Ellie skrev 2020-04-04 13:24:38 följande:
Jag håller med Sextiotalist om att det är en dålig tid att ändra någonting, då barnet vid 7-8 månader befinner sig i en utvecklingsfas med stort närhetsbehov.
Jag förstår inte riktigt dina erfarenheter, Anonym (mamma). Valde du själv att sluta amma vid den åldern och det gick jättebra, eller valde du att fortsätta amma och hade problem att sluta senare?
Själv hade jag tur att lyckas liggamma. Bägge mina barn har legat och snuttat från ca 3-4 tiden, fram till morgonen (plus enstaka amningar från midnatt och framåt). Första barnet vaknade dessutom alltid för dagen vid kl 5. Jag fortsatte amma på nätterna tills äldsta var drygt 2 år, och andra knappt 2 år. Det gick väldigt lätt att sluta då (enbart instruktioner om vad som nu gällde, samt 1-2 försök att amma första natten, med ca 5 min gråt, sedan var det över).
Jag förstår om man inte vill amma så länge som jag gjorde, men i alla fall mina barn har ätit dåligt dagtid, och var i behov av maten nattetid, tills ca 1 års ålder. Sedan var det mest för snuttningens skull.
Hur vår amning gick till är helt irrelevant för tråden, och det är verkligen inte bara amningen det är frågan om utan alla slags större förändringar. Ju äldre barnet är desto svårare, upp till en viss ålder när man kan resonera med barnet på ett annat sätt.