• Anonym (ROFL)

FHM och Corona

Surfade in på myndighetens sida

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

Och tänkte läsa lite när jag läste denna del:

? Om en person i familjen är sjuk - måste alla stanna hemma då?

Nej, så länge syskon eller andra familjemedlemmar inte har några SYMPTOM kan de göra som vanligt och gå till skolan, förskolan eller jobbet. I familjer eller hushåll där någon är sjuk är det viktigt att vara uppmärksam på symtom.

??>Tänk på vad du kan göra för att inte sprida smittan vidare<??-?

Hustrun är sjuksköterska, jag jobbar inom matvaruhandeln och Covid har inkubation på 1-2 veckor.....

• Svar på tråden FHM och Corona
  • Anonym (ROFL)
    Mascaraklumpar skrev 2020-04-02 13:12:07 följande:

FoHM är inte ute efter att stoppa smittspridningen utan målet är att bromsa hastigheten av den. Råden de ger är således inte av typen ?såhär ska du bete dig för att risken för dig som individ och för dem du träffar helt ska försvinna? utan av typen ?så här ska du bete sig för att vi ska få vad vi anser är en bra balans mellan belastningen på sjukvården och på samhällsekonomin?.

Vid en okontrollerad smittspridning smittar varje person i genomsnitt 2-3 andra personer, vilket gör att belastningen på sjukvården fördubblas var 3-5 dag. Kan man få ned spridningen så att varje person smittar 1 person så kommer belastningen istället vara konstant. Man behöver således inte se till att varje person inte sprider smittan alls om detta är målet, utan bara att den i genomsnitt inte sprids till så många. Vore målet däremot att få så få dödsfall som möjligt så skulle restriktionerna behöva vara mycket, mycket hårdare.

Jag ?träffar? i snitt 1000pers per dag, är på min arbetsplats 10tim/dag 6 d/v nu under denna kris ;-P
Svar på tråden FHM och Corona