• Anonym (Ts)

    Godis och snacks - regler för barn 10-15 år?

    Detta med godis och snacks osv till lite äldre barn?

    Hur gör ni med godis och snacks till barn i mellan- och högstadiet? Vilket regler har ni, har ni några regler? Får de äta varje vecka? Vad bjuder ni andra barn på? Om kompisar är på besök en vardagskväll? Om kompisar är på besök en lördagskväll? Lov?

    Avser barn 10-15 år.

  • Svar på tråden Godis och snacks - regler för barn 10-15 år?
  • Anonym (.)

    Vi brukar ha lite på fredagkväll eller lördagkväll, i vissa fall både lördag och fredag...

    Annars är det väl bara om vi är utomlands eller i fjällen eller liknande som vi har mer liberala regler än så.

  • Gameofthrones

    Mina två äldsta får äta i stortsett när dem vill , men det händer att dem äter sportsnacks. efter träningen eller en cola. Mina barn har alltid haft en frihet till godis eftersom jag anser att det blir inget tjat och dem har den friheten. För oss funkar det bra. För andra kan jag inte tala för. 

    Vi handlar godis och snacks på helgerna det tar aldrig slut. Det räcker gott och väl till nästa helg, köper nått extra när det är högtider. som nu påskägg, även mina barn är inte 15 år än.

    Men som 15 åring så tycker jag att det inte borde finnas gränser, men sen beror det på om det finns en gräns till dem som behöver det. Det är skillnad med lagom är bäst, med måtta och äta sig omättligt då bör det finnas gräns och stopp. 
    Mina barn äter bra mat så länge det inte drabbas. 

  • cosinus

    Mina är 9-16.

    Vi kör popcorn på fredagarna och lördagsgodis på lördagarna. Enstaka fredagar kan det bli chips.

    Har barnen kompisar som sover över fredag till lördag så får såklart kompisarna. Annars brukar dessa hunnit hem när vi äter. Lördagsgodis köper barnen var för sig och brukar akta sig för att äta just när kompisarna kommer förbi för annars halveras ju deras mängd och det är de inte så sugna på. Jag tycker heller inte att vi ska låta grannarnas barn äta godis hur som helst för de äter ju även hemma så långt ifrån säkert att föräldrarna vill att de äter mer än vad som erbjuds på hemmaplan.

    På vardagarna får kompisarna det vi äter, mellanmål och mat.

  • Anonym (morot)

    Jag tycker man måste utgå lite från hur barnen hanterar det söta. Det är också lättare att bestämma över ensambarn än barn som har syskon.

    Vår son har aldrig varit så lockad av godis, han slutar äta socker själv efter en stund när det räcker och har varit så från att han var liten, då vi hade lördagsgodis. Han ville hellre ha en förrätt till än efterrätt på restaurang t.ex.. Och då finns inget stort behov att reglera godiset. Dock har vi lärt honom att man äter godis mitt på dagen efter lunchen, och inte istället för mat eller sent på kvällen så att det stör sömnen, och det verkar ha satt sig som vana.

    När han fick uttagskort själv och lite högre månadspeng vid 13 släppte vi alltså kontrollen på godisinköp, för så fort barnen kan ta sig runt och handla själva så har du ingen kontroll i vilket fall. Han är tonåring nu och äter godis när han vill, har inga hål i tänderna och är normalviktig. 

    Hans jämnåriga kusin som är flicka har varit väldigt sötsugen sen hon var liten. På släktträffarna gick hon i skytteltrafik och hämtade mer godis och chips från den stora skålen hela tiden och gömde även godis och mat på sitt rum. Det kulminerade i fetma vid 9 år och att föräldarna fick ta ett ordentligt tag med både motion och kost, men de redde ut det. Nu i högstadiet så har hon blivit vegan och äter inget alls istället, och klagar att hon är trött jämt/lågt järnvärde. Så flickor är nog svårare på många sätt tror jag, det är en tuff balans mellan sockergris och risk för ätstörning.

    När vår son har kompisar här i vanliga fall bjuder vi på mat och kanske en efterrätt, inte godis.
    Vi har inget fredagsmys, det finns inte plats i kaloribudgeten för det då vi tycker om god mat. Chips köps bara till storhelg/födelsedagsfest.

    På storhelger då vi firar med vänner äter alla godis och snacks som de vill, men vi begränsar det till den dagen samt dagen efter. Finns det något kvar då åker det in i skåpet igen ett tag. Tar vi med onyttigheter till vänner på fest så lämnas normalt resterna där, om de inte uttryckligen vill bli av med dem.

  • Anonym (Mian)

    Vi begränsar hur mycket vi har hemma. Vi har inte chips, godis och läsk för det mesta i huset utan köper specifikt om vi ska ha det för en filmkväll eller så. Ibland vill barnen att jag köper hem en chipspåse om de ska ha kompisar över eller så bakar de något. Jag är ganska nöjd med upplägget. Jag har inget emot godsaker men vill inte att det ska vara vardagsmat. De har månadspeng men köper nästan aldrig godis för den. Jag vet inte vad jag skulle gjort om de köpte godis varje dag. När de närmar sig 15 så är det nog svårt att styra det.

    Sen har min 14-åring tandställning och får egentligen inte äta mycket godis eller popcorn alls för tillfället. Det påverkar nog med.

  • Anonym (Ts)

    Frågan uppstod för att barnet (12 år i år) älskar allt sött. Och vi är ganska restriktiva med det. Och har sagt att nu innan påsk är vi lite extra noga eftersom det sannolikt blir mer under påsken.

    Men så ska kompis sova över idag (Påsklov), och då förväntas det direkt att det ska få köpas godis och snacks. Och det blir en jätteknepig diskussion just eftersom kompisen redan är här.

    Vad är normalt när barn sover över hos kompisar? Är det automatiskt ätande av godis och snacks då? Är man elak mot kompisen om man säger nej? Kommer kompisen inte vilja sova här igen sen?

  • Gameofthrones
    Anonym (Ts) skrev 2020-04-06 13:52:30 följande:

    Frågan uppstod för att barnet (12 år i år) älskar allt sött. Och vi är ganska restriktiva med det. Och har sagt att nu innan påsk är vi lite extra noga eftersom det sannolikt blir mer under påsken.

    Men så ska kompis sova över idag (Påsklov), och då förväntas det direkt att det ska få köpas godis och snacks. Och det blir en jätteknepig diskussion just eftersom kompisen redan är här.

    Vad är normalt när barn sover över hos kompisar? Är det automatiskt ätande av godis och snacks då? Är man elak mot kompisen om man säger nej? Kommer kompisen inte vilja sova här igen sen?


    Det finns inget normalt. Alla gör olika. Jag köper alltid lite extra när mina barns kompisar är här. Övernattning helger JA. Vanlig vardag nej. Det som serveras till middag. Annars får det va. (undantag allergi)

    Men bjud dem på bio? En riktig lunch med kompisen? Det behöver inte vara snacks. Gör annat. Eller gör som ni gör?
  • Jagochdublirvi
    Anonym (Ts) skrev 2020-04-06 13:52:30 följande:

    Frågan uppstod för att barnet (12 år i år) älskar allt sött. Och vi är ganska restriktiva med det. Och har sagt att nu innan påsk är vi lite extra noga eftersom det sannolikt blir mer under påsken.

    Men så ska kompis sova över idag (Påsklov), och då förväntas det direkt att det ska få köpas godis och snacks. Och det blir en jätteknepig diskussion just eftersom kompisen redan är här.

    Vad är normalt när barn sover över hos kompisar? Är det automatiskt ätande av godis och snacks då? Är man elak mot kompisen om man säger nej? Kommer kompisen inte vilja sova här igen sen?


    Hos oss är det fredagsmys med popcorn, chips, glass eller fika på fredagar och på lördagar får man äta godis. På semestern är vi lite friare men absolut inte att vi äter sånt varje dag.

    När kompisar sover över så kan vi också vara lite mer generösa men inte så jättemycket. Nu på påsklovet skulle jag nog kanske köpa hem lite popcorn, glass eller något, men absolut inte allt. Har för övrigt en 10 åring. Vill barnen ha något mer än det jag väljer att köpa får de gå/cykla och köpa det med egna pengar
  • cosinus
    Anonym (Ts) skrev 2020-04-06 13:52:30 följande:

    Frågan uppstod för att barnet (12 år i år) älskar allt sött. Och vi är ganska restriktiva med det. Och har sagt att nu innan påsk är vi lite extra noga eftersom det sannolikt blir mer under påsken.

    Men så ska kompis sova över idag (Påsklov), och då förväntas det direkt att det ska få köpas godis och snacks. Och det blir en jätteknepig diskussion just eftersom kompisen redan är här.

    Vad är normalt när barn sover över hos kompisar? Är det automatiskt ätande av godis och snacks då? Är man elak mot kompisen om man säger nej? Kommer kompisen inte vilja sova här igen sen?


    Såna gånger brukar jag säga att vill ni ha något gott så får ni baka. Kräver lite insats av barnen och de får något att göra ett tag också. Inte bara sitta framför en film och trycka i sig.
Svar på tråden Godis och snacks - regler för barn 10-15 år?