• jadu1234567

    Trätrall räkna ut

    Hej!

    Behöver hjälp ska lägga trätrall på min balkong.
    Hur många 30x30 plattor behöver jag? 

    Längd (alltså utåt): 158 cm
    Bredd: 388,5 cm

  • Svar på tråden Trätrall räkna ut
  • Monstermamman

    12 plattor på bredden och 5 på längden.

    388,5/30 = 12,95 plattor

    158/30 = 5,27 plattor

  • Anonym (Y-front)

    Rätt luddigt svar ovan....
    67,7 = 68 plattor för att täcka ytan behöver du.

  • Ckrsw

    Nej. Du behöver 78 plattor för att täcka hela ytan.

    Jag räknar med 13 plattor på bredden och 6 plattor på längden.

    Jag hade köpt minst 80 för att ha lite spill

  • annabellelee

    Det beror på om du är okej med glipa runt plattorna eller vill ha plattor på precis hela ytan. Monstermamman har visat att du behöver 12,95 plattor på längden och 5, 27 på bredden. Det innebär att du måste välja mellan:

    1. Om du inte vill behöva såga eller dela plattorna utan bara vill ha hela plattor behöver du 12x5=60 plattor men får glipor runt om, dvs plattorna kommer inte riktigt nå till kanten.

    2. Om du vill såga i plattorna kan du få dem att täcka hela ytan. Det brukar inte vara svårt att såga i träplattor (de har ett plastnät på undersidan för att hålla hop dem), men du behöver en liten lätthanterlig såg med "små" tänder, inte en stor vedsåg utan en mindre.

    Plattorna har olika hakar som fäster i varandra när man lägger dem och hackarna är olika på olika sidor så att högersidan ska fästa i vänstersidan. Därför kan du troligtvis inte använda de spillbitar du får över (dvs du kan inte dela en platta i två halvor och använda båda halvorna) , utan du får slänga alla halvor som blir över. Men det beror lite på hur hackarna på just dina plattor ser ut. Olika för olika butiker, men de flesta tillverkares plattor ger mycket spill.

    I alla fall, vill du ha plattor ut till kanten (och det rekommenderar jag, helt klart snyggast) behöver du

    13x6=78 plattor.

  • Anonym (Y-front)

    Alltså ... som ni räknar så bör ni köpa 80 kvm golv till ett rum på 25 kvm...
    Klart som f-n man kan kapa och skarva vidare på nästa varv ...
    Men - verkar som det är bättre du låter bli eller tar hjälp - på riktigt!

Svar på tråden Trätrall räkna ut