. Han är chef, annars vettig, men jag är fan rädd att dö, hur ska han isåfall kunna lära barnen något om livet?! Han är så lättlurad också. Jag är rädd på riktigt. I hans huvud har han ändå rätt, han är en sån där som inte lyssnar på andra utan vet bäst.

  • Svar på tråden Tokig på sambons dumhet
  • Anonym (.)

    Ja det var ju märkligt att han inte fattar att testamente behövs när man är sambo.

    Du kanske kan skicka lite länkar till artiklar kring när göran kropp dog? Han saknade testamente och det slutade ju med att sambon blev hemlös om jag inte minns fel.

  • Disa35
    Anonym (.) skrev 2020-04-01 09:50:59 följande:

    Ja det var ju märkligt att han inte fattar att testamente behövs när man är sambo.

    Du kanske kan skicka lite länkar till artiklar kring när göran kropp dog? Han saknade testamente och det slutade ju med att sambon blev hemlös om jag inte minns fel.


    Eller Stig Larsson och Eva Gabrielsson - fast hon blev inte hemlös.
  • Anonym (U)

    Vilka andra kan ärva?

    Han är kanske inte dum utan vet vad han gör , och vill inte att du ärver.

    Men vågar inte säga detta till dig eftersom du anser att ni måste ärva varandra.

  • Waterproof

    Har tyvärr egen erfarenhet av samboskap och vad som händer när den ena går bort.
    Om ni inte skrivit testamente så ärver barnen hans (eller din) del i ägandet. Du ärver ingenting alls efter honom. Nada. Spelar ingen roll vem han skrivit in som förmånstagare i sin pensionsförsäkring eller sagt till banken. Ja, du får naturligtvis pengarna från pensionsförsäkringen där du står som förmånstagare. Men allt ni köpt till hemmet ska delas mellan dig och barnen. Har han fordon som är skrivna på honom. Barnens. Har ni gemensamma konton för t.ex. semestersparande, underhåll av hus osv. så är hälften barnens och överförmyndarnämnden kommer se till att det hamnar på spärrade konton som barnen får tillgång till när de blir 18.
    För den efterlevande kan det här bli otroligt krångligt. 
    Så skriv testamente för guds skull. 
    Jag har varit med om detta och det är det sista man vill oroa sig över och behöva ta uti med om det otänkbara händer.
    Så köp er den sinnesfriden och skriv ett testamente där ni klargör hur ni vill att era tillgångar ska fördelas om det skulle hända.

  • Waterproof

    Ska tillägga att man kan inte testamentera bort allt. Det går inte att göra barnen arvlösa. Men man kan testamentera bort hälften av sitt eget ägande vilket kan göra stor skillnad vid ett dödsfall. Det kan vara skillnaden mellan att kunna bo kvar i huset eller tvingas flytta. 

  • Anonym (Maria)
    Anonym (U) skrev 2020-04-01 10:25:46 följande:

    Vilka andra kan ärva?

    Han är kanske inte dum utan vet vad han gör , och vill inte att du ärver.

    Men vågar inte säga detta till dig eftersom du anser att ni måste ärva varandra.


    Nej, så är det inte. Han bara tror att det inte behövs dokument.
  • Anonym (Tips från coachen)

    Visa honom lagparagrafer eller vettiga webbsidor kring arv och boende. Det enda du får är halva huset, resten går till de som ärver honom, dvs eventuella barn eller så hans föräldrar och syskon. Visa honom t ex information om arvsrätt, vem som ärver vem. "Ärver sambos varandra? Svar nej", borde vara hur lätt som helst att hitta. Vilket pucko.

  • Anonym (Maria)
    Waterproof skrev 2020-04-01 10:34:14 följande:

    Har tyvärr egen erfarenhet av samboskap och vad som händer när den ena går bort.

    Om ni inte skrivit testamente så ärver barnen hans (eller din) del i ägandet. Du ärver ingenting alls efter honom. Nada. Spelar ingen roll vem han skrivit in som förmånstagare i sin pensionsförsäkring eller sagt till banken. Ja, du får naturligtvis pengarna från pensionsförsäkringen där du står som förmånstagare. Men allt ni köpt till hemmet ska delas mellan dig och barnen. Har han fordon som är skrivna på honom. Barnens. Har ni gemensamma konton för t.ex. semestersparande, underhåll av hus osv. så är hälften barnens och överförmyndarnämnden kommer se till att det hamnar på spärrade konton som barnen får tillgång till när de blir 18.

    För den efterlevande kan det här bli otroligt krångligt. 

    Så skriv testamente för guds skull. 

    Jag har varit med om detta och det är det sista man vill oroa sig över och behöva ta uti med om det otänkbara händer.

    Så köp er den sinnesfriden och skriv ett testamente där ni klargör hur ni vill att era tillgångar ska fördelas om det skulle hända.


    Beklagar att du varit med om det! Tack för att du sprider kunskap.

    Vi ska lösa detta så snart som möjligt. Jag har redan kontaktat juristbyrå för detta.
  • Anonym (k)

    Kontakta en jurist (ex familjejuristen) redan idag och var bestämd med att detta ska göras.
    Då måste han klargöra att han inte vill, annars skriver han på papperen..

  • Anonym (Maria)
    Waterproof skrev 2020-04-01 10:39:54 följande:

    Ska tillägga att man kan inte testamentera bort allt. Det går inte att göra barnen arvlösa. Men man kan testamentera bort hälften av sitt eget ägande vilket kan göra stor skillnad vid ett dödsfall. Det kan vara skillnaden mellan att kunna bo kvar i huset eller tvingas flytta. 


    Nej, såklart man inte gör barnen arvslösa. De är ju det mest värdefulla man har.
Svar på tråden Tokig på sambons dumhet