PelloBello skrev 2020-04-09 09:55:44 följande:
Tack för alla svar!
Jag är säker på att min son inte kommer kunna släppa sitt syskon.
Jag vet också att avbrott som skolan kan vara skönt.
Det jag var mer inne på är om tex, vi kommer hem på kvällen med bebisen, då måste ju sonen sova för att orka upp till skolan dagen efter. Ska man behöva bråka om det, eller brukar det gå att vara hemma en dag för att landa, alla liksom. Handlar alltså inte om en längre tid, utan en dag eller så. Kan ju även vara så att han behöver vara hos mormor eller moster under tiden, att det sker nattetid, ja ni vet, man har ju ingen aning.
Förstår ju att det bästa är att prata med skolan sen, tänkte bara se hur det fungerat för andra, då skolvärlden är helt nytt för oss :)
Då är det ju bara att frånvaroanmäla honom. Att vara trött pga för lite sömn är ju lika god anledning att vara hemma som att vara sjuk. Man måste ju orka skolan när man är där. Hursomhelst så tycker jag inte att du ska lägga så mycket energi på detta. När barnet föds låter du storebror vara hemma helt enkelt. Meddela bara skolan att han blir hemma eller frånvaroanmäl eller hur ni brukar göra. Ni har väl nåt system som ni använder när barnen blir sjuka? Ingen kommer ifrågasätta varför ditt barn är hemma.