• SweetJune

    Vad gäller för föräldrapenning vid inskolning?

    Hej

    Vi ska skola in vår trea i oktober och försäkringskassan säger att man måste ha rumslig kontakt för att få föräldrapenning på sjukpenningnivå. Men googlar man står det att detta ändrades 1/1 2019 dvs att man inte längre behöver rumslig kontakt för att få på sjukpenningnivå. Vet ngn vad som gäller?

    Min man har avsatt 4 veckor för inskolning men sista veckan är höstlöv så då tänkte han ta FP för äldsta sonen men hur göra de andra tre veckorna?

    När kan han ta på sjukpenningnivå och om den tredje veckan går bra och då går minstingen 3 dar 9-14. Är det FP på lägstanivå som gäller? Hellre ta fler dagar ledigt än för få..

    Tacksam för hjälp

  • Svar på tråden Vad gäller för föräldrapenning vid inskolning?
  • Alexi

    Från fk.se

    "Kan jag få föräldrapenning om jag skolar in barnet på förskolan?


    Ja, du kan ta ut föräldrapenning på både sjukpenning- och lägstanivå.


    Om du avstår från arbete mer än en åttondel av din arbetsdag, så kan du ta ut en hel dag med föräldrapenning på lägstanivå. För att kunna ta ut dagar med föräldrapenning på lägstanivå så måste du och den andra föräldern, tillsammans eller var för sig redan ha tagit ut totalt 180 dagar med föräldrapenning på sjukpenningnivå.


    Du behöver inte vara tillsammans med barnet på förskolan under hela inskolningen, men du måste avstå helt från arbetet."


Svar på tråden Vad gäller för föräldrapenning vid inskolning?