• Anonym (Maria)

Tokig på sambons dumhet

Min sambo och jag äger huset till hälften. Nu i dessa tider tog jag upp att vi måste se till att vi ärver varann genom testamente. Men det behövs inte, sa han, för han har skrivit att jag får hans pensionsbespsringar om han går bort (den fonden är på någon ynka tusenlapp) och då borde jag ju även få huset. Som att "de borde förstå" att han vill lämna övrigt till mig också. Han är så dum och naiv! Det funkar inte så. Så nu sa han att han ska ringa banken där vi har bolån och säga till dem att jag ska stå som "arvtagare" till huset. Jag fattar inte. Han är chef, annars vettig, men jag är fan rädd att dö, hur ska han isåfall kunna lära barnen något om livet?! Han är så lättlurad också. Jag är rädd på riktigt. I hans huvud har han ändå rätt, han är en sån där som inte lyssnar på andra utan vet bäst.

• Svar på tråden Tokig på sambons dumhet
  • Kjell2
    Anonym (Maria) skrev 2020-04-01 09:15:38 följande:

Min sambo och jag äger huset till hälften. Nu i dessa tider tog jag upp att vi måste se till att vi ärver varann genom testamente. Men det behövs inte, sa han, för han har skrivit att jag får hans pensionsbespsringar om han går bort (den fonden är på någon ynka tusenlapp) och då borde jag ju även få huset. Som att "de borde förstå" att han vill lämna övrigt till mig också. Han är så dum och naiv! Det funkar inte så. Så nu sa han att han ska ringa banken där vi har bolån och säga till dem att jag ska stå som "arvtagare" till huset. Jag fattar inte. Han är chef, annars vettig, men jag är fan rädd att dö, hur ska han isåfall kunna lära barnen något om livet?! Han är så lättlurad också. Jag är rädd på riktigt. I hans huvud har han ändå rätt, han är en sån där som inte lyssnar på andra utan vet bäst.

Har ni barn, egna eller gemensamma?

• Anonym (Maria)
    Anonym (k) skrev 2020-04-01 10:57:37 följande:

Kontakta en jurist (ex familjejuristen) redan idag och var bestämd med att detta ska göras.

Då måste han klargöra att han inte vill, annars skriver han på papperen..

Han vill, det är bara det att han inte visste att sambos inte ärver varann. För varje argument jag hade emot honom kom han med ett nytt "men..." för att få rätt. Det är typiskt honom. Han är en fin person men lite mansplainer.
  • Anonym (Maria)
    Kjell2 skrev 2020-04-01 10:58:38 följande:

Har ni barn, egna eller gemensamma?

Bara gemensamma.
  • Anonym (k)
    Anonym (Maria) skrev 2020-04-01 10:59:49 följande:
    Han vill, det är bara det att han inte visste att sambos inte ärver varann. För varje argument jag hade emot honom kom han med ett nytt "men..." för att få rätt. Det är typiskt honom. Han är en fin person men lite mansplainer.
    Du får helt enkelt ta på dig att detta genomförs
  • Kjell2
    Anonym (Maria) skrev 2020-04-01 11:00:13 följande:
    Bara gemensamma.
    Då löser ett testamente bara delar av problemet. Något förenklat om han dör

Utan testamente
    Du äger halva huset
    Barnen äger halva huset. 
    Inget större problem så länge barnen är under 18 år och ni bor kvar

Med testamente där du är förmånstagare
    Du äger 75% av huset
    Barnen äger 25% av huset
    Inget större problem så länge barnen är under 18 år och ni bor kvar

Ni bör kanske överväga att gifta er då det löser mycket av problemen, Annars måste ni se till att det finns möjlighet för efterlevande att lösa ut barnen från huset.
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (Maria) skrev 2020-04-01 11:00:13 följande:
    Bara gemensamma.

Då kan det vara en stor fördel att vara gifta för att, på ett enkelt sätt, undvika att barnen får ut sitt arv direkt, vilket annars kan ställa till med en del bekymmer.
  • LFF
    Waterproof skrev 2020-04-01 10:39:54 följande:

Ska tillägga att man kan inte testamentera bort allt. Det går inte att göra barnen arvlösa. Men man kan testamentera bort hälften av sitt eget ägande vilket kan göra stor skillnad vid ett dödsfall. Det kan vara skillnaden mellan att kunna bo kvar i huset eller tvingas flytta. 

Du kan även testamentera att sambon ska nyttjanderätt över bostaden så länge hen lever och att barnen därmed får vänta på sitt arv tills dess att bostaden säljs.
  • Anonym (amatör)
    LFF skrev 2020-04-01 11:21:01 följande:
    Du kan även testamentera att sambon ska nyttjanderätt över bostaden så länge hen lever och att barnen därmed får vänta på sitt arv tills dess att bostaden säljs.
    Testamentera bort laglotten?

(Såtillvida bostaden är större delen av arvet, vilket den oftast är.)
  • LFF
    Anonym (amatör) skrev 2020-04-01 12:09:52 följande:
    Testamentera bort laglotten?

(Såtillvida bostaden är större delen av arvet, vilket den oftast är.)
    https://lawline.se/answers/besittningsratt-vid-arv-vs.-brostarvingars-laglott

[K12]1 §  Är genom testamente förordnat att egendom, som tillkommer efterlevande make såsom arvinge eller universell testamentstagare, skall, sedan makens rätt upphört, tillfalla annan, äger vad i 3 kap. är stadgat motsvarande tillämpning, såvitt ej annat följer av testamentet.

[K12]3 §  Nyttjanderättshavaren förvaltar egendomen och njuter avkastningen därav. Vid förvaltningen skall han iakttaga jämväl ägarens rätt och bästa. Egendomen må ej sammanblandas med annan, såframt ej dess ändamålsenliga användning föranleder därtill.

[S2]Nyttjanderättshavaren skall vidkännas alla nödiga kostnader för egendomen som böra gäldas med avkastningen under hans besittningstid.

https://lagen.nu/1958:637#K12
  • LFF
    LFF skrev 2020-04-01 12:17:45 följande:
    https://lawline.se/answers/besittningsratt-vid-arv-vs.-brostarvingars-laglott

[K12]1 §  Är genom testamente förordnat att egendom, som tillkommer efterlevande make såsom arvinge eller universell testamentstagare, skall, sedan makens rätt upphört, tillfalla annan, äger vad i 3 kap. är stadgat motsvarande tillämpning, såvitt ej annat följer av testamentet.

[K12]3 §  Nyttjanderättshavaren förvaltar egendomen och njuter avkastningen därav. Vid förvaltningen skall han iakttaga jämväl ägarens rätt och bästa. Egendomen må ej sammanblandas med annan, såframt ej dess ändamålsenliga användning föranleder därtill.

[S2]Nyttjanderättshavaren skall vidkännas alla nödiga kostnader för egendomen som böra gäldas med avkastningen under hans besittningstid.

https://lagen.nu/1958:637#K12
    Det var bland annat detta som Stieg Larsson inte gjorde vilket skapade problem för hans långtida sambo som inte kunde lösa ut bröstarvingarnas del av huset de delat.
Svar på tråden Tokig på sambons dumhet