Inlägg från: Solblomma30 |Visa alla inlägg
  • Solblomma30

    Flerbarnsmammor

    Markellusfru skrev 2020-04-08 17:05:47 följande:

    Min fråga vänder sig till er som fött fler än ett barn. Hur upplevde ni era andra/tredje osv förlossningar, lättare, svårare, detsamma? Hur upplevde ni tiden efteråt, var det någon skillnad i läkning eller smärta?

    Ska ha mitt andra barn vilken dag som helst och denna graviditet har varit totala motsatsen till min första. Den första var så lätt och underbar och denna har varit ett helvete för det mesta och då undrar jag såklart om det är ett tecken på att förlossningen också kommer vara värre.


    Min första graviditet var ganska lätt tyckte jag, men min andra graviditet var hemsk med mycket illamående och sammandragningar som gjorde mig sängliggande från vecka 23. Hemskt! Men andra förlossningen var en dröm. Min första förlossning var inte jättesvår, men det tog ändå tid. Andra förlossningen gick på 2,5 timme ungefär. Inga komplikationer alls, jag var så pigg efteråt. Jag läkte snabbt och mådde bara bra.

    I princip alla mina vänner har haft en bättre andra förlossning, och barnmorskor brukar ju säga samma sak. Första barnet har banat väg liksom :) Så jag tror inte du behöver oroa dig för att förlossningen ska bli jobbig! Om första förlossningen gick bra så är chansen stor att denna förlossning kommer gå ännu bättre!

    Jag har sedan andra förlossningen fött två barn till, och tredje förlossningen blev min värsta. Det säger man också ofta, att tredje förlossningen är lurig. Den blev utdragen, jag blödde mycket och återhämtningen efteråt var lång och tuff. Jag kunde knappt gå på flera veckor efteråt!

    Fjärde förlossningen blev sen min allra bästa. Helt fantastisk. Jag fick ryggbedövning för första gången och det var så underbart. Jag blev nästan helt smärtfri och var med under förlossningen på ett helt annat sätt än under de andra förlossningarna (tog ingen smärtlindring de tre första gångerna). Jag blödde i princip inget och hittade knipet igen nån timme efteråt! Ingen smärta alls. Halleluja!

    Hoppas allt går jättebra för dig :) Så spännande!
  • Solblomma30

    Jag glömde skriva att jag har mått sämre och sämre för varje graviditet. Mer ont i kroppen, mer halsbränna, oro, sammandragningar och illamående. Men det har inte alls verkat påverka hur förlossningen har gått. Tack och lov :)

Svar på tråden Flerbarnsmammor