• Anonym (Vän)

    Hjälp med brev från polismyndigheten

    Vad innebär detta brevet? Varför har dom tagit beslut vid två tillfällen? Är min vän fri från det eller hur ska han tolka det? Såhär står det i brevet

    Brottet du va misstänkt för har avslutats med beslut, skäl och motivering enligt följande.

    Beslu:förundersökningen läggs ner

    SkälDet kan antas att åtal för brottet inte skulle komma att ske till följd av en bestämmelse om åtalsunderlåtelse i 20 kapitlet rättegångsbalken. Något väsentligt allmänt eller enskilt intresse åsidosätts inte genom att förundersökningen läggs ned.

    Motivering:[Den misstänkte] är åtalad, kommer att åtalas eller strafföreläggas för annan brottslighet. Den påföljd (straff) som då kommer att bestämmas är tillräcklig för att omfatta också den nu aktuella brottsligheten. Samhället eller enskildes intressen hindrar inte en åtalsunderlåtelse.

    Beslutsdatum 2020-03-20

    På baksidan står det såhär. Nästan likadant.

    Brottet du va misstänkt för har avslutats med beslut, skäl och motivering enligt följande.

    Beslut:förundersökningen läggs ned

    Skäl: Det finns inte längre anledning att fullfölja förundersökningen. På det utredningsmaterial som nu föreligger går det inte att bevisa att den eller de som varit misstänkta har gjort sig skyldiga till brott. Ytterligare utredning kan inte antas förändra bevisläget på ett avgörande sätt.

    Motivering: Det går inte att bevisa att [den misstänkte] har haft sådant uppsåt (insikter och avsikter) som krävs för att förfarandet skall vara brottsligt.

    Beslutsdatum 2019-11-18

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Hjälp med brev från polismyndigheten
  • Anonym (?)

    Han verkar ha åtalats för två olika saker. Denna som brevet syftar till läggs ner, men han är fortfarande åtalad/kommer att åtalas för annan brottslighet.

  • Anonym (Vän)

    Beskrivningen gäller samma brott och vid samma tillfälle. Därför undrade vi varför dom skickar ut det två gånger? Och vad det innebär

  • Kjell2
    Anonym (Vän) skrev 2020-04-03 15:49:04 följande:

    Beskrivningen gäller samma brott och vid samma tillfälle. Därför undrade vi varför dom skickar ut det två gånger? Och vad det innebär


    Är det två brev eller ett?
  • Anonym (Vän)

    Det är ett och samma brev. Bara olika datum dom tagit beslut

  • Kjell2
    Anonym (Vän) skrev 2020-04-03 15:59:13 följande:

    Det är ett och samma brev. Bara olika datum dom tagit beslut


    Vad säger hans advokat?
  • Anonym (Vän)

    Han har ingen advokat. Har inte blivit dömd tidigare

  • Kjell2
    Anonym (Vän) skrev 2020-04-03 16:52:48 följande:

    Han har ingen advokat. Har inte blivit dömd tidigare


    Men han kommer åtalas för annat. Då borde han ha advokat.
  • Anonym (Vän)

    Pratade med min vän nu. Det jag skrev om gälller två olika brott på samma dag. Sen var det en incident som förmodligen kommer leda till åtal framöver.

    Ni menar att han inte kommer få något straff för någon av dom två brotten han fick brev om?

    Tack snälla för ni svarar. Betyder mycket nu.

  • Anonym (Liv)
    Anonym (Vän) skrev 2020-04-03 19:05:33 följande:

    Pratade med min vän nu. Det jag skrev om gälller två olika brott på samma dag. Sen var det en incident som förmodligen kommer leda till åtal framöver.

    Ni menar att han inte kommer få något straff för någon av dom två brotten han fick brev om?

    Tack snälla för ni svarar. Betyder mycket nu.


    Nej, förundersökningen läggs ned. Den kan tas upp igen om vännen blir friad från det grövre brottet.
  • sysop
    Anonym (Vän) skrev 2020-04-03 19:05:33 följande:

    Pratade med min vän nu. Det jag skrev om gälller två olika brott på samma dag. Sen var det en incident som förmodligen kommer leda till åtal framöver.

    Ni menar att han inte kommer få något straff för någon av dom två brotten han fick brev om?

    Tack snälla för ni svarar. Betyder mycket nu.


    I Sverige så är det i princip det brottet med längst påföljd som man får sona och övriga blir då avskrivna till skillnad från exempelvis USA där varje enskilt brott eller gärning bedöms varför sig och på så sätt kan en person i USA dömas till flera på varandra följande straff som i sig överstiger en rimlig livslängd. 

    Åklagaren ska och får inte driva en utredning om det kan konstateras att den inte kommer att påverka straffbilden för den åtalade.
  • Kjell2
    Anonym (Vän) skrev 2020-04-03 19:05:33 följande:

    Pratade med min vän nu. Det jag skrev om gälller två olika brott på samma dag. Sen var det en incident som förmodligen kommer leda till åtal framöver.

    Ni menar att han inte kommer få något straff för någon av dom två brotten han fick brev om?

    Tack snälla för ni svarar. Betyder mycket nu.


    Troligtvis inte för de två brotten men för annat med högre straffvärde.
  • Anonym (Vän)

    Han hade visat positiv på medicin han har och haft utskrivna. Det har han varit på förhör. Är det de brottet han kommer fällas för och det andra avskrivs? Man kan ju aldrig veta i förhand om en person blir dömd eller ej. Finna det chans att han kan gå fri från detta med och det andra också skrivs av? Kan han släppa allt om det som stod i brevet jag nämnde i trådstaten?

    Tack för era svar????????

  • Kjell2
    Anonym (Vän) skrev 2020-04-05 15:37:26 följande:

    Han hade visat positiv på medicin han har och haft utskrivna. Det har han varit på förhör. Är det de brottet han kommer fällas för och det andra avskrivs? Man kan ju aldrig veta i förhand om en person blir dömd eller ej. Finna det chans att han kan gå fri från detta med och det andra också skrivs av? Kan han släppa allt om det som stod i brevet jag nämnde i trådstaten?

    Tack för era svar????????


    Det låter som han med stor sannolikhet kommer att bli fälld för något annat.

    ":[Den misstänkte] är åtalad, kommer att åtalas eller strafföreläggas för annan brottslighet. Den påföljd (straff) som då kommer att bestämmas är tillräcklig för att omfatta också den nu aktuella brottsligheten. Samhället eller enskildes intressen hindrar inte en åtalsunderlåtelse."

    Polis och åklagare lägger inte tid och energi på småbrott när det finns något stort han kommer bli fälld för,

Svar på tråden Hjälp med brev från polismyndigheten