• Hej och hallå

    Hot om ekonomisk kris från sambo

    Jag känner mig helt förstörd. Lever i en relation där mannen var otrogen och våldsam första året, men han förändrades och blev bättre tillslut. Nu mår jag fortfarande (3 år senare) dåligt av minnerna ibland. För en månad sedan blev jag arg när han inte svarade i mobilen när han var ute och drack till morgonen, för även om han inte var otrogen så är jag så fruktansvärt rädd för att det skall hända igen. Minnerna revs upp och jag har känt mig nere senaste tiden på grund av det, vilket har lett till irritation och ilska mot min partner.

    Idag hotade han med att utsätta mig för ekonomisk kris om jag inte slutar vara på dåligt humör. Mina föräldrar har köpt lägenheten vi bor i, och jag äger 10%. Han hotar med att göra allt vad han kan för att få så mycket som möjligt av den, och vi har inget samboavtal. Jag lever på CSN och klarar mig precis på det, och alla mina sparpengar var jag dum nog att lägga på honom när han inte hade någon inkomst under ett år. Jag har inte råd att köpa ut honom om det skulle bli så, och jag vill verkligen inte låna pengar och bli skuldsatt på grund av honom. Mina föräldrar har betalat hela lägenheten och det känns så fel om han skall få pengar för den. Han påstår att han bara har varit snäll som innan tänkt att jag skall få behålla möblerna som jag har köpt själv och att det är moraliskt rätt av honom att ta en del av min procent av lägenheten även om han inte har betalat för den.

    Jag är så jävla rädd att det ska hända, och känner mig så otroligt dum som inte skrivit något kontrakt.

    Vad hade ni gjort i min situation?

  • Svar på tråden Hot om ekonomisk kris från sambo
  • Anonym (Y)

    Dumpa honom såklart.

    Du kan inte förstöra resten av ditt liv för 5 % av lägenheten?

    Låter inte troligt att han kan få av dina föräldrars 90 %.

  • Anonym (Amt)
    Hej och hallå skrev 2020-04-02 13:08:40 följande:

    Jag känner mig helt förstörd. Lever i en relation där mannen var otrogen och våldsam första året, 

    Idag hotade han med att utsätta mig för ekonomisk kris om jag inte slutar vara på dåligt humör. Mina föräldrar har köpt lägenheten vi bor i, och jag äger 10%. Han hotar med att göra allt vad han kan för att få så mycket som möjligt av den, och vi har inget samboavtal.


    Vem äger övriga 90% av lägenheten, enligt kontraktet?
  • Anonym (Amt)

    När köptes lägenheten, av vem/vilka och med vilket syfte?

  • Anonym (Amt)
    Hej och hallå skrev 2020-04-02 13:18:58 följande:

    Mina föräldrar


    För att du skulle bo där, eller för att du och sambon skulle bo där?

    Flyttade ni in samtidigt?
  • Anonym (Anna)

    Jag fattar inte ägarförhållandena riktigt. Vem står som ägare på lägenheten idag? Alltså inte vem har betalt för den utan vem som äger lägenheten.

  • Hej och hallå

    [quote=80317729][quote-nick]Anonym (Amt) skrev 2020-04-02 13:20:04 följande:[/quote-nick]För att du skulle bo där, eller för att du och sambon skulle bo där?

    Den köptes för att jag och min sambo skulle bo där för 2 år sedan, men han folkbokförde sig inte förens nu i september på grund av slarv

  • Hej och hallå

    Anonym (Anna) följande: Jag fattar inte ägarförhållandena riktigt. Vem står som ägare på lägenheten idag? Alltså inte vem har betalt för den utan vem som äger lägenheten.

    Jag står som ägare 10%, och mina föräldrar 45% var

  • Anonym (Amt)
    Hej och hallå skrev 2020-04-02 13:23:20 följande:

    [quote=80317729][quote-nick]Anonym (Amt) skrev 2020-04-02 13:20:04 följande:[/quote-nick]För att du skulle bo där, eller för att du och sambon skulle bo där?

    Den köptes för att jag och min sambo skulle bo där för 2 år sedan, men han folkbokförde sig inte förens nu i september på grund av slarv


    Har ni gemensamma barn?
  • Anonym (Förälder)

    Dina föräldrar skickar en skriftlig uppsägning till din sambo.

Svar på tråden Hot om ekonomisk kris från sambo