mjölkallergi. ge mig tips på middag.
Hejsan. vi har bjudit hem 2 kompisar på lördag. hon är mjölkallergisk. någon som har nåt tips på en god maträtt att bjuda på? kramar.
Hejsan. vi har bjudit hem 2 kompisar på lördag. hon är mjölkallergisk. någon som har nåt tips på en god maträtt att bjuda på? kramar.
mjölkallergi är inte så krångligt...
använd inte mjölk eller grädde i såsen bara!!
varför inte klassisk husmanskost, kalops med kokt potatis, rödbetor och grönsallad?
nej det är inte svårt. jag vet vad jag ska byta ut mjölken till men jag har ide-torka...vill inte bjuda på vanlig husmanskost, men det behöver inte vara för fint heller.
1 grillad kyckling i bitar i en ungsform.
Strö över bitar av 1-2 röda paprikor
Häll över sås: 3 dl vispad låglaktosgrädde, 1 dl mangochutney, 1 msk sambal oelek, 2 stk curry, 1 pressad vitlöksklyfta.
Skjuts in i ugnen i 20 min. Servera med ris och lite sallad.
Min favvo-rätt att bjuda på! Snabbt går det oxå
mjölkallergi och laktosintollerans är två helt skillda saker!
är människan laktosintollerans är det bara att byta mot låglaktosprodukter
är hon mjölkallergisk (vanligast hos små barn) så gäller det att kolla varenda innehållsförteckning
det finns mjölkpulver, mjölkprotein och liknande i måååååånga produkter
tänk på att inte använda vanligt margarin i något utan det måste vara mjölkfritt - eller byt mot olja
köttgrytor, köttfärsbiffar mm är inga som helst problem att göra mjölkfria (kolla ev ströbröd om du ska göra biffar)
kolla ev buljonger - de kan innehålla mjölkprotein....
Precis som Johanna säger så är det enormt viktigt att INTE ta låglaktos om hon är mjölkallergisk.
Om du vill ha grädde/mjölk subsitut så rekommenderar jag Oaltys havreprodukter, "grädden" heter Imat och står i kyldisken. När man tillagar denna så smakar den precis som vanlig grädde.
(Finns även massor med soyaprodukter, rismjölk och havremjölk som går att använda i matlagningen)
jaaa den glömde jag ju tipsa om - oatlys gräddersättning är riktigt bra
och tofuline glass till dessert är ju inte fel
Ja, den är grymt bra
Tyvärr så har jag inte testat glassen. Tål inte soya nämnligen
ajdå - vad synd - här äter vi den för att den är godare än vanlig gräddglass (älskar kaffevarianten)
men nu finns det ju rätt många mjölkfria sorbeter och havreglassar som är goda oxå
har även gjort pannacotta av smaksatt havreyoghurt (lime och vanilj) som blev jättebra - och serverade med en kula hallonsorbet och lite lime och hallonsirap
vill tipsa om att göra goda riktiga rödvins eller balsamicosåser - de är helt mjölkfria om man väljer rätt fett i...
(smält 2 msk socker i en tjockbottnad kastrull - sen på med 1 msk mjölkfritt margarin och ½flaska vin och ev lite vatten - låt koka ner och smaka av med en mjölkfri mörk oxfond på flaska eller mörk oxbuljong på tärning)
Låter riktigt gott det där Ska skriva upp det och testa det när jag har flyttat. Tack för tipset! Muums
tack så mycket för alla tips. det får bli kött och potatisgratäng med i mat oetly.
Legolina du skrev det receptet jag har sökt efter som jag tänkte föreslå ... det är kanongott med mangokycklingen. Jag brukar använda havregrädde som jag vispar i knappt en matsked mjöl i så inte det ska flocka sig.
Kyckling under mangotäcke är en kalasbra bjudrätt som går så enkelt att göra
Mada
Låter riktigt gott