• Anonym (F)

    aprilskämt

    Idag meddelade hyresvärden att någon saboterat tvättmaskinerna i tvättstugan och folk fått kläderna förstörd. Barnen erkänte att de hällit gurkmeja i tvättmaskinerna som aprilskämt.

    Vad gör man nu? Berättar för hyresvärden eller håller tyst?

  • Svar på tråden aprilskämt
  • Anonym (.)
    Anonym (F) skrev 2020-04-07 19:55:01 följande:

    Idag meddelade hyresvärden att någon saboterat tvättmaskinerna i tvättstugan och folk fått kläderna förstörd. Barnen erkänte att de hällit gurkmeja i tvättmaskinerna som aprilskämt.

    Vad gör man nu? Berättar för hyresvärden eller håller tyst?


    Först och främst kan du ju lära dina barn hur ett aprilskämt fungerar. Sedan kan du lära dom att ta konsekvenserna av sitt agerande. 
  • Anonym (Petra)

    Ja, du (eller barnen) måste ringa och berätta! De kommer att berätta för någon förr eller senare, och då kommer det att komma fram, så det är lika bra att göra rätt sak med en gång! Om man vet vad kläderna missfärgats av kanske det är lättare att få bort det, dessutom! (Du kan ju ägna kvällen åt lite experiment hemma i köket, och testa olika medel, googla, osv)
    Hur kom barnen på den idén, förresten?

  • Anonym (F)

    De hade färgar tyger i skolan som påskpyssel.

    varför skulle de berätta? Jag vet inte vad som man bör göra, kan det kosta pengar att berätta?

  • Anonym (Cissi)

    Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Tycker du inte att dina grannar har rätt att få ersättning för kläderna som blev förstörda?

  • Pierott

    Hällit, är det ens ett ord? Självklart berättar du för hyresvärden vad dina trollungar gjort och trollmor betalar för det som måste ersättas.

  • Anonym (Petra)
    Anonym (F) skrev 2020-04-08 19:23:47 följande:

    De hade färgar tyger i skolan som påskpyssel.

    varför skulle de berätta? Jag vet inte vad som man bör göra, kan det kosta pengar att berätta?


    Varför de ska berätta?
    För att man ska ta ansvar för sina handlingar.
    För att det är ditt ansvar som förälder att lära dem att ta ansvar för sina handlingar.
    För att det blir ännu värre (mest för dig) när det kommer fram senare och grannarna får reda på att du vetat om det och inte berättat.
    För att det kanske blir lättare för grannarna att få bort färgen om det vet vad som färgat den. 
    Om det kostar pengar eller inte vet jag inte, men chansen att grannarna förlåter är betydligt större om det står ett par ångerfulla barn utanför dörren och ber om ursäkt. (Jag hade nog förlåtit dem och låtit det bero om de (och du) verkat ta det på allvar)
Svar på tråden aprilskämt