• Anonym (vilse­)
    Tue 7 Apr 2020 13:36
    3553 visningar
    10 svar
    10
    3553

    Kejsarsnitt eller vaginal förlossning?

    Hej,

    Jag födde mitt första barn 2016 med planerat kejsarsnitt, detta på grund av förlossningsrädsla. Jag var rätt nöjd med det valet även i efterhand men fick lite av en reality check- på vissa sätt var det både smärtsammare och obehagligare än jag hade föreställt mig.

    Jag väntar nu vårt andra barn, beräknat datum i mitten av maj. Jag har även denna gång blivit beviljad planerat snitt. Denna gång behövde jag inte gå igenom mycket diskussion- läkaren frågade om något hade förändrats och beviljade snittet på 5 minuter. Det känns otroligt skönt.

    Nu har jag vissa tvivel på hur jag vill göra. Det finns för och nackdelar med båda sätten såklart. Det som framförallt får mig att överväga en vaginal förlossning är att återhämtningen verkar gå snabbare- jag skulle inte behöva ligga på sjukhus i två dygn efter. Funderar också på om kroppen ?fattar? att den inte är gravid längre om förlossningen får sätta igång naturligt och att återhämtning därför är snabbare.

    Det jag framförallt är rädd för i en vaginal förlossning är skador- svåra bristningar men även skador på längre sikt som framfall och inkontinens... Är också orolig för risk för livmoderruptur, hittar inte mycket skrivet på svenska men läst ett par brittiska och amerikanska rapporter som visar på att vaginal förlossning efter ett snitt innebär en risk.

    Finns det någon gått igenom båda sätten som kan dela mig sig av sina upplevelser?

  • Svar på tråden Kejsarsnitt eller vaginal förlossning?
  • Tue 7 Apr 2020 16:31
    #1

    Jag har gjort 2 k-snitt och 1 vaginal födsel.

    Första k.snittet var 2017. Vår som kom i v.25 och det blev akut k.snitt då han låg i säte.

    Vaginal födsel 2018. Inga skador. Sydde inte ens.

    K.snitt december 2019. Det blev ett akut snitt igen då vår flicka satt i säte.

    Började må dåligt när jag låg under observation på uppvaket efter snittet. Under k.snittet hade det råkat bli en rispa på en hinna vid urinblåsan. Den lilla rispan hade läckt och jag hade en blödning på 2.6 lite blod i buken. Det blev akut operation och tre dagar efter spenderade jag på IVA. Fick bara vara med min dotter några korta stunder om dagen.

    Detta är min erfarenhet. 1 snitt som gick bra, ett som gick betydligt sämre och 1 vaginal födsel.

    Jag personligen hade velat föda vaginalt om jag hade chansen. Om vi väljer att skaffa fler barn så kommer jag inte ha ett val utan då blir det k.snitt eftersom jag redan har genomgått 2 stycken.

    Det finns risker med vaginal födsel men även k.snitt. Jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat tro att det som hände vid k.snittet skulle drabba mig. Jag vill gärna ha ett fjärde barn med taken på att det ska gå fel igen skrämmer mig otroligt mycket.

    Visst finns det som sagt risker med vaginal födsel också, men då jag har bra erfarenhet av en vaginal födsel så hade jag valt det. Jag hade på ett sätt en bra upplevelse med k.snitt innan också.

    Der som hände mig dock händer extremt sällan sa läkarna. Dom sa själva att det var ett enormt slarvfel utav dom.

  • Anonym (lila)
    Tue 7 Apr 2020 16:44
    #2
    Ebo88 skrev 2020-04-07 16:31:35 följande:

    Jag har gjort 2 k-snitt och 1 vaginal födsel.

    Första k.snittet var 2017. Vår som kom i v.25 och det blev akut k.snitt då han låg i säte.

    Vaginal födsel 2018. Inga skador. Sydde inte ens.

    K.snitt december 2019. Det blev ett akut snitt igen då vår flicka satt i säte.

    Började må dåligt när jag låg under observation på uppvaket efter snittet. Under k.snittet hade det råkat bli en rispa på en hinna vid urinblåsan. Den lilla rispan hade läckt och jag hade en blödning på 2.6 lite blod i buken. Det blev akut operation och tre dagar efter spenderade jag på IVA. Fick bara vara med min dotter några korta stunder om dagen.

    Detta är min erfarenhet. 1 snitt som gick bra, ett som gick betydligt sämre och 1 vaginal födsel.

    Jag personligen hade velat föda vaginalt om jag hade chansen. Om vi väljer att skaffa fler barn så kommer jag inte ha ett val utan då blir det k.snitt eftersom jag redan har genomgått 2 stycken.

    Det finns risker med vaginal födsel men även k.snitt. Jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat tro att det som hände vid k.snittet skulle drabba mig. Jag vill gärna ha ett fjärde barn med taken på att det ska gå fel igen skrämmer mig otroligt mycket.

    Visst finns det som sagt risker med vaginal födsel också, men då jag har bra erfarenhet av en vaginal födsel så hade jag valt det. Jag hade på ett sätt en bra upplevelse med k.snitt innan också.

    Der som hände mig dock händer extremt sällan sa läkarna. Dom sa själva att det var ett enormt slarvfel utav dom.


    Skrämmande! 
    Men jag tänker också att det är lättare att det blir skador när det är akut snitt. Så egentligen borde man ju jämföra endast planerade snitt med VF. 
  • Tue 7 Apr 2020 17:00
    #3
    Anonym (lila) skrev 2020-04-07 16:44:32 följande:

    Skrämmande! 

    Men jag tänker också att det är lättare att det blir skador när det är akut snitt. Så egentligen borde man ju jämföra endast planerade snitt med VF. 


    Mitt andra snitt var inte så akut som det första. Jag kom in dagen innan med vattenavgång och det planerades ett akut snitt men det var inte ur-akut då jag inte hade börjat öppna mig.

    Det första däremot blev ur-akut. Vaknade under natten och var öppen så det blev raka vägen in.

    Men visst kan man jämföra ett planerat snitt men det finns fortfarande risk med skador. Men samtidigt så kan det gå väldigt bra. Efter mitt första så var jag på benen redan samma kväll. Nog för att man hade ont, men det kommer man inte undan :) Tyckte däremot att jag återhämtade mig väldigt fort!

    Det gjorde jag efter mitt andra också med tanke på hur det ändå gick och att jag gjorde två operationer på en och samma dag.
  • Anonym (vilse­) Trådstartaren
    Tue 7 Apr 2020 18:04
    #4
    Ebo88 skrev 2020-04-07 16:31:35 följande:

    Jag har gjort 2 k-snitt och 1 vaginal födsel.

    Första k.snittet var 2017. Vår som kom i v.25 och det blev akut k.snitt då han låg i säte.

    Vaginal födsel 2018. Inga skador. Sydde inte ens.

    K.snitt december 2019. Det blev ett akut snitt igen då vår flicka satt i säte.

    Började må dåligt när jag låg under observation på uppvaket efter snittet. Under k.snittet hade det råkat bli en rispa på en hinna vid urinblåsan. Den lilla rispan hade läckt och jag hade en blödning på 2.6 lite blod i buken. Det blev akut operation och tre dagar efter spenderade jag på IVA. Fick bara vara med min dotter några korta stunder om dagen.

    Detta är min erfarenhet. 1 snitt som gick bra, ett som gick betydligt sämre och 1 vaginal födsel.

    Jag personligen hade velat föda vaginalt om jag hade chansen. Om vi väljer att skaffa fler barn så kommer jag inte ha ett val utan då blir det k.snitt eftersom jag redan har genomgått 2 stycken.

    Det finns risker med vaginal födsel men även k.snitt. Jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat tro att det som hände vid k.snittet skulle drabba mig. Jag vill gärna ha ett fjärde barn med taken på att det ska gå fel igen skrämmer mig otroligt mycket.

    Visst finns det som sagt risker med vaginal födsel också, men då jag har bra erfarenhet av en vaginal födsel så hade jag valt det. Jag hade på ett sätt en bra upplevelse med k.snitt innan också.

    Der som hände mig dock händer extremt sällan sa läkarna. Dom sa själva att det var ett enormt slarvfel utav dom.


    Tack för att du delar med dig.

    Tycker det här valet är otroligt svårt. Tar jag ett till snitt vet jag ungefär vad som väntar men det oroar mig att det verkar finnas vissa risker vid snitt nummer 2. Är även oroande att ens partner (förmodligen) inte kommer att få stanna på eftervården pga rådande läge. Tanken på att ligga ensam med opererad buk och ett nyfött barn i två dygn är också skrämmande.

    Det blev aldrig ens en diskussion denna gång. Glad över att jag slapp få min rädsla ifrågasatt samtidigt som jag önskar att möjligheten att diskutera för- och nackdelar helt förutsättningslöst med en läkare fanns...

    Väljer man en vaginal förlossning under den situation som är just nu där sjukvården går (till och med extra mycket) på knäna kanske risken finns att man i princip får föda själv....

    Om man har som huvudönskan att slippa förlossningsskador, vad bör man ta hänsyn till då? Ska man undvika att bli igångsatt eller inte ta epidural tex?
  • Anonym (H)
    Tue 7 Apr 2020 18:33
    #5
    -1

    Har stor erfarenhet av både snitt och vaginal förlossning då jag jobbat inom förlossningsvården i många år samt fött flera egna barn. Av det jag själv sett så skulle jag personligen aldrig välja ett snitt om jag inte absolut var tvungen. Tänker inte gå in på varför då jag inte orkar argumentera mot alla som tror sig veta utifrån vad de läst.

  • Anonym (vilse­) Trådstartaren
    Tue 7 Apr 2020 19:21
    #6
    Anonym (H) skrev 2020-04-07 18:33:23 följande:

    Har stor erfarenhet av både snitt och vaginal förlossning då jag jobbat inom förlossningsvården i många år samt fött flera egna barn. Av det jag själv sett så skulle jag personligen aldrig välja ett snitt om jag inte absolut var tvungen. Tänker inte gå in på varför då jag inte orkar argumentera mot alla som tror sig veta utifrån vad de läst.


    Okej, tack ändå för inlägget. Anser du att det finns en förhöjd risk vid vaginal förlossning efter ett snitt?

    Och om man till varje pris vill undvika förlossningsskador, hur ska man göra/planera förlossningen då?
  • Tue 7 Apr 2020 19:39
    #7
    Anonym (vilse) skrev 2020-04-07 18:04:14 följande:

    Tack för att du delar med dig.

    Tycker det här valet är otroligt svårt. Tar jag ett till snitt vet jag ungefär vad som väntar men det oroar mig att det verkar finnas vissa risker vid snitt nummer 2. Är även oroande att ens partner (förmodligen) inte kommer att få stanna på eftervården pga rådande läge. Tanken på att ligga ensam med opererad buk och ett nyfött barn i två dygn är också skrämmande.

    Det blev aldrig ens en diskussion denna gång. Glad över att jag slapp få min rädsla ifrågasatt samtidigt som jag önskar att möjligheten att diskutera för- och nackdelar helt förutsättningslöst med en läkare fanns...

    Väljer man en vaginal förlossning under den situation som är just nu där sjukvården går (till och med extra mycket) på knäna kanske risken finns att man i princip får föda själv....

    Om man har som huvudönskan att slippa förlossningsskador, vad bör man ta hänsyn till då? Ska man undvika att bli igångsatt eller inte ta epidural tex?


    Ja man vet ju aldrig vad som kan hända.

    Däremot tror jag inte att du kommer få föda själv pga hur det ser ut i vården nu. Jag tror personligen att det är ännu starkare koller och bemanning på ett sätt med tanke på att om en blivande mamma skulle bära på Corona och hon inte vet - så kan ju både hon och bebis bli väldigt dåliga. Då tror jag risken är större att ett planerar k.snitt blir inställt pga brist på op.tider etc.

    Även fast du vet vad som kan komma under och efter ett k.snitt så kan det komma till att ändras. Man vet ju inte då det inte finns nå garantier. Och precis så är det ju vid en vaginal födsel med. Det kan gå skitbra men det kan gå sämre också.

    Jag kan bara tala för mig själv när jag säger att jag helst hade velat föda vaginalt. Det jag gick igenom denna gång önskar jag ingen. Men inte bara av den anledningen heller utan just att det är en bukoperation och jag hade helst velat att kroppen skulle få sköta det naturligt.

    Men nu blev det som det blev.

    Jag hade nog inte velat bli igångsatt heller utan jag hade nog låtit kroppen försöka komna igång själv

    Det är ett svårt beslut och du ska välja det som känns bäst för dig.

    Tycker det är bra att du är beviljad
  • Anonym (vilse­) Trådstartaren
    Wed 8 Apr 2020 09:01
    #8
    Ebo88 skrev 2020-04-07 19:39:35 följande:

    Ja man vet ju aldrig vad som kan hända.

    Däremot tror jag inte att du kommer få föda själv pga hur det ser ut i vården nu. Jag tror personligen att det är ännu starkare koller och bemanning på ett sätt med tanke på att om en blivande mamma skulle bära på Corona och hon inte vet - så kan ju både hon och bebis bli väldigt dåliga. Då tror jag risken är större att ett planerar k.snitt blir inställt pga brist på op.tider etc.

    Även fast du vet vad som kan komma under och efter ett k.snitt så kan det komma till att ändras. Man vet ju inte då det inte finns nå garantier. Och precis så är det ju vid en vaginal födsel med. Det kan gå skitbra men det kan gå sämre också.

    Jag kan bara tala för mig själv när jag säger att jag helst hade velat föda vaginalt. Det jag gick igenom denna gång önskar jag ingen. Men inte bara av den anledningen heller utan just att det är en bukoperation och jag hade helst velat att kroppen skulle få sköta det naturligt.

    Men nu blev det som det blev.

    Jag hade nog inte velat bli igångsatt heller utan jag hade nog låtit kroppen försöka komna igång själv

    Det är ett svårt beslut och du ska välja det som känns bäst för dig.

    Tycker det är bra att du är beviljad


    Tack för input... det är väl så, det blir vad det blir och man kan varken förutse eller kontrollera allt. Speciellt inte i dessa konstiga tider.
  • Anonym (vilse­) Trådstartaren
    Wed 8 Apr 2020 09:02
    #9
    Ebo88 skrev 2020-04-07 19:39:35 följande:

    Ja man vet ju aldrig vad som kan hända.

    Däremot tror jag inte att du kommer få föda själv pga hur det ser ut i vården nu. Jag tror personligen att det är ännu starkare koller och bemanning på ett sätt med tanke på att om en blivande mamma skulle bära på Corona och hon inte vet - så kan ju både hon och bebis bli väldigt dåliga. Då tror jag risken är större att ett planerar k.snitt blir inställt pga brist på op.tider etc.

    Även fast du vet vad som kan komma under och efter ett k.snitt så kan det komma till att ändras. Man vet ju inte då det inte finns nå garantier. Och precis så är det ju vid en vaginal födsel med. Det kan gå skitbra men det kan gå sämre också.

    Jag kan bara tala för mig själv när jag säger att jag helst hade velat föda vaginalt. Det jag gick igenom denna gång önskar jag ingen. Men inte bara av den anledningen heller utan just att det är en bukoperation och jag hade helst velat att kroppen skulle få sköta det naturligt.

    Men nu blev det som det blev.

    Jag hade nog inte velat bli igångsatt heller utan jag hade nog låtit kroppen försöka komna igång själv

    Det är ett svårt beslut och du ska välja det som känns bäst för dig.

    Tycker det är bra att du är beviljad


    Och beklagar verkligen din tråkiga och skrämmande upplevelse.
  • Anonym (Sara)
    Thu 1 Apr 2021 11:59
    #10

    Vore intressant och vet hur det gick för TS?? Blev det vaginalt eller kejsarsnitt?

Svar på tråden Kejsarsnitt eller vaginal förlossning?