• Mon 6 Apr 2020 12:34
    470 visningar
    5 svar
    5
    470

    Hur räknas föräldrarpenningen ut?

    Hej, är gravid i v.20 och blev precis uppsagd pg.a Corona. Min fråga är hur beräknas föräldrarpenningen? Är det 6 mån innan barnet föds eller innan intyget inkommer?

    Jag tänker såhär:

    ? Har två månader av arbetsbefriad lön och vill försöka hitta någon extrajobb gärna heltidsjobb under denna tid( om jag får det). Så jag får in mer pengar.

    Och får ev. Ta A-kassa en eller två månad efter att anställningen upphört helt.

    ?Är det smartare att ta A-kassa än tex. Hitta ett deltidsjobb?

    Har försökt ringa försäkringskassa och liknande med det är lättare att skriva ner vad jag menar för jag vet knappt vad jag frågat. Vill bara få ut så mycket föräldrarpenning som möjligt.

    Om någon skulle vilja vara så snäll och försöka hjälpa mig.

  • Svar på tråden Hur räknas föräldrarpenningen ut?
  • Anonym (Hej)
    Mon 6 Apr 2020 14:41
    #1

    Först och främst... hur länge har du arbetat?

    6 månader före barnet föds är din sgi skyddad. Om du när du slutar ditt arbete nu arbetat 6 månader i följd så behöver du alltså inte lyfta ett finger innan barnet föds. Din föräldrapenning blir densamma oavsett.

    DÄREMOT. Om du får ett lägre betalt arbete som kan förväntas pågå mer än 6 månader. Alltså tillsvidare eller längre visstidsanställning så kommer din sgi räknas utgiften den nya lönen.

    Ring fk. Alternativt kom med mer info så

    Kanske jag kan hjälpa dig bättre.

  • Tue 7 Apr 2020 12:33
    #2

    Vad snällt tack. Jag har varit anställd i över 2 år på ett bemanningsbolag (tillsvidare). Fick reda på att jag bara kommer att få timlön x133h som är garantitid nu de två månaderna som är uppsägningstiden. Trodde jag skulle få för heltid 167h som min timlön räknas på.

    Jag vill inte bara sitta hemma. Jag vill jobba. Men de jobb jag kan få nu är mycket lägre betalt och inte heltid. Så vill inte att det ska sabba min sgi.

    Eller kan jag inte påverka mitt sgi genom att jobba mer nu innan barnet föds i Augusti?

  • Anonym (Hej)
    Tue 7 Apr 2020 18:06
    #3
    Meeish skrev 2020-04-07 12:33:01 följande:

    Vad snällt tack. Jag har varit anställd i över 2 år på ett bemanningsbolag (tillsvidare). Fick reda på att jag bara kommer att få timlön x133h som är garantitid nu de två månaderna som är uppsägningstiden. Trodde jag skulle få för heltid 167h som min timlön räknas på.

    Jag vill inte bara sitta hemma. Jag vill jobba. Men de jobb jag kan få nu är mycket lägre betalt och inte heltid. Så vill inte att det ska sabba min sgi.

    Eller kan jag inte påverka mitt sgi genom att jobba mer nu innan barnet föds i Augusti?


    Utifrån denna information så har du en sgi som bygger på det du arbetat fram tills nu och kommer få föräldrapenning utifrån detta oavsett om du inte arbetar mer innan bf. Du behöver alltså inte ens skriva in dig som arbetssökande. Med mindre än 6 månader kvar till bf är din sgi skyddad.

    Skall du arbeta så kan jag inte råda dig annat än att se till att inte få en tillsvidareanställning eller annat arbete som förväntas pågå i sex månader (exempelvis sex månaders vikariat). Även om du bara skulle hinna arbeta en enda dag på en tillsvidareanställning innan barnet föds så kommer då din sgi bygga på den nya lönen.

    Får du en visstidsanställning på 4 månader nu så skulle jag ändå ringa försäkringskassan och dubbelkolla så att din sgi inte räknas om ifall du tar det arbetet. Det ska den inte göra men alltid bra att få det bekräftat ändå. Spela in samtalet så att du har bevis på vad som sagts.

    Om jag var du så skulle jag skriva in mig på arbetsförmedlingen och sedan plocka a-kassa fram till bf.

    Eller som sagt. En visstidsanställning som inte beräknas pågå i 6 månader om du verkligen inte vill vara hemma.

    Med två månaders uppsägning kommer du bara ha drygt två månader kvar till bf när du slutar ditt jobb. Kanske är det ändå skönt att vara hemma då. Dessutom sommar med partnern som kanske ändå har semester?
  • Tue 7 Apr 2020 18:47
    #4

    Tack så jättemycket. Du har hjälpt mig mer än all info jag hittat än så länge. Kommer självklart ringa till FK också.

  • Anonym (Hej)
    Tue 7 Apr 2020 21:52
    #5
    Meeish skrev 2020-04-07 18:47:02 följande:

    Tack så jättemycket. Du har hjälpt mig mer än all info jag hittat än så länge. Kommer självklart ringa till FK också.


    Ingen orsak. Jag har haft mina anledningar att läsa på och även pratat med försäkringskassan otaliga gånger. Det är verkligen inte lätt att hitta rätt information och sedan även förstå den.

    Vill du vara riktigt säker så ring mer än en gång. Kundservice har en tendens att inte vara tillräcklogt kunniga och svara felaktigt. Så kan vara bra att ringa och få samma svar flera gånger
Svar på tråden Hur räknas föräldrarpenningen ut?