• Anonym (Anonym)

Sambo vägrar flytta eller samarbeta!

Jag har en vän som vänt sig till mig för råd. Jag vet inte vad jag ska komma med för råd längre så jag vänder mig till er. Jag ska försöka sammanfatta lite kort.

Hen har levt med sin sambo (inte gifta) i 12år. Dem bor tillsammans i en lägenhet som hen ägde innan dem vart tillsammans. Dem har 2 barn tillsammans i åldrarna 7 och 11 år. Och sambon har ett barn sen tidigare i tonåren.

Hen, min vän, har jobbat i alla år och försörjt familjen. Medan sambon bara gått hemma och inte ens försökt att skaffa jobb. Inte pluggat eller haft annan sysselsättning.

För 6 månader sedan valde min vän att avsluta relationen. Ingen otrohet eller annat svek inblandat.

Sambon vart såklart ledsen och tog ut både sin sorg och ilska på hen.

Nu efter 6 månader har sambon inte gjort någonting för att hitta någon ny bostad eller jobb. Inte ställt sig i bostadskö heller.

Hen är villig att köpa ut sambon om det är det sambolagen säger.

Sambon kan inte köpa ut hen då det inte finns pengar och heller ingen inkomst som krävs för lån.

Så fort hen tar upp någonting med att det är dags att komma överens om hur de ska göra så kommer skällsorden och hot om att ta barnen.

Sambon skriker dessutom att hen kastar ut dem på gatan.

Hen skulle aldrig kasta ut sina barn på gatan. Och heller inte den andre föräldern.

Efter detta lugnat sig rullar dagar, ibland ett par veckor på och sambon lever på som vanligt. Som att ingenting har hänt. Tills min vän, hen, tar upp frågan igen.

Min vän känner att det verkligen är dags att flytta isär och sluta leva ihop då dem inte varit ett par på 6 månader. Dessutom har det inte varit lätt att behöva höra dessa hot och skällsord.

Sambon har även börjat dejta andra. Vilket såklart är helt ikej för hen. Inga konstigheter.

Hur tar min vän detta vidare? Familjejurist? Hen är rädd att förlora både barn och bostad om hen "går på för hårt" mot sambon.

Och kan sambon på något sätt få rätt till bostaden? För att sambon "behöver den bäst"?

Som sagt finns ingen inkomst hos sambon för att varken köpa ut eller betala månadsavgift.

Luddig text. Men har ni kunskap eller råd så kommentera gärna. Och fråga om jag missat något.

• Svar på tråden Sambo vägrar flytta eller samarbeta!
  • Anonym (Jenny)

Jobbig sits, men det kanske krävs gemensamma insatser för att hitta en ny boendesituation. Om personen som ägde boendet först vill och har råd att bo kvar så leta gemensamt efter en lägenhet med budget från att den personen köper ut den andre. Om sambon inte har klarat av att hålla i jobb och annat under tiden de har varit tillsammans så är det kanske inte konstigt att han eller hon kan behöva lite handfast hjälp att börja om. Finns det familj som kanske skulle kunna stödja?

De är trots allt föräldrar till gemensamma barn och båda bör ha som målsättning att barnen har det bra hos båda föräldrarna.

I sista hand hade jag sålt boendet och flyttat till något nytt själv. Inte hållbart att fortsätta att vara sammanboende när man inte längre är tillsammans.

• Anonym (Anonym)
    Kjell2 skrev 2020-04-02 20:20:39 följande:

Jurist, bodelning och i slutskedet vräkning via kfm.

Är det den ända vägen att gå?

Vi har försökt att läsa på om vräkning via kfm. Min vän tycker det låter väldigt drastiskt och vill helst kunna gå en annan väg.

Hen är rädd att sambon blir arg, sätter sig på tvären och börjar jäklas.

Hen vill inte göra nått "i onödan" för att försvåra eller förstöra relationen mellan dem. Barnen är fortfarande relativt små så att ha en så bra relation som det bara går efter allt det här är a och o för hen.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Jenny) skrev 2020-04-02 20:26:31 följande:

Jobbig sits, men det kanske krävs gemensamma insatser för att hitta en ny boendesituation. Om personen som ägde boendet först vill och har råd att bo kvar så leta gemensamt efter en lägenhet med budget från att den personen köper ut den andre. Om sambon inte har klarat av att hålla i jobb och annat under tiden de har varit tillsammans så är det kanske inte konstigt att han eller hon kan behöva lite handfast hjälp att börja om. Finns det familj som kanske skulle kunna stödja?

De är trots allt föräldrar till gemensamma barn och båda bör ha som målsättning att barnen har det bra hos båda föräldrarna.

I sista hand hade jag sålt boendet och flyttat till något nytt själv. Inte hållbart att fortsätta att vara sammanboende när man inte längre är tillsammans.

Hen har erbjudit sig att hjälpa till med nytt boende.

Tyvärr skulle inte hälften av bostadens värde räcka till ett nytt boende här och eftersom sambon inte får låna resten så funkar nog inte bostadsrätt för sambon.

Sambon hade inga problem att hålla i jobb. Men sade upp sig av okänd anledning och har därefter inte varit villig att söka nytt. Det har helt enkelt varit bekvämt att gå hemma. Även där har gap och skrik kommit när hen nämnt något om jobb så hen gav faktiskt upp tillslut.

Hen sätter självklart barnen först. Hen vill även ha en så bra relation som möjligt efter detta för barnens skull. Men sambon gör ingenting enkelt.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Jenny) skrev 2020-04-02 20:26:31 följande:

Tyvärr skulle inte hälften av bostadens värde räcka till ett nytt boende här och eftersom sambon inte får låna resten så funkar nog inte bostadsrätt för sambon.

Sambon hade inga problem att hålla i jobb. Men sade upp sig av okänd anledning och har därefter inte varit villig att söka nytt. Det har helt enkelt varit bekvämt att gå hemma. Även där har gap och skrik kommit när hen nämnt något om jobb så hen gav faktiskt upp tillslut.

Hen sätter självklart barnen först. Hen vill även ha en så bra relation som möjligt efter detta för barnens skull. Men sambon gör ingenting enkelt.
  • Kjell2
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-02 20:30:41 följande:

Är det den ända vägen att gå?

Vi har försökt att läsa på om vräkning via kfm. Min vän tycker det låter väldigt drastiskt och vill helst kunna gå en annan väg.

Hen är rädd att sambon blir arg, sätter sig på tvären och börjar jäklas.

Hen vill inte göra nått "i onödan" för att försvåra eller förstöra relationen mellan dem. Barnen är fortfarande relativt små så att ha en så bra relation som det bara går efter allt det här är a och o för hen.

Sälj eller vänta på solsken. Flyttar inte sambon frivilligt så får det bli tvångsmedel.

Alternativt muta sambon.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-02 20:42:24 följande:

Gör mer än att bara erbjuda. Ring runt till hyresvärdar och se om det finns något lämpligt objekt eller kolla upp med bostadsköer. Gör jobbet - för sambon kommer inte att göra det. Ta fram ansökningar för bostadsbidrag och lägg fram ett förslag på umgänge och börja pricka av annat praktiskt för att få till separation och flytt. Ta fram kontaktuppgifter till arbetsförmedlingen. Den snart ex-sambon bör ju klara av de första månaderna rent ekonomiskt med pengarna som hen blev utköpt med eller från försäljningen av bostaden.

Visst är det mycket jobb att göra för en annan vuxen människa, men ärligt talat  handlar det om ett tiotal punkter och telefonsamtal - ganska litet pris jämfört med den nuvarande situationen. 

Jag hade även varit tydlig med att den nuvarande situationen inte kommer att fortgå, men att ingen kommer att bli utslängd på gatan.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Jenny) skrev 2020-04-02 21:39:24 följande:

Gör mer än att bara erbjuda. Ring runt till hyresvärdar och se om det finns något lämpligt objekt eller kolla upp med bostadsköer. Gör jobbet - för sambon kommer inte att göra det. Ta fram ansökningar för bostadsbidrag och lägg fram ett förslag på umgänge och börja pricka av annat praktiskt för att få till separation och flytt. Ta fram kontaktuppgifter till arbetsförmedlingen. Den snart ex-sambon bör ju klara av de första månaderna rent ekonomiskt med pengarna som hen blev utköpt med eller från försäljningen av bostaden.

Visst är det mycket jobb att göra för en annan vuxen människa, men ärligt talat  handlar det om ett tiotal punkter och telefonsamtal - ganska litet pris jämfört med den nuvarande situationen. 

Jag hade även varit tydlig med att den nuvarande situationen inte kommer att fortgå, men att ingen kommer att bli utslängd på gatan.

Mycket bra tips, hen har fått tagit del av dina svar. Tack så mycket!
  • Anonym (Bodelning)

Hade nog föreslagit att kolla upp vad sambon har rätt till. Du skriver att hen ägde lägenhet innan sambon flyttade in. Då är jag nästan säker på att hen inte behöver köpa ut sambon men äger allt själv då bostaden inte är införskaffat för gemensamt boende. Så kolla upp med jurist vad som gäller och gör bodelning. Och få sambon ur huset. Visst vill man ha en bra relation till den andra föräldern men den får väl ta ansvar för sitt eget liv. Framförallt om sambon nu har börjat att dejta då vet den att relationen är slut och dags att gå vidare. Sambon har haft tillräckligt med tid att fixa annat boende.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Bodelning) skrev 2020-04-02 23:09:29 följande:

Hade nog föreslagit att kolla upp vad sambon har rätt till. Du skriver att hen ägde lägenhet innan sambon flyttade in. Då är jag nästan säker på att hen inte behöver köpa ut sambon men äger allt själv då bostaden inte är införskaffat för gemensamt boende. Så kolla upp med jurist vad som gäller och gör bodelning. Och få sambon ur huset. Visst vill man ha en bra relation till den andra föräldern men den får väl ta ansvar för sitt eget liv. Framförallt om sambon nu har börjat att dejta då vet den att relationen är slut och dags att gå vidare. Sambon har haft tillräckligt med tid att fixa annat boende.

Jag hoppas de du säger om lägenheten är rätt. då sambon inte bidragit ekonomiskt alls på närmare 12 år. Varken till boende, mat eller någonting till barnen ect. Så tycker inte JAG att sambon har rätt till lägenheten alls. Jag vet att hen är villig att betala för att bli av med sambon men...

Har tyvärr även hört att "den som är i störst behov av lägenheten har rätt till den". Hen är rädd för det, att det ska anses att sambon har mer rätt att bo kvar.

och att sambolagen gäller då de bott så länge ihop.

Men det ska kollas upp helt klart.

Visst kan man tycka att man både borde haft tid och framförallt viljan att hitta annat boende? Speciellt när man börjat dejta andra. Men det är tydligen mer bekvämt för sambon att fortsätta såhär.
Svar på tråden Sambo vägrar flytta eller samarbeta!