• joni86

    Ska flytta från hus till lägenhet

    Hej!

    Jag och min sambo ska separera. Vi bor i ett underbart hus tillsammans, mitt drömhus.

    Men jag har känt att vårt förhållande har dött ut.

    Så jag kommer att flytta till en lägenhet och han kommer att bo kvar.

    Det jag tänker och grubblar mycket på nu är hur kommer jag klara att bo själv i lägenhet?

    Säkert ett "vanligt" problem, men jag skulle verkligen behöva lite pepp, vad tycker ni det finns för fördelar?

    Det kanske låter konstigt att det är det jag funderar mest på men så är det. :)

  • Svar på tråden Ska flytta från hus till lägenhet
  • Barbro45

    Ja, visst är det härligt att bo i hus. Men som du säkert redan vet så när man bor i hus och har trädgård av något slag så finns det nästan alltid något man måste ta tag i. Rensa hängrännor, måla fönster, olja altan, man blir aldrig färdig, man ligger bara mer eller mindre efter.
    Fördelen med att bo i lägenhet är att man har all denna service inkluderad i hyran/månadsavgiften. Man kan spontat åka iväg utan att behöva se till att någon skottar snö/klipper gräs, ser till att värmen fungerar på vintern, håller koll på ovälkomna besökare. Man får helt enkelt betydligt mer fritid, även om man gillar att pyssla med huset så blir det något man måste göra även om man helst hade velat åka iväg på den där festivalen istället, eller åka och bada hela dagen, eller en weekendresa till London.

  • riboflavin

    ag får hålla med Barbro här. Jag flyttade från hus till lägenhet 2016, efter att ha haft radhus eller villa sen 2010 och ångrar mig inte alls. Mer pengar och tid har gjort att jag enkelt kan ersätta alla de fördelar som fanns med huset.

    Exempelvis hade vi spabad och bastu, jätteskönt att ha, men hur ofta använde jag dem? Jag går lätt på dagspa 2 gånger i månaden utan att känna att budgeten blir tajt. Jag valde hyreslägenhet, nybyggd med stor balkong, så jag har fina utomhusutrymmen. Jag älskar att slippa bilberoendet, ha nära till jobb och nöjen. Nu vet jag ju inte hur ni bor men jag bodde på "landet" i ett gammalt stugområde så väldigt off med lång pendling till jobb och hög tröskel för att åka och fika med vänner eller se på bio.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • joni86
    riboflavin skrev 2020-04-04 11:43:55 följande:

    ag får hålla med Barbro här. Jag flyttade från hus till lägenhet 2016, efter att ha haft radhus eller villa sen 2010 och ångrar mig inte alls. Mer pengar och tid har gjort att jag enkelt kan ersätta alla de fördelar som fanns med huset.

    Exempelvis hade vi spabad och bastu, jätteskönt att ha, men hur ofta använde jag dem? Jag går lätt på dagspa 2 gånger i månaden utan att känna att budgeten blir tajt. Jag valde hyreslägenhet, nybyggd med stor balkong, så jag har fina utomhusutrymmen. Jag älskar att slippa bilberoendet, ha nära till jobb och nöjen. Nu vet jag ju inte hur ni bor men jag bodde på "landet" i ett gammalt stugområde så väldigt off med lång pendling till jobb och hög tröskel för att åka och fika med vänner eller se på bio.


    Tack för ditt svar! Jag flyttar också från landet till "stan". Det är en liten håla, men det finns affär och pizzerior på andra sidan gatan. Så det kan ju bli skönt :)
  • joni86
    riboflavin skrev 2020-04-04 11:43:55 följande:

    ag får hålla med Barbro här. Jag flyttade från hus till lägenhet 2016, efter att ha haft radhus eller villa sen 2010 och ångrar mig inte alls. Mer pengar och tid har gjort att jag enkelt kan ersätta alla de fördelar som fanns med huset.

    Exempelvis hade vi spabad och bastu, jätteskönt att ha, men hur ofta använde jag dem? Jag går lätt på dagspa 2 gånger i månaden utan att känna att budgeten blir tajt. Jag valde hyreslägenhet, nybyggd med stor balkong, så jag har fina utomhusutrymmen. Jag älskar att slippa bilberoendet, ha nära till jobb och nöjen. Nu vet jag ju inte hur ni bor men jag bodde på "landet" i ett gammalt stugområde så väldigt off med lång pendling till jobb och hög tröskel för att åka och fika med vänner eller se på bio.


    Tack för ditt svar! Jag flyttar också från landet till "stan". Det är en liten håla, men det finns affär och pizzerior på andra sidan gatan. Så det kan ju bli skönt :)
  • joni86
    riboflavin skrev 2020-04-04 11:43:55 följande:

    ag får hålla med Barbro här. Jag flyttade från hus till lägenhet 2016, efter att ha haft radhus eller villa sen 2010 och ångrar mig inte alls. Mer pengar och tid har gjort att jag enkelt kan ersätta alla de fördelar som fanns med huset.

    Exempelvis hade vi spabad och bastu, jätteskönt att ha, men hur ofta använde jag dem? Jag går lätt på dagspa 2 gånger i månaden utan att känna att budgeten blir tajt. Jag valde hyreslägenhet, nybyggd med stor balkong, så jag har fina utomhusutrymmen. Jag älskar att slippa bilberoendet, ha nära till jobb och nöjen. Nu vet jag ju inte hur ni bor men jag bodde på "landet" i ett gammalt stugområde så väldigt off med lång pendling till jobb och hög tröskel för att åka och fika med vänner eller se på bio.


    Tack för ditt svar! Jag flyttar också från landet till "stan". Det är en liten håla, men det finns affär och pizzerior på andra sidan gatan. Så det kan ju bli skönt :)
  • Anonym (ooo)
    joni86 skrev 2020-04-04 09:31:05 följande:

    Hej!

    Jag och min sambo ska separera. Vi bor i ett underbart hus tillsammans, mitt drömhus.

    Men jag har känt att vårt förhållande har dött ut.

    Så jag kommer att flytta till en lägenhet och han kommer att bo kvar.

    Det jag tänker och grubblar mycket på nu är hur kommer jag klara att bo själv i lägenhet?

    Säkert ett "vanligt" problem, men jag skulle verkligen behöva lite pepp, vad tycker ni det finns för fördelar?

    Det kanske låter konstigt att det är det jag funderar mest på men så är det. :)


    Har du aldrig bott ensam innan? För det är ju väldigt bra att göra det, rå om sig själv, bestämma själv osv. 
  • riboflavin
    joni86 skrev 2020-04-04 16:39:31 följande:

    Tack för ditt svar! Jag flyttar också från landet till "stan". Det är en liten håla, men det finns affär och pizzerior på andra sidan gatan. Så det kan ju bli skönt :)


    Kommer bli toppen!
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Studentpappa

    Det brukar ju inte ta så lång tid innan damen i huset bor i hus hos en ny man efter separation.

    Så här har det oftast ut i vår omgivning. Vi är kring 40 där många delar på sig. Kvinnan flyttar till lägenhet och mannen bor kvar i huset, efter 6-12 månader flyttar kvinnan till ett annat hus med en ny partner. Och det kommer en annan separerad kvinna till mannens hus.


    Ride it like you stole it
  • Anonym (Linda)

    Jag gjorde samma sak för två år sedan. Det har gått jättebra! Mina tonåringar bor med mig varannan vecka, och det har också gått väldigt bra. Jag trivs väldigt bra med att bo centralt, med nära till allt, och slipper gärna att klippa gräs och skotta. Tonåringarna uppskattar också det mer centrala läget.
    Det som har varit lite sämre som jag inte tänkte på innan har varit att man inte är van att inte ha en annan person till hjälp, t.ex. om man ska flytta en stor möbel. Jag var mer social än exet, och tänkte att jag skulle hitta på massa kul saker och resor på min barnfria tid, men så mycket har det inte blivit (även om det är mer än innan) för det står liksom inte tio glada kompisar i rad och väntar på att hitta på kul saker - de har ju egna liv... Det exet och jag hade gemensamt var fritidsintresse/semestrar, och det blir ju tråkigare nu, för man gör inte de sakerna på samma sätt ensam. 
    Jag har inga planer på att bli sambo igen, även om jag träffar någon, i alla fall inte på länge.

  • joni86
    Anonym (Linda) skrev 2020-04-04 20:47:01 följande:

    Jag gjorde samma sak för två år sedan. Det har gått jättebra! Mina tonåringar bor med mig varannan vecka, och det har också gått väldigt bra. Jag trivs väldigt bra med att bo centralt, med nära till allt, och slipper gärna att klippa gräs och skotta. Tonåringarna uppskattar också det mer centrala läget.

    Det som har varit lite sämre som jag inte tänkte på innan har varit att man inte är van att inte ha en annan person till hjälp, t.ex. om man ska flytta en stor möbel. Jag var mer social än exet, och tänkte att jag skulle hitta på massa kul saker och resor på min barnfria tid, men så mycket har det inte blivit (även om det är mer än innan) för det står liksom inte tio glada kompisar i rad och väntar på att hitta på kul saker - de har ju egna liv... Det exet och jag hade gemensamt var fritidsintresse/semestrar, och det blir ju tråkigare nu, för man gör inte de sakerna på samma sätt ensam. 

    Jag har inga planer på att bli sambo igen, även om jag träffar någon, i alla fall inte på länge.


    Tack för ditt svar. ?? Jag tänker att man kanske blir mer kreativ att hitta på saker när man bor själv.

    Jag försöker se det som något spännande att gå från hus till lägenhetsboende.
  • joni86
    Anonym (wilma) skrev 2020-04-05 16:37:56 följande:

    Separera inte då....


    Tack för din briljanta input.
Svar på tråden Ska flytta från hus till lägenhet