• pernillenzo02

    Delad ekonomi

    Hej. Jag och min kille firar snart 10 år tillsammans. Har två barn och delad ekonomi. Men de mesta av pengarna kommer från fastigheter som vi gemensamt hyr ut och underhåller. Vi använder vinsten till mat och hyra. Det som blir över stoppar han i egen ficka och använder till eget bruk (kläder och sport utrustning- hans hobby) samt extra utgifter för lägenheten och resor.

    Jag stör mig på detta. Att han tar sig makten att bestämma om alla övriga inköp. Jag måst ?diskutera? med honom och jag tex vill inreda balkongen inför sommaren. Men han frågar inte mig om ?vi har råd? med en skidsemester (es han vet exakt hur mycket vi har i extra kassan) däremot planerar vi tillsammans saker som datum och destination. Men besluts makten är hos honom och jag är som ett barn i den bemärkelsen.

    Det är som att han utövar makt över mig. Han kan berömma om vi ?har råd eller inte? och det beror så klart på prioriteringar så hans intressen färgar besluten, medveten eller ej.

    Den ända anledningen till detta är för att han är den som är född rik och jag född fattig!!! Fastigheterna står på hans namn. Men vi jobbar lika mycket på att driva dom. Och delar ALLT annat 50/50. Han är ganska klängig i övrigt och jag känner mig ibland överväldigad av allt han vill dela. (All tid. alla vänner. Familj. Åsikter. Alla helger och kvällar mm och en passiv aggressiv avundsjuka i bakgrunden) Men inte ekonomin minsann! :)

    Självklart har jag egen ekonomi men den är en droppe i havet om jag jämför med hans arv/vårat liv. Och så kommer det förbli.

    På. Vi har pratat om detta och han förstår mig. Säger att han vill dela men förändring kommer inte och åren går....

  • Svar på tråden Delad ekonomi
  • Mortiscia80

    Begär att få lön då. Om ni båda jobbar med fastigheterna lika mycket och han tar all vinst så stjäl han ju pengar av dig.

    Bara för att man är född "fattig" betyder inte att man är dum i huvudet! På samma sätt som "rika" faktiskt kan ha en sämre uppfattning om hur man ska sköta pengar på privatnivå.

  • IceKitten

    Vill han inte dela med sig av sitt arv så måste han ju självklart inte. Men då får han börja betala dig lön eller anställa någon annan så du får söka jobb på annat ställe.

    Annars riskerar du att stå helt bar om han eller du någonsin bestämmer er för att gå vidare med någon annan. Det är inte rätt mot dig. Sätt dig i kvinnofällan.

  • Studentpappa

    Är det hans fastigheter ser jag egentligen ingen större avvikelse av att han bestämmer över avkastningen.

    Många som inte blandar sina ekonomier och tjänar olika. Skaffa dig ett jobb och behåll pengarna själv och låt han sköta fastigheterna?


    Ride it like you stole it
Svar på tråden Delad ekonomi