• Anonym (M)

    Ensam vårdnad för alltid, inget umgänge?

    Skulle jag orka och våga skriva ut all info skulle ingen av er ifrågasätta så ni kan väl räkna med att ni förstår.

    Men, extremt grova brott, jag har inga bevis, han är inte dömd. Hur långt kan jag bli trodd på bara mina ord? Han har många tidigare domar men många år sedan.

    Jag kommer att kräkas, svimma och vet helt ärligt inte om jag överlever om han kommer att få umgås med vårat barn själv. Än så länge bebis som bara är uppvuxen med mig.

    Men hur mycket väger mina ord mot hans nekande när jag ska börja kriga?

  • Svar på tråden Ensam vårdnad för alltid, inget umgänge?
  • Anonym (ooo)

    Det är frågor du måste ta med en advokat för ingen kan veta. Dels eftersom du inte skriver några detaljer och dels för att alla fall ändå är unika. 

  • Anonym (Anonym)

    Inte alls. Utan bevis blir det bara påståenden och i värsta fall smutskastning, tyvärr. Och umgängesrätten blir du inte av med, egen vårdnad gör ingen skillnad där.

  • Kjell2
    Anonym (M) skrev 2020-04-01 20:48:11 följande:

    Skulle jag orka och våga skriva ut all info skulle ingen av er ifrågasätta så ni kan väl räkna med att ni förstår.

    Men, extremt grova brott, jag har inga bevis, han är inte dömd. Hur långt kan jag bli trodd på bara mina ord? Han har många tidigare domar men många år sedan.

    Jag kommer att kräkas, svimma och vet helt ärligt inte om jag överlever om han kommer att få umgås med vårat barn själv. Än så länge bebis som bara är uppvuxen med mig.

    Men hur mycket väger mina ord mot hans nekande när jag ska börja kriga?


    Nej, du kan inte få en dom på ensam vårdnad för alltid och aldrig något umgänge. En enskild dom kan landa på det men den kan omprövas om någon av parterna tar det till domstol igen.

    Dina möjligheter och hur det går till bör du ta med ett proffs.
  • Anonym (T)

    Beror ju helt på vilka brott det gäller. Om det är brott riktade mot barnet eller inte (för själva umgängesfrågan) Oftast blir det då umgänge med en annan person närvarande. Dessutom måste du ha konkreta bevis för att detta ens ska komma på tal. Skulle de enbart gå på ditt ord skulle de begå tjänstefel. Livet ut gäller det ju inte heller, de kan när som helst ändra bedömningen om den andra föräldern varit positiv till och visat på förändring - också här spelar det ju roll vilken typ av brott det är frågan om. Men som övriga skriver; kontakta någon kunnig!

    Låter förövrigt som en väldigt jobbig sits du hamnat i, hoppas det löser sig!

  • Anonym (Eva)

    Oftast väger ord ingenting utan de ser på lagen och där står att pappan har rätt att ha umgänge med sitt barn. Men nu är ju barnkonventionen lag och umgänget ska vara till barnets bästa. Om det inte är det så får du säga det och vända dig till en advokat.

  • Anonym (c)
    Anonym (M) skrev 2020-04-01 20:48:11 följande:

    Skulle jag orka och våga skriva ut all info skulle ingen av er ifrågasätta så ni kan väl räkna med att ni förstår.

    Men, extremt grova brott, jag har inga bevis, han är inte dömd. Hur långt kan jag bli trodd på bara mina ord? Han har många tidigare domar men många år sedan.

    Jag kommer att kräkas, svimma och vet helt ärligt inte om jag överlever om han kommer att få umgås med vårat barn själv. Än så länge bebis som bara är uppvuxen med mig.

    Men hur mycket väger mina ord mot hans nekande när jag ska börja kriga?


    Ord betyder ingenting i en eventuell rättegång, det måste finnas bevis. Håller du tex barnet borta från den andra förälder kommer det garanterat slå hårt emot dig som förälder i en tvist.

    Du kanske kommer bli trodd men det räcker inte. Om du är helt säker på hur dålig förälder han kommer vara, dokumentera så mycket du kan. Jag förstår verkligen att du befinner dig i en hemsk situation. Har han utsatt barnet för övergrepp? Eller alltså misstänker du det?
  • Anonym (Moa)

    Vilken jobbig sits. Jag har varit i liknande.

    Du behöver ta kontakt med socialtjänsten/familjerätten och berätta om situationen. Om han efterfrågar umgänge så kan du kräva att det ska ske med en kontaktperson då du är orolig. Det kan bestå tills din oro är borta/för alltid/tills han stämmer dig. Det behövs ingen dom eller bevis för att kommunen ska bistå med kontaktperson. Man har rätt och ansvar att skydda sitt barn från faror om det så är den andra föräldern. Då kan han gå med på umgänge med kontaktperson närvarande, eller så får han stämma dig. Men Ingen kan iaf säga att du nekat umgänge, så länge du erbjuder umgänge med kontaktperson närvarande.

Svar på tråden Ensam vårdnad för alltid, inget umgänge?