• Sommar26

Hur länge innan det lugnar sig efter att man slutat amma 10 månaders som äter dåligt och vägrar flaska och napp?!

Vi har en liten tjej som vägrar flaska och napp (har försökt med alla olika trix) och dessutom äter dåligt under dagarna.

Hon väljer istället att inta näring i form av bröstmjölk i kopiösa mängder under natten (äter 8-10ggr och man får stoppa henne annars kräks hon).

Vi har testat att sluta nattamma, stred med detta i två veckor och gav sedan upp eftersom hon började dagen runt 05 (somnade först efter 21 så det blev för få timmar).

Nu har vi istället testat att inte amma mellan 08-18 under dagarna, hon jagar mig och gnäller då jag är i närheten men håller på detta och erbjuder vatten och mat istället. Dock äter hon endast 3-5 teskedar per måltid oavsett vad vi erbjuder.

Vi funderar på att helt sluta amma nu eftersom vi håller på att gå under av alla vakna nätter Har även en storebror (3,5 år och extremt aktiv) som nu inte går på förskola pga Corona, kommunen har sagt nej till alla 15 timmars sedan 3 veckor tillbaka) så det är mkt ansträngt läge här hemma.

Nu till frågan: Hur många dygn av ett ?helvette? hade ni som har gått igenom liknande situation?

Tänker hur vi ska tänka så att vi kan planera in detta och att storebror ev kan sova borta. Eftersom hon skriker då hon inte får bröstet när hon vill.

Tacksam för svar och tankar

• Svar på tråden Hur länge innan det lugnar sig efter att man slutat amma 10 månaders som äter dåligt och vägrar flaska och napp?!
  • Mortiscia80

Varför vill ni hindra henne från att amma dagtid? Nattetid är det ju dags att sluta med mat öht så klart men om hon inte vill ha flaska ännu så får ni försöka vänja henne om någon månad eller så på nytt. Det blir liksom fel när man stirrar sig blind på att "nej hon ska minsann kunna äta flaska", bara för att man själv tycker att det vore smidigt, eller vad det nu är för orsak. Ska ni verkligen förvägra barnet mat bara för att hon inte vill ha flaska...? Och att erbjuda vatten är inte alls lika bra som om hon fortfarande kan få bröstmjölk. Fortsätt ge små matportioner men ffa, låt henne äta det hon tycker om så hon åtminstone får i sig den näring hon behöver!

• Mortiscia80

För att förtydliga, och jag går nu enbart på den information du gett, om barnet äter dåligt av vanlig mat så hon inte får i sig tillräckligt och ni förvägrar henne amning 8-18 så är det faktiskt barnmisshandel!!

• Fjäril kär

Om hon äter dåligt på dagen och bara gnäller är det inte så konstigt att hon vråläter på nätterna. Hon är ju hungrig!

Innan ni slutar amma måste hon kunna äta vanlig mat och ni måste se att hon blir mätt på den.

Så just nu kan ni inte ta bort amning. Fortsätt att erbjuda vanlig mat i smakportioner och låt amningen fortsätta.

Alla barn är olika!

• syntharen

Jag håller med ovan, ta inte bort amningen på dagtid förrän hon har börjat äta ordentligt med vanlig mat. Första året av ett barns liv ska vanlig mat bara var roligt (absolut inget tvång, bara testa och lek med mat och förhoppningsvis glider maten ner också ) och det är inte ovanligt att en 10 månaders mest vill bli ammad (har själv en dotter som är amningstokig och blev först intresserad av mat runt 11 månader, då vi slutade nattamma).

Vad ger ni för mat? Erbjuder ni mat när ni själva äter? När min dotter var 6 mån erbjöd vi henne den mat vi själva åt, i stavar eller stora bitar hon själv kunde hålla och gnaga på. När hon var 10 mån blev hon fortfarande erbjuden mat när vi åt (men inte mycket åkte ner i magen), efteråt ammade jag henne.

Ang sluta nattamma har jag tyvärr inga råd, mina två (av 3) barn som blivit ammade har det gått så smidigt att sluta amma på natten så det har inte varit några problem. Kanske är hon inte riktig mogen att släppa nattamningen än men du kanske kan glesa ut tillfällena.

• Ellifant

När min son var 9 mån fick han sin första tand och bet mig i brösten under amningen så jag var tvungen att sluta amma helt och då tog det två nätter sen tog han flaskan med välling och börja äta riktigt bra. Han har med vägrat allt med nappar och flaskor heter.

Ett tips är att testa olika nappflaskor, jag fick låna en dr Brown flaska och den var den ända han tog. Jag upplever den ?nappen? som ganska stor så han fick ett bra tag. Men se om du kan låna flaskor av någon eller köp begagnat så du inte sitter där med massor av dyra flaskor.

• Sommar26

Tack för era svar. Som ni kanske läst så har vi testat i två veckor att helt avstå från nattamning med resultat att hon inte sover mer än mellan 21-05 (i bästa fall) sedan ska det ju tilläggas vakentid under natten 1-2 timmar.

Att det ska vara barnmisshandel låter i mina öron lite märkligt eftersom hon erbjuda mat under hela dagarna, hon har fått smaka sedan 4 månaders ålder. BVC har dessutom tyckt att vi ska dra ner på amning för att få i henne mer fast föda.

• Fjäril kär
    Sommar26 skrev 2020-04-01 16:16:26 följande:

Tack för era svar. Som ni kanske läst så har vi testat i två veckor att helt avstå från nattamning med resultat att hon inte sover mer än mellan 21-05 (i bästa fall) sedan ska det ju tilläggas vakentid under natten 1-2 timmar.

Att det ska vara barnmisshandel låter i mina öron lite märkligt eftersom hon erbjuda mat under hela dagarna, hon har fått smaka sedan 4 månaders ålder. BVC har dessutom tyckt att vi ska dra ner på amning för att få i henne mer fast föda.

Att dra ner på amning måste gå i fas med att hon äter ordentligt. Det duger inte med några skedar pure här och där för att motivera amningsstopp. Hon måste själv vara nyfiken och intresserad av mat och vilja äta.

Väger hon som hon ska och följer kurvan finns det ingen anledning att tvinga bort amningen.

Ta en sak i taget. Ska ni fasa ut amningen så ta ETT mål i taget och ersätt med en portion mat. Tex lunchen.

Hon protesterar ju för att hon är hungrig - inte för att jävlas med er.

Låt henne amma på natten och få fokus på bra sömn så går det lättare att ta tag i dagen och de måltider hon äter.

Ett bra tips som funkade för mina barn var att erbjuda mat när de inte var vrålhungriga. Lite lagom sugen och nyfiken då gick det mycket enklare att få i fler skedar puré. Ett skrikande barn som är trött och jättehungrig kommer inte vilja bli matad utan då möter du gråt, skrik och vrål..
  • Ellie

Om du är väldigt trött på att amma, har ni provat att ge ersättning istället? Hon är så liten än att det kan vara en stor del av hennes föda. Ja, jag läste att hon inte vill ta flaska, men hur är det med olika pipmuggar? Vanligt glas?
    Man kan ju blanda bröstmjölk med ersättning ett tag för att vänja in smaken.
    I annat fall hade jag röstat för att amma dagtid efter måltider, samt att amma de tillfällen på natten hon önskar (fram till ca 1 år). Hur ofta blir det nattetid då? Kan du liggamma? Sova igenom amningen?

Jag hade barn som i stort sett bara ammade första året. När jag sedan avbröt föräldraledigheten blev det något bättre med föda dagtid, men fortfarande amning nätterna igenom. Vi slutade med det vid ca 2 års ålder, men då kunde jag i stort sett sova mig igenom amningen.
    Ena barnet fixade en hel del gröt och välling, andra drack massor av NAN under övergången.

• Mortiscia80
    Sommar26 skrev 2020-04-01 16:16:26 följande:

Det är klart att det är barnmisshandel om du medvetet låter ditt barn gå utan mat, det förstår du väl ändå själv?? Som du beskriver det så är det stopp på amning dagtid, det innebär att det enda hon får är vatten samt de få tuggor hon stoppar i sig av annan mat som erbjuds, vilket du beskriver som väldigt lite. Det räcker inte!
  • Sommar26

Tack jag ska ta upp det med BVC och ifrågasätta att de förspråkar barnmisshandel, är ju helt sjukt att de gör så.

Kanske kan vi se om de kan ge henne ett familjehem som kan erbjuda amma, för jag klarar inte att vara vaken hela nätter nätter mer och Dessutom ta hand om båda barnen på dagarna.

Det borde bli bäst. Vore ju fruktansvärt om jag misshandlade mina barn genom att inte amma.

Jag måste erkänna att jag helt missförstått att man inte ?måste? amma sitt barn fram till just 12 månader.

Svar på tråden Hur länge innan det lugnar sig efter att man slutat amma 10 månaders som äter dåligt och vägrar flaska och napp?!