• CinnamonGirl

    Bostadslån

    Hur ska man tänka angående bostadslån och hur dyr bostad man har råd med? Generellt?

    Ponera att jag vill köpa ett hus för 6.000.000 kr. Jag behöver lägga en insats på 900.000 kr, säg att jag har de pengarna.

    Hur mycket måste jag tjäna för att ha råd att låna resten?

    Om bankerna lånar ut 5 gånger årslönen = 5.100.000 kr/5 innebär att man tjänar 1.020.000 kr per år.
    Månadslönen måste då uppgå till 1.020.000 kr/12 = 85.000 kr

    Det VERKAR ju vara vanligt folk som bor i dessa områden med hus i 5-6 mille-klassen, men vad jobbar de med om de tjänar 85.000 kr i månaden??


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Bostadslån
  • Tonårsmamman1
    CinnamonGirl skrev 2020-04-07 09:45:08 följande:

    Hur ska man tänka angående bostadslån och hur dyr bostad man har råd med? Generellt?

    Ponera att jag vill köpa ett hus för 6.000.000 kr. Jag behöver lägga en insats på 900.000 kr, säg att jag har de pengarna.

    Hur mycket måste jag tjäna för att ha råd att låna resten?

    Om bankerna lånar ut 5 gånger årslönen = 5.100.000 kr/5 innebär att man tjänar 1.020.000 kr per år.
    Månadslönen måste då uppgå till 1.020.000 kr/12 = 85.000 kr

    Det VERKAR ju vara vanligt folk som bor i dessa områden med hus i 5-6 mille-klassen, men vad jobbar de med om de tjänar 85.000 kr i månaden??


    Det är väl två personer som ska tjäna 85 000 tillsammans, så redan där känns det ju mer hanterbart. Sedan har väl vissa bott där ett bra tag, så de köpte för ett lägre pris än vad det värderas till idag. Sedan kan vissa ha haft mer att lägga in i kontantinsats. Och de kan ha köpt innan de nya hårdare reglerna infördes.

    Jag förmodar att de flesta har en i hushållet som tjänar riktigt bra eller två som tjänar hyfsat.
  • Anotherone

    Jag tror du kan räkna med att många köpte sina hus innan den regeln trädde i kraft. Jag och min man köpte hus 2010, då fanns inga såna regler och heller inga amorteringskrav.

    Vi köpte ett relativt "billigt" hus, strax under 3mkr. Det var väldigt mycket pengar redan då men vi har bra villkor på lånet och vi sätter av samma summa varje månad oavsett. Så vi skulle klara högre räntor utan problem.

    Enklast är väl att du går in på ett liknande objekt på Hemnet och använder "lånesnurran" på nån av bankerna. Lägg in kontantinsatsen och laborera sen med räntenivån. Sen måste man själva avgöra vad gränsen går. Vi har marginal att gå ner i tid pga småbarn, behöver ha en rejäl buffert om nåt pajar, vill kanske kunna resa nån gång i framtiden. Så jag personligen skulle inte vilja ha ett lån på 4-5-6 mkr.

  • gbgumman

    Vi bor i ett område med jätte höga priser på bostäder. Mellan 6-10 miljoner oftast. Vill man sjötomt blir det upp till 30 miljoner eller mer. Vårt hus kostade ca 8 miljoner. Hur vi som två vanliga löntagare råd med detta?
    1 Ett förskotts arv
    2 Stor vinst på bostadsrätt. Köpte för 800 000kr och sålde för 3,5 miljoner. Efter skatt är det ändå mycket kvar. 
    3 Löner tillsammans på lite mer än 95 000kr brutto.

  • Jamesdio

    Bankerna gör ju sina kalkyler som går ut på att man ska ha kvar rimliga pengar att leva på och tar då hänsyn till hur många ni är och om det finns andra lån. Man ska klara bolånet även om räntorna stiger. Olika banker gör olika beräkningar.

    Man kan själv räkna ut vilka belopp man generellt skulle få låna på tex SBAB, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea och säkert några fler som jag inte vet om.

  • snedtak

    Jag tror många som köper för 6 miljoner eller mer ofta har mer än 15% i kontantinsats pga vinster från tidigare boenden som gått upp i pris. Kanske har man även renoverat tidigare bostäder och därmed ökat vinsten.

    Hur bostad man har råd med har ju både att göra med bankernas bedömning, och vad man själv är villig att lägga på boendet. Ett gott råd är att man ska ha råd att bo kvar vid sjukdom, arbetslöshet och föräldraledighet. Andra menar att an inte bör lägga mer än en viss procent av sin inkomst på boendet.

    85.000 kr brutto i månaden på 2 personer är nog inte helt ovanlig om det är två vuxna personer med högskoleutbildning inom tex. ekonomi, medicin, teknik osv. med 5-10 års arbetslivserfarenhet.

Svar på tråden Bostadslån