• Meriall

    Vad bör ett barn ha för ytterkläder när det är kring 10 grader om allt ska köpas nytt?

    Det gäller en treåring.

    Vindfleece? Skaloverall? Vanlig fleece? Galon? Blir helt förvirrad av alla val...

    Hjälp?

  • Svar på tråden Vad bör ett barn ha för ytterkläder när det är kring 10 grader om allt ska köpas nytt?
  • Marre22

    Vi har skalkläder - överlägset!

    Vindfleece - bästa plagget!

    Och galon på förskolan (hemma tycker vi att skalkläder räcker men förskolan föredrar galon ovanpå skalen).

  • legomum

    Mina killar hade i den åldern skaloverall. Under hade de ett värmande lager med fleece.

    10 grader är en svår temp tycker jag. Det kan vara både iskallt och jättevarmt.

    Så lager på lager principen gäller.

    Vindfleece är inte nödvändigt under en skaljacka, den är redan vindtät. Vanlig fleece räcker.

    Jag har inte förstått det underbara med vindfleece men det är väl kanske beroende på vilken sorts ytterkläder man har i övrigt.

  • halvan

    Jag rekommenderar fleeceoverall. I den ålder sitter barnen ofta på marken och behöver något som värmer benen också. En fleeceoverall är också lätt att ta på sig själv, bara sätta sig i den och den är lättare än en vinteroverall.

    Är det blåsigt eller lite kyligt - på med skaljacka ovanpå.

    Är det blött - på med galonisar över.

  • närkommertrean

    Vi kör på skalkläder och under det en vindfleecetröja. Vi föredrar jacka och byxor framför overall i den åldern eftersom det är lättare att reglera temperaturen beroende på vad de gör. Ta av jackan om det blir för varmt och ibland även byxorna om det är torrt och de springer mycket, t ex spelar fotboll.

  • AnkiC
    Marre22 skrev 2020-04-08 22:50:08 följande:

    Vi har skalkläder - överlägset!

    Vindfleece - bästa plagget!

    Och galon på förskolan (hemma tycker vi att skalkläder räcker men förskolan föredrar galon ovanpå skalen).


    Galon över skalkläder? Har aldrig hört nåt så konstigt. Antingen har man väl galon eller skal? Arbetar i förskolan jag med.
  • AnkiC
    Meriall skrev 2020-04-08 22:57:41 följande:

    Bäst med overall eller jacka och byxor på skalkläderna?


    Nej inga byxor över skalkläder. Är det regnigt och kallt har man fodrade regnkläder eller galonisar med fleeceställ under. Varmare regniga dagar endast galon med vanliga kläderna under. Annars är skalkläder med fleece under perfekt nu. En vindfleece är också bra. Senare endast skal när det blir varmare.
  • Physalis

    Jag har skaljacka och byxor, ett gäng olika fleecetröjor och ett regnställ till min fyraåring. Hade samma förra året.

    Jag föredrar skalbyxor och jacka för då kan man anpassa sig till vädret och använda jackan både i förskolan och hemma när man bara ska till affären t ex. Skalkläder är bra för att de är vindtäta och vattentäta (vattentätheten kan vara mer eller mindre bra beroende på märke och pris). Galonställ är bra när det är lerigt och regnigt ute. De är helt vattentäta och är bara att spola av om de blir leriga. För även om man köper de bästa skalkläderna som är helt vattentäta så fastnar lera på de när barnet leker ute i regnigt väder.

    Så om det är en ekonomisk fråga hade jag antingen köpt riktigt bra skalkläder + en jacka att ha när barnet inte ska smutsa ner sig. Eller billigare skalkläder + regnställ.

    Jag har tre olika slags fleecetröjor till dottern. Vindfleece är bra eftersom den är vindtät och varm, men tyget är också tjockare och stummare än andra fleecetröjor, vilket kan göra det knöligt under en jacka. Sen har vi teddyfleece, supermysigt mjukt tyg, varm och bra under skaljacka. Och sen har vi en tunn fleecetröja, bra när det är lite för kallt för endast skaljacka men ändå varmt. Skulle jag bara köpa en hade jag köpt en teddyfleece.


    Korrekturläser som en kratta
  • Elin P

    Vindtät tunnare jacka med byxa. Vindtät fleecejacka att ha under om det är kallt. Sen tycker jag galonkläder är jättebra för de tål att tvättas och håller ändå emot väta. Många gillar ju att använda skalkläder men de ska ju helst inte tvättas och jag tycker att kläderna blir så snuskiga efter ett tag då. Så är det geggigt har min son galon, är det torrare blir det typ skalkläder. Och sen ett par gympaskor samt stövlar. Då klarar man sig långt.

Svar på tråden Vad bör ett barn ha för ytterkläder när det är kring 10 grader om allt ska köpas nytt?