• Mon 6 Apr 2020 21:39
    563 visningar
    28 svar
    28
    563

    Planera graviditet trots Corona?

    Hej alla ni som planerar att skaffa barn.

    Jag och min man blev gravida i början av december men det slutade med ett missfall när jag skulle varit i v 7. Graviditeten stannade av i v 4. Vi har fortsatt försöka efter det men det har fortfarande inte blivit något. Dock har det hänt mycket annat runt om i övrigt de här månaderna så kroppen har nog inte varit riktigt redo (stress).

    Ni som planerar att skaffa barn. Hur tänker ni gällande Corona? Avvaktar ni eller fortsätter ni att försöka ändå?

    Jag är ca 33 och vet inte hur länge jag vågar vänta men samhällsläget känns rätt otryggt och skakigt. Dock vet man ju inte heller hur länge detta pågår.

    Mvh

  • Svar på tråden Planera graviditet trots Corona?
  • Tue 7 Apr 2020 06:32
    #1
    Plommonen skrev 2020-04-06 21:39:23 följande:

    Hej alla ni som planerar att skaffa barn.

    Jag och min man blev gravida i början av december men det slutade med ett missfall när jag skulle varit i v 7. Graviditeten stannade av i v 4. Vi har fortsatt försöka efter det men det har fortfarande inte blivit något. Dock har det hänt mycket annat runt om i övrigt de här månaderna så kroppen har nog inte varit riktigt redo (stress).

    Ni som planerar att skaffa barn. Hur tänker ni gällande Corona? Avvaktar ni eller fortsätter ni att försöka ändå?

    Jag är ca 33 och vet inte hur länge jag vågar vänta men samhällsläget känns rätt otryggt och skakigt. Dock vet man ju inte heller hur länge detta pågår.

    Mvh


    Jag och min sambo fortsätter försöka :)
  • Tue 7 Apr 2020 09:40
    #2
    Plommonen skrev 2020-04-06 21:39:23 följande:

    Hej alla ni som planerar att skaffa barn.

    Jag och min man blev gravida i början av december men det slutade med ett missfall när jag skulle varit i v 7. Graviditeten stannade av i v 4. Vi har fortsatt försöka efter det men det har fortfarande inte blivit något. Dock har det hänt mycket annat runt om i övrigt de här månaderna så kroppen har nog inte varit riktigt redo (stress).

    Ni som planerar att skaffa barn. Hur tänker ni gällande Corona? Avvaktar ni eller fortsätter ni att försöka ändå?

    Jag är ca 33 och vet inte hur länge jag vågar vänta men samhällsläget känns rätt otryggt och skakigt. Dock vet man ju inte heller hur länge detta pågår.

    Mvh


    Jag är 37, har inga barn. Har velat ha barn sen jag var 26-27, men det är först nu som allt funnits på plats på rätt vis. Så ja, jag vill försöka pga tidspaniken. Är så orolig att jag redan är för sent ute - att avvakta ett år är kanske det som fäller avgörandet.
  • Tue 7 Apr 2020 09:52
    #3

    Nej, de avråder från att bli gravid just nu, kolla Tv4 nyhetsmorgon, de pratar om det just nu och en barnmorska/vårdpersonal avråder från att bli gravid just nu pga att vården är överbelastad.

  • Tue 7 Apr 2020 09:58
    #4
    Fralla skrev 2020-04-07 09:52:19 följande:

    Nej, de avråder från att bli gravid just nu, kolla Tv4 nyhetsmorgon, de pratar om det just nu och en barnmorska/vårdpersonal avråder från att bli gravid just nu pga att vården är överbelastad.


    För mig som 37-åring kanske detta innebär att jag blir barnlös, om detta drar ut på tiden. Sa de något om den ångesten sådant kan skapa?
  • Tue 7 Apr 2020 12:04
    #5

    Vi försöker som vanligt! Fick ma i V8+2 och vi har en enorm längtan efter bebis. Det må vara en sämre tid att planera graviditet men jag tänker att alla gör som de själva vill. Varken jag eller sambon vill vänta och då blev det ett enkelt val att fortsätta

  • Tue 7 Apr 2020 12:33
    #6

    Trots rekommendationer att inte bli gravid nu så tänker vi absolut inte sluta att försöka. Har försökt 1,5 år redan och att vi lyckas själva nu är väl hopplöst, men att pausa är helt otänkbart.

  • Tue 7 Apr 2020 14:36
    #7

    Stämmer det verkligen att man avråder?

  • Tue 7 Apr 2020 15:12
    #8
    Mii82 skrev 2020-04-07 09:58:06 följande:

    För mig som 37-åring kanske detta innebär att jag blir barnlös, om detta drar ut på tiden. Sa de något om den ångesten sådant kan skapa?


    De rådde i stort sett de som "kan" avstå att avstå. De sa att de kommer ha resurser att ta hand om de som blir gravida, då de redan sett en nedåtgång i antal nya graviditeter. Jag är lite orolig för hur det ska bli med kub dock. Men som du, så kände jag att jag inte hade råd att vänta (är 40 år). Men nu blev jag gravid på andra försöket :D

    Tycker inte du ska vänta!
  • fureli­se
    Tue 7 Apr 2020 15:12
    #9

    Jo det har de sagt imorse med tanke på att de kanske inte kommer att ha personal att ta hand om alla gravida. Skulle jag vara äldre än 30 eller har försökt länge - kör på. Annars skulle jag kanske vänta några månader.

    De varnade framför allt alla som inte vill bli gravida att använda preventivmedel. :) Slipper vården ta hand om dem har vi vunnit redan massor med resurser. Lycka till!

  • Tue 7 Apr 2020 15:21
    #10
    Fulkultur skrev 2020-04-07 15:12:05 följande:

    De rådde i stort sett de som "kan" avstå att avstå. De sa att de kommer ha resurser att ta hand om de som blir gravida, då de redan sett en nedåtgång i antal nya graviditeter. Jag är lite orolig för hur det ska bli med kub dock. Men som du, så kände jag att jag inte hade råd att vänta (är 40 år). Men nu blev jag gravid på andra försöket :D

    Tycker inte du ska vänta!


    Det var väl också en inrådan från en gynekolog om jag förstod det rätt, så rätt info finns i tråden här - inte från Folkhälsomyndigheten. (?)

    Nej, jag känner inte att jag har råd att vänta heller...är nog orolig som det är att jag är för gammal redan.

    Grattis förresten
Svar på tråden Planera graviditet trots Corona?