• Thu 9 Apr 2020 10:17
    282 visningar
    15 svar
    15
    282

    Måste man ha rest innan 25?

    Hej,
    Av nån anledning känner jag skam över att jag bor kvar i samma stad som jag växte upp i. Jag är 25 år (så inte levt så jättelänge) och pluggar. Jag är generellt rätt nöjd med mitt liv, har ett jättebra förhållande, en fin lägenhet, och det går bra med studierna och tar antagligen examen om ca 1,5 år. Jag gillar också staden jag bor i - är en rätt stor stad, så ingen håla..., har vänner, har kul osv. Har haft enormt många upplevelser i mitt liv, jättedåliga och bra, destruktiva förhållanden och riktigt bra (som nu), olika typer av jobb, så det handlar definitivt inte om en brist på upplevelser, snarare tvärtom.

    Trots allt detta skäms jag över att jag inte är en av dom ungdomarna som "reste runt i Asien i tre månader", eller "roadtripade i Australien". Jag har rest utomlands rätt mkt, varit borta som längst i två veckor, vilket jag verkligen tkr om att göra. Däremot är jag verkligen inte backpacker-typen över huvud taget, är mera en bekvämlighets-och "lyx"person, jag gillar att njuta och ha kul på mina egna premisser. Jag tror alltså mer att det är avund och trend-press som orsakar den här oroliga känslan/skamkänslan, för det känns som att man är en riktigt "spännande" person om man har gjort dessa resor, eller pluggat i USA ett år osv.

    Jag vill bara slippa den här skammen! Sluta känna press. Är det nån som skulle kunna ge lite uppmuntrande ord? eller nån som kanske känner samma sak? Lite rationella tankar skulle verkligen uppskattas.
    Det låter som en extremt trivial sak att känna "ångest" över (vill inte trivialisera det ordet), så trollande om att man är bortskämd eller gnällig känns onödigt, ifall nån skulle känna behov av att skriva nåt i den stilen


    Lite skamsen ungdom
  • Svar på tråden Måste man ha rest innan 25?
  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Thu 9 Apr 2020 10:35
    #1

    Sluta jämföra dig med andra! Hur de lever sina liv är deras ensak! Har du varit lycklig? Har du gjort något produktivt? Var glad för det! Resa kan du göra när som helst, har du ett normalt jobb kan du ha råd att åka varje år om du så vill! :)

  • Thu 9 Apr 2020 10:50
    #2
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-04-09 10:35:44 följande:

    Sluta jämföra dig med andra! Hur de lever sina liv är deras ensak! Har du varit lycklig? Har du gjort något produktivt? Var glad för det! Resa kan du göra när som helst, har du ett normalt jobb kan du ha råd att åka varje år om du så vill! :)


    Å jag vet... Ja jag är stolt över att ha tagit mig ur mig väldigt dåligt sällskap och destruktivt förhållande och dåliga betyg, och att jag är på väg nånstans och pluggar och har ett fantastiskt förhållande nu. Så jag är väldigt tacksam, det är bara skönt att få lite uppmuntran så man får lite perspektiv som man inte alltid enbart kan ge sig själv. Så tack för fina ord! <3
  • Thu 9 Apr 2020 10:57
    #3

    Jag tror ärligt talat det är väldigt få som har backpackat i 3 månader i asien eller australien. Alltså kanske 5% av de som är under 40 och färre upp i åldrarna. Men man hör om det mycket. Jag har rest extremt mycket jämfört med de flesta men aldrig fått för mig att packpacka på det sättet. Tilltalar mig inte riktigt. Och jag gör inte bara lyxresortsemestrar på något sätt.

  • Thu 9 Apr 2020 16:27
    #4
    Bjoer skrev 2020-04-09 10:57:20 följande:

    Jag tror ärligt talat det är väldigt få som har backpackat i 3 månader i asien eller australien. Alltså kanske 5% av de som är under 40 och färre upp i åldrarna. Men man hör om det mycket. Jag har rest extremt mycket jämfört med de flesta men aldrig fått för mig att packpacka på det sättet. Tilltalar mig inte riktigt. Och jag gör inte bara lyxresortsemestrar på något sätt.


    Jo till viss del har du nog rätt. Grejen med att just backpacka är kanske inte helt vanlig. Men det känns ändå ganska vanligt att vissa kanske har pluggat utomlands ett år som "har varit livsförändrande" och så vidare. Men som sagt, det finns ju många upplevelser man kan ha som inte involverar sånt förstås.
  • Anonym (mmm)
    Thu 9 Apr 2020 16:43
    #5
    Bjoer skrev 2020-04-09 10:57:20 följande:

    Jag tror ärligt talat det är väldigt få som har backpackat i 3 månader i asien eller australien. Alltså kanske 5% av de som är under 40 och färre upp i åldrarna. Men man hör om det mycket. Jag har rest extremt mycket jämfört med de flesta men aldrig fått för mig att packpacka på det sättet. Tilltalar mig inte riktigt. Och jag gör inte bara lyxresortsemestrar på något sätt.


    Precis. Jag känner ingen som gjort så. 
  • Thu 9 Apr 2020 16:55
    #6

    Jag kände också att jag borde gjort mer i mitt liv.. än att åka på charter och leva det vanliga livet med jobb, kompisar osv.

    Kan ärligt säga att jag inte var redo för något sådant när ?alla? andra drar iväg på sånt där.

    Har dock aldrig känt som du att jag är speciellt nöjd med mitt liv.

    När jag fyllt 29 bestämde (läs övertalad av en vän) jag mig för att ta tjänstledigt och dra utomlands och jobba i 4 månader.

    Det är det bästa och värsta som har hänt mig!!

    Sedan dess har jag gjort diverse turer trots att jag likt dig alltid trott att jag bara gillar lyx och bekvämlighet i mitt resande.

    Så nej man kan börja när som helst :)

  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Thu 9 Apr 2020 17:02
    #7

    Ett annat perspektiv; för mig är det när man lyssnar på folk som pratar om sina uuunderbara äventyr som att de är väldigt skrytsamma och lite "pretto", det är precis som om de snarare försöker övertyga sig själva än andra om sin uuunderbara tillvaro. Lite som de på sociala media som bara lägger ut hur fantasssstiskt deras liv är. I call bullshit.

  • Thu 9 Apr 2020 17:04
    #8

    Det är så härligt att få möjlighet att resa innan man skapar sin familj. Det ger (eller gav mig) mer att resa med barnen! Allt har sin tid! Jämför dig/er inte med andra. Er framtid, era minnen kommer att vara GULD för er!!!!!

  • Thu 9 Apr 2020 17:04
    #9

    Det är så härligt att få möjlighet att resa innan man skapar sin familj. Det ger (eller gav mig) mer att resa med barnen! Allt har sin tid! Jämför dig/er inte med andra. Er framtid, era minnen kommer att vara GULD för er!!!!!

  • Thu 9 Apr 2020 17:05
    #10

    BTW, första barnet -97 siste -07. Har fyra barn!

  • Anonym (K)
    Thu 9 Apr 2020 17:14
    #11

    Äsch det finns tid om du nu blir intresserad av sånt. Min mormor har en vännina som tågluffa i europa 4 månader en sommar och hon är 74 år.

    Jag har själv varit utomlands 2 ggr, i europa. Danmark räknar jag inte. Och jag är 30 år. Men jag tycker om att ha det rent, hygienisk mat och hatar själva resandet.

    Jag har heller aldrig varit speciellt intresserad när folk visar thailands bilder och liknande. Mina 2 närmsta kollegor är thai och matar mig gärna med allt möjligt thailänskt så behöver inte åka dit för maten heller :). Jag är mer intresserad av lite lyxigare resor i europa och kolla konst men har hellre en bekvämlig vardag med många upplevelser i närheten än att leva för en resa 1 gång om året.

  • Anonym (Ida)
    Fri 10 Apr 2020 09:47
    #12
    Bjoer skrev 2020-04-09 10:57:20 följande:

    Jag tror ärligt talat det är väldigt få som har backpackat i 3 månader i asien eller australien. Alltså kanske 5% av de som är under 40 och färre upp i åldrarna. Men man hör om det mycket. Jag har rest extremt mycket jämfört med de flesta men aldrig fått för mig att packpacka på det sättet. Tilltalar mig inte riktigt. Och jag gör inte bara lyxresortsemestrar på något sätt.


    Det beror kanske på var man bor och vilka man umgås med? Jag är 30 år och bor i Stockholm och minst hälften av alla mina vänner har backpackat eller gjort ett utbytesår utomlands.
  • Anonym (Anna)
    Fri 10 Apr 2020 10:49
    #13
    Blueobserver skrev 2020-04-09 10:17:33 följande:

    Hej,
    Av nån anledning känner jag skam över att jag bor kvar i samma stad som jag växte upp i. Jag är 25 år (så inte levt så jättelänge) och pluggar. Jag är generellt rätt nöjd med mitt liv, har ett jättebra förhållande, en fin lägenhet, och det går bra med studierna och tar antagligen examen om ca 1,5 år. Jag gillar också staden jag bor i - är en rätt stor stad, så ingen håla..., har vänner, har kul osv. Har haft enormt många upplevelser i mitt liv, jättedåliga och bra, destruktiva förhållanden och riktigt bra (som nu), olika typer av jobb, så det handlar definitivt inte om en brist på upplevelser, snarare tvärtom.

    Trots allt detta skäms jag över att jag inte är en av dom ungdomarna som "reste runt i Asien i tre månader", eller "roadtripade i Australien". Jag har rest utomlands rätt mkt, varit borta som längst i två veckor, vilket jag verkligen tkr om att göra. Däremot är jag verkligen inte backpacker-typen över huvud taget, är mera en bekvämlighets-och "lyx"person, jag gillar att njuta och ha kul på mina egna premisser. Jag tror alltså mer att det är avund och trend-press som orsakar den här oroliga känslan/skamkänslan, för det känns som att man är en riktigt "spännande" person om man har gjort dessa resor, eller pluggat i USA ett år osv.

    Jag vill bara slippa den här skammen! Sluta känna press. Är det nån som skulle kunna ge lite uppmuntrande ord? eller nån som kanske känner samma sak? Lite rationella tankar skulle verkligen uppskattas.
    Det låter som en extremt trivial sak att känna "ångest" över (vill inte trivialisera det ordet), så trollande om att man är bortskämd eller gnällig känns onödigt, ifall nån skulle känna behov av att skriva nåt i den stilen


    Som mamma till två barn i din ålder, så vet jag att de allra flesta reser inte jorden runt, eller jobbar utomlands något år efter gymnasiet. Men det är kanske så det ser ut i media/sociala medier.

    Är det vanligt bland dina vänner/studiekamrater? Eller är det bara så att de får mer uppmärksamhet?

    Skam ska du absolut inte känna, och samma med pressen. Tänk så här, du kan ju resa när du vill, du har nästan hela ditt liv framför dig. Och du ska naturligtvis resa så som det passar dig. Sedan kan du ju också tänka att det kommer att lugna ner sig nu ett bra tag, eftersom det inte är läge att resa överhuvudtaget, speciellt inte utomlands. Så nu kommer ju alla att leva som du gör Glad
  • Anonym (Ullar­ed.)
    Fri 10 Apr 2020 19:11
    #14

    Är så dödligt trött på allt reseskryt.

    Är inte hur många länder man besökt som räknas i livet.

    Vet precis hur det där snacket kan låta.

    Kör med självironi och berätta om när du var på Ullared.

  • IngGaa­rd
    Mon 13 Apr 2020 07:34
    #15

    Jag får känslan av att du är kristen, är du det?

Svar på tråden Måste man ha rest innan 25?