• Jagochdublirvi

    Innehåll i påskägg

    Såg i en Facebook inlägg en mamma vars barn på 10 år inte åt godis och som nu sökte efter annat som hon kunde lägga i ägget. Många som svarade förslog frukt vilket fick mig att fundera över förslaget. Är det så ovanligt att man har frukt liggandes hemma så att det blir något särskilt för ett barn att få frukt i ett påskägg? Mina barn brukar bli tacksamma för det mesta som de får, men kan nog garantera att de skulle bli lite förvånade om deras påskägg innehöll frukt då det är något som vi alltid har liggandes hemma och det är något de får äta i obegränsad mängd (om än inte direkt innan en måltid).

    Så min fråga är:

    1) Är det normalt att inte ha frukt hemma så att det kan vara en bra sak att lägga i påskägg till barnen och något som de blir glada för?

    2) Har du några bra idéer på vad man kan ge i ett påskägg istället för godis? Eller frukt då...

  • Svar på tråden Innehåll i påskägg
  • Anonym (inte äpplebanan)

    Nej, mina barn skulle inte uppskatta frukt i påskägget, men kanske att bär (hallon, jordgubbar, blåbär) skulle fungera eftersom vi har det mer sällan hemma.

    Jag kommer själv däremot att lägga i lite godis (kinderkanin, hallonsnören och några smågodisbitar). Sedan får de också lite "onödigt" som små fluffiga kycklingar att hänga i påskriset, pysselbok (har ett lite större påskägg där boken får plats), glitterlim, liten legopåse och en liten hatchimals var. Jag funderade på att lägga i lite blomfrön, men kom fram till att det mest är jag som tycker det är kul. En ny t-shirt var också en tanke, som jag inte tänkt färdigt. Fina ballonger och något litet mjukisdjur skulle de uppskatta.
    Däremot räcker det ju egentligen med tex klistermärken och russin, men jag har en tendens att "överköpa" för jag tycker det är så roligt.

  • Anonym (:))

    Låter halv-konstigt med frukt, eftersom vi också alltid har det liggandes här hemma. Det är liksom inget "ovanligt" eller överraskande, utan mer något vardagligt enligt mig. Om man inte vill ha godis i påskägget finns det ju många alternativ. Man kan ju ha frukt, men isf lite "ovanligare", kanske något nytt man inte smakat tidigare? Eller kanske iaf inga äpplen eller bananer, mer isf vindruvor, jordgubbar, hallon & blåbär? 

    Jag skulle dock inte välja att stoppa frukt i påskägget. Om man inte vill ha godis eller choklad kan man ju alltid lägga i något enligt barnets intresse eller så, pyssel-kit? Eller kanske någon annan "sak"? Blir enklast om man köper de lite större påskäggen i affären istället för de små man kanske brukar ha till godis. Annars vet jag att det finns en del som lägger i kläder & liknande, för det går ju också bra i ett lite större påskägg. Annars kan man väl baka lite "påskgodis" själv? Finns gott om recept online, bara att bestämma sig för vilket man vill börja med! Har själv testat några, med supergott resultat, och det blir ju oftast lite nyttigare än godis (om det är därför du inte vill köpa det). Annars tycker jag att godis & choklad går bra, eftersom påsk inte är varje dag Flört men om det t.ex. är för att du inte vill köpa lösgodis pga rådande situationer kan du ju alltid köpa sånt som finns färdigpackat i påse och tömma det i påskägget :)

  • Anonym (lurad)

    När jag var drygt fyra år fick jag ett enormt påskägg. I det låg- en banan och ett par tjocka yllestrumpor.

    Jag minns den enorma besvikelsen fortfarande, men det är kanske inte den typen av minnen man vill skapa hos sitt barn.

  • Jagochdublirvi

    Kanske ska tillägga att mina barn får lite godis i sina påskägg men främst är det ett sätt för mig att ge en liten present. Vet inte riktigt bara. Förra året fick de större ägg och då var det varsin bok, ett par klubbor och så lite pyssel.

Svar på tråden Innehåll i påskägg