• ankan6

    Inställda kejsarsnitt pga corona

    Någon annan som fått planerat snitt beviljat (pga icke-fysiska orsaker) men där det nu riskerar att ställas in pga coronapandemin? Eller som redan fått det inställt?

    Idag fick jag info om att de eventuellt måste frigöra platser och personal på mitt sjukhus och att det därmed inte kommer att göras några planerade operationer. Besked kan komma imorgon - eller precis innan.

    Läget är ju som det är och prioriteringen är såklart förståelig, men känner mig oavsett panikslagen och vet inte alls hur jag skall förbereda mig inför att föda vaginalt nu med bara några få veckor kvar.

    Har redan innan jag ens började diskutera snitt läst alla böcker, pratat med Aurora, läkare och bm, varit på förlossningen etc. Nu är alla kurser inställda och det verkar vara svårt att få tid hos psykologen. BM tyckte att jag skulle läsa om förlossning på 1177....och visst hade det varit trevligt om det hjälpt, men hade det varit på den nivån hade det ju inte varit något problem.

    Hur är läget hos er? Hur hanterar ni det? Hur förbereder ni er nu?

  • Svar på tråden Inställda kejsarsnitt pga corona
  • Anonym (Kommer gå bra)

    Det kommer gå bra. Även om tanken på att föda barn kan verka skrämmande så är det inte det.

    Jag var också ganska förlossningsrädd men det gick bra när det väl var dags, trodde att det skulle vara mycket värre.

    Tänk som så att de allra flesta som fött ett barn, föder flera barn. Jag skulle lätt kunna föda 3 till.

  • ankan6
    Anonym (Kommer gå bra) skrev 2020-04-06 15:28:51 följande:

    Det kommer gå bra. Även om tanken på att föda barn kan verka skrämmande så är det inte det.

    Jag var också ganska förlossningsrädd men det gick bra när det väl var dags, trodde att det skulle vara mycket värre.

    Tänk som så att de allra flesta som fött ett barn, föder flera barn. Jag skulle lätt kunna föda 3 till.


    Tack för peppen, jag önskar att det hjälpte! Jag vet att min rädsla är helt ologisk men tyvärr är den på den nivån att det känns ohanterbart, jag slutar glädjas åt graviditeten och känner att det bara blir ångestladdat.

    Ungen skall ju ut vare sig jag vill eller inte och det går säkert bra i slutändan oavsett vad som händer, men tyvärr gör det inte alls att min dödsångest försvinner...
  • Anonym (nervös)

    Jag har ett inbokat snitt på danderyd om två veckor. Läste precis på deras hemsida att "de inte kommer kunna prioritera kejsarsnitt eller igångsättning utan medicinsk anledning."

    Jag födde första barnet vaginalt och fick en 
    sfinkterruptur grad 4. Efter det gjorde jag snitt med andra barnet. Har nu även fått beviljat snitt med tredje barnet. Dock står det i mina journaler att det är pga humanitära skäl med min bakgrund från förlossning ett.

    Är egentligen inte rädd att föda vaginalt men är väldigt rädd att spricka igen och få problem av det. Mina barn har varit stora och den här tredje ungen känns ännu större än de andra.

    Och telefontiderna på danderyd är i princip obefintliga så jag vet inte ens vem man ska ringa för att få svar på funderingarna. Och om de nu ställer in snittet, när och hur får man info om det. Håller på att bli tokig här hemma.

  • ankan6
    Anonym (nervös) skrev 2020-04-06 16:21:55 följande:

    Jag har ett inbokat snitt på danderyd om två veckor. Läste precis på deras hemsida att "de inte kommer kunna prioritera kejsarsnitt eller igångsättning utan medicinsk anledning."

    Jag födde första barnet vaginalt och fick en sfinkterruptur grad 4. Efter det gjorde jag snitt med andra barnet. Har nu även fått beviljat snitt med tredje barnet. Dock står det i mina journaler att det är pga humanitära skäl med min bakgrund från förlossning ett.

    Är egentligen inte rädd att föda vaginalt men är väldigt rädd att spricka igen och få problem av det. Mina barn har varit stora och den här tredje ungen känns ännu större än de andra.

    Och telefontiderna på danderyd är i princip obefintliga så jag vet inte ens vem man ska ringa för att få svar på funderingarna. Och om de nu ställer in snittet, när och hur får man info om det. Håller på att bli tokig här hemma.


    Jag förstår att du är orolig! Jag fick höra det på mötet hos bm idag, annars tror jag nog inte att jag fått nån info förens det väl är helt hundra att det blir inställt. Och som hon sa kan det ske när som helst, inklusive precis innan...

    Har du försökt nå både sjukhuset och din bm? Hoppas du får tag på nån!
  • Anonym (nervös)
    ankan6 skrev 2020-04-06 16:35:13 följande:

    Jag förstår att du är orolig! Jag fick höra det på mötet hos bm idag, annars tror jag nog inte att jag fått nån info förens det väl är helt hundra att det blir inställt. Och som hon sa kan det ske när som helst, inklusive precis innan...

    Har du försökt nå både sjukhuset och din bm? Hoppas du får tag på nån!


    Nej ds har bara telefontid 1030-1130 så får väl ringa imorn. Tror inte min bm kan säga någonting egentligen. Vet dock inte om de klassar mitt snitt bara som humanitära skäl eller om det också vägs in den skadan jag fick och att jag gjort ett snitt innan. Var har du fått ditt snitt beviljat och när?
  • ankan6

    De borde ju informera bm om läget kan man ju tycka, eller bm borde ha någon slags insyn i alla fall.

    Jag har mitt snitt i Borås 4/5!

  • Anonym (nervös)
    ankan6 skrev 2020-04-06 16:45:52 följande:

    De borde ju informera bm om läget kan man ju tycka, eller bm borde ha någon slags insyn i alla fall.

    Jag har mitt snitt i Borås 4/5!


    Här i sthlm verkar inte barnmorskorna ute på mvc få någon info alls. Hon var själv upprörd när jag var där sist just för att de inte fick veta något alls. Alla gravida ringde henne för stöd men hon kunde inte svara på något. 
    Såklart har jag förståelse för denna extrema situation men bristen på vettig information är ju helt galen. 
  • ankan6
    Anonym (nervös) skrev 2020-04-06 16:49:40 följande:

    Här i sthlm verkar inte barnmorskorna ute på mvc få någon info alls. Hon var själv upprörd när jag var där sist just för att de inte fick veta något alls. Alla gravida ringde henne för stöd men hon kunde inte svara på något. 

    Såklart har jag förståelse för denna extrema situation men bristen på vettig information är ju helt galen. 


    Men vad frustrerande! Förstår att det måste vara jättejobbigt för dem...

    Ja, som sagt förstår man ju såklart läget men att inte veta nånting känns väldigt jobbigt.
  • Anonym (nervös)
    ankan6 skrev 2020-04-06 16:53:02 följande:
    Men vad frustrerande! Förstår att det måste vara jättejobbigt för dem...

    Ja, som sagt förstår man ju såklart läget men att inte veta nånting känns väldigt jobbigt
    Pratade med danderyd idag och mitt planerade snitt räknas som medicinskt och kommer att genomföras som planerat. Alla sfinkterrupturer grad 3 och 4 sa hon räknades som medicinskt. Däremot kunde själva datumet komma att flyttas. Så nu känner jag mig iaf lugn. men lider så med alla som får sina planerade snitt inställda. Vilken ångest att få veta det så här sent. 
  • ankan6
    Anonym (nervös) skrev 2020-04-07 15:01:42 följande:

    Pratade med danderyd idag och mitt planerade snitt räknas som medicinskt och kommer att genomföras som planerat. Alla sfinkterrupturer grad 3 och 4 sa hon räknades som medicinskt. Däremot kunde själva datumet komma att flyttas. Så nu känner jag mig iaf lugn. men lider så med alla som får sina planerade snitt inställda. Vilken ångest att få veta det så här sent. 


    Vad skönt för dig!! Måste kännas jätteskönt.

    Jag försöker ställa mig in så gott det går på att snittet inte blir av här och fick tid hos psykolog om 1,5v. Sent, men det är nåt iafll...
Svar på tråden Inställda kejsarsnitt pga corona