• Anonym (ROFL)

    FHM och Corona

    Surfade in på myndighetens sida

    www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

    Och tänkte läsa lite när jag läste denna del:

    ? Om en person i familjen är sjuk - måste alla stanna hemma då?

    Nej, så länge syskon eller andra familjemedlemmar inte har några SYMPTOM kan de göra som vanligt och gå till skolan, förskolan eller jobbet. I familjer eller hushåll där någon är sjuk är det viktigt att vara uppmärksam på symtom.

    ??>Tänk på vad du kan göra för att inte sprida smittan vidare<??-?

    Hustrun är sjuksköterska, jag jobbar inom matvaruhandeln och Covid har inkubation på 1-2 veckor.....

  • Svar på tråden FHM och Corona
  • Anonym (........)

    Inte konstigt att vi fått så stor smittspridning i Sverige när de går ut med dessa rekomendationer.

    Ny fakta visar nämligen att man kan ha Corona även utan att få några symtom, dvs vara smittbärare utan symtom.

  • Anonym (Anonym)

    Var har du fått info om inkubationstiden? Senast jag läste var 2-5 dagar. Vet inte vad syftet med din tråd är egentligen? Om ni inte är sjuka ska ni ju jobba.

  • Dr Nail

    Det finns ingenting i hela världen som vi i Sverige har fått lika mycket dubbla, svårtolkade budskap kring som den här krisen. Lixom, är det nån som fortfarande styr det här skeppet eller...

  • Anonym (WHO)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-02 12:01:54 följande:

    Var har du fått info om inkubationstiden? Senast jag läste var 2-5 dagar. Vet inte vad syftet med din tråd är egentligen? Om ni inte är sjuka ska ni ju jobba.


    WHO skriver

    Most estimates of the incubation period for COVID-19 range from 1-14 days, most commonly around five days.

    Och de är väldigt försiktiga med sina uttalanden.
  • Mascaraklumpar

    FoHM är inte ute efter att stoppa smittspridningen utan målet är att bromsa hastigheten av den. Råden de ger är således inte av typen ?såhär ska du bete dig för att risken för dig som individ och för dem du träffar helt ska försvinna? utan av typen ?så här ska du bete sig för att vi ska få vad vi anser är en bra balans mellan belastningen på sjukvården och på samhällsekonomin?.

    Vid en okontrollerad smittspridning smittar varje person i genomsnitt 2-3 andra personer, vilket gör att belastningen på sjukvården fördubblas var 3-5 dag. Kan man få ned spridningen så att varje person smittar 1 person så kommer belastningen istället vara konstant. Man behöver således inte se till att varje person inte sprider smittan alls om detta är målet, utan bara att den i genomsnitt inte sprids till så många. Vore målet däremot att få så få dödsfall som möjligt så skulle restriktionerna behöva vara mycket, mycket hårdare.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (WHO) skrev 2020-04-02 13:01:25 följande:
    WHO skriver

    Most estimates of the incubation period for COVID-19 range from 1-14 days, most commonly around five days.

    Och de är väldigt försiktiga med sina uttalanden.
    Tack! Alltid bra att veta.
  • Anonym (ROFL)
    Mascaraklumpar skrev 2020-04-02 13:12:07 följande:

    FoHM är inte ute efter att stoppa smittspridningen utan målet är att bromsa hastigheten av den. Råden de ger är således inte av typen ?såhär ska du bete dig för att risken för dig som individ och för dem du träffar helt ska försvinna? utan av typen ?så här ska du bete sig för att vi ska få vad vi anser är en bra balans mellan belastningen på sjukvården och på samhällsekonomin?.

    Vid en okontrollerad smittspridning smittar varje person i genomsnitt 2-3 andra personer, vilket gör att belastningen på sjukvården fördubblas var 3-5 dag. Kan man få ned spridningen så att varje person smittar 1 person så kommer belastningen istället vara konstant. Man behöver således inte se till att varje person inte sprider smittan alls om detta är målet, utan bara att den i genomsnitt inte sprids till så många. Vore målet däremot att få så få dödsfall som möjligt så skulle restriktionerna behöva vara mycket, mycket hårdare.


    Jag ?träffar? i snitt 1000pers per dag, är på min arbetsplats 10tim/dag 6 d/v nu under denna kris ;-P
  • Dr Nail

    Dessa lallande fjantar på FHM verkar ignorera faktumet av asymptomatisk spridning. FHM är inte bara inkompetenta och planlösa: de är ett direkt hot mot folkhälsan.

  • Anonym (WHO)
    Dr Nail skrev 2020-04-03 19:34:31 följande:

    Dessa lallande fjantar på FHM verkar ignorera faktumet av asymptomatisk spridning. FHM är inte bara inkompetenta och planlösa: de är ett direkt hot mot folkhälsan.


    Vilket är så konstigt, i andra länder har det ju talats om det här hur länge som helst och precis därför har man isolerat ALLA och inte bara gamla eller de som har symtom. Jag har trott att Sverige är nöjda med att inte isolera mer, att låta (också symtomfria) sprida ut smittan med logiken att fler ska smittas så epidemin snabbare är över i Sverige. Men nu verkar det ju som om regeringen tvärtom vill att så få som möjligt blir smittade och Ojdå var det så att symtomfria också kan smitta...??? Svårt att backa nu, eller??
  • Dr Nail
    Anonym (WHO) skrev 2020-04-03 21:33:44 följande:

    Vilket är så konstigt, i andra länder har det ju talats om det här hur länge som helst och precis därför har man isolerat ALLA och inte bara gamla eller de som har symtom. Jag har trott att Sverige är nöjda med att inte isolera mer, att låta (också symtomfria) sprida ut smittan med logiken att fler ska smittas så epidemin snabbare är över i Sverige. Men nu verkar det ju som om regeringen tvärtom vill att så få som möjligt blir smittade och Ojdå var det så att symtomfria också kan smitta...??? Svårt att backa nu, eller??


    En liten uppdatering. De verkar ha ändrat sig (naturligtvis inte efter en obligatoriskt förlorad dyrbar tid), och är villiga att göra samma bedömning som alla deras utländska kollegor.

    www.svd.se/folkhalsomyndigheten-andrar-syn-pa-smittorisk

    Det hade varit komiskt men det sker på vår bekostnad, så det är tragikomiskt.
Svar på tråden FHM och Corona