Inlägg från: Anonym (Amt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Amt)

Hot om ekonomisk kris från sambo

Hej och hallå skrev 2020-04-02 13:08:40 följande:

Jag känner mig helt förstörd. Lever i en relation där mannen var otrogen och våldsam första året, 

Idag hotade han med att utsätta mig för ekonomisk kris om jag inte slutar vara på dåligt humör. Mina föräldrar har köpt lägenheten vi bor i, och jag äger 10%. Han hotar med att göra allt vad han kan för att få så mycket som möjligt av den, och vi har inget samboavtal.

Vem äger övriga 90% av lägenheten, enligt kontraktet?
  • Anonym (Amt)

När köptes lägenheten, av vem/vilka och med vilket syfte?

• Anonym (Amt)
    Hej och hallå skrev 2020-04-02 13:18:58 följande:

Mina föräldrar

För att du skulle bo där, eller för att du och sambon skulle bo där?

Flyttade ni in samtidigt?
  • Anonym (Amt)
    Hej och hallå skrev 2020-04-02 13:23:20 följande:

[quote=80317729][quote-nick]Anonym (Amt) skrev 2020-04-02 13:20:04 följande:[/quote-nick]För att du skulle bo där, eller för att du och sambon skulle bo där?

Den köptes för att jag och min sambo skulle bo där för 2 år sedan, men han folkbokförde sig inte förens nu i september på grund av slarv

Har ni gemensamma barn?
  • Anonym (Amt)

Det som är ditt sedan tidigare är fortfarande ditt, det som är hans sedan tidigare är hans. Det som skaffats under tiden för gemensamt bruk ska ni dela lika på.

När det gäller bostaden så beror det på om man kan räkna att han bodde där från början eller ej.

Antingen har han ingen del alls. (Om han flyttat in i efterhand.)

Eller så har han 5% om han bott där från dag ett. Dock har han väl inte betalat sina 5%, så den skulden har han i så fall till dig... 5% minus 5% ger inget kvar åt honom.

I båda fallen så har han inget att hämta!

• Anonym (Amt)

Prata med föräldrarna redan idag. Dels för att de är huvudägare i lägenheten och har rätt att veta vad som pågår. Men framför allt kan de dig stöd i denna utsatta situation.

Svar på tråden Hot om ekonomisk kris från sambo