• Thu 9 Apr 2020 15:35
    391 visningar
    13 svar
    13
    391

    Är det mobbning?

    Hej! Min dotter är 8 år och i hennes klass är de endast 6 tjejer. Det är en tjej som hon kommit närmare och som brukar få följa med hem från fritids väldigt ofta . Den tjejen har eg en annan bästis och när de är ihop får min dotter aldrig vara med. De gånger bästisen är sjuk, inte på fritids är min dotter alltid med den här tjejen. Idag busringde de min dotter och sa ingenting utan bara rapade i luren och skrattade. Min dotter sa inte så mycket men blev ledsen. Tycker det liknar lite mobbning eller vad tycker ni? Hon har ingen att leka med på lovet och är väldigt ledsen och så kommer det här samtalet uppe på allt . Bör jag göra något, typ säga att de gör min dotter ledsen eller ska jag bara låta det vara.

  • Svar på tråden Är det mobbning?
  • Thu 9 Apr 2020 18:25
    #1

    Busringningen är mobbning men inte att de inte vill leka med henne. Så brukar tjejer göra, det är bästisen som gäller under en viss tid. Sen blir det en ny bästis...
    Men om busringandet fortsätter ska du ta kontakt med deras föräldrar.

  • Thu 9 Apr 2020 19:33
    #2

    Ok! Tack för tips. Så svårt att veta när man som förälder ska lägga sig i, men det här samtalet kändes verkligen inte ok.

  • Thu 9 Apr 2020 19:34
    #3

    Ok! Tack för tips. Så svårt att veta när man som förälder ska lägga sig i, men det här samtalet kändes verkligen inte ok.

  • Anonym (Annik­a)
    Thu 9 Apr 2020 22:47
    #4

    Jag tycker att du ska ringa kompisarnas föräldrar, så att de får prata med tjejerna. Det var en väldigt konkret sak de gjorde, och kan bli en tydlig och bra ingång till ett samtal om hur man beter sig, vad som är ett skämt (båda ska tycka det är roligt!) osv. Kanske känner sig de tjejerna osäkra i hur de ska vara, och därför blir det så att de gör sådant som de tror att den andra vill att de ska göra, fast ingen av dem egentligen vill...

  • KlantS­murfen
    Fri 10 Apr 2020 08:14
    #5
    Det kan vara så att hennes kompis är viljesvag/har få kompisar/blir lätt styrda av andra. Det är henne man får prata med och förklara att det inte är ok att bara ha någon som reservkompis.
    Mobbning är något som upprepas så busringningen är inte mobbning om hon inte redan är mobbad.
  • Anonym (Jag)
    Fri 10 Apr 2020 09:26
    #6

    Min uppväxt var nästan så där. Vi var tre tjejer som hängde ihop men aldrig alla tre. Kunde bara vara två och två. Om någon var sjuk eller bortrest blev de andras två bästisar, den tredje mer eller mindre utfryst när den kom tillbaka. Nu i vuxen ålder kan jag inte förstå varför vi betedde oss så, varför vi inte bara kunde vara kompisar alla tre.

    Kanske är det inte fullt så illa som för mig, men för egen del påverkade det min självkänsla mycket. Jag tror därför det är viktigt att ni pratar om det, med skolan och de andra föräldrarna. Så tjejerna får hjälp och stöd i sina relationer till varandra så det inte behöver vara så. Hur ser det it annars? Har din dotter andra vänner i skolan/klassen?

  • Sat 11 Apr 2020 11:10
    #7

    Oj vad svårt. Det där verkar väldigt vanligt bland tjejer i en viss ålder. Jag minns själv när man var liten och det var lite flugorna herre bland barnen på rasterna och när vuxna inte såg.

    Det blir aldrig bra att försöka tvinga de att umgås med din dotter. Vill de verkligen inte leka med henne så kommer de bara bli mer påhittiga i hur de ska slippa henne. Vilket absolut kan knuffa dem i riktningen att mobba, om det inte redan räknas som mobbning.

    Jag tycker du ska prata med läraren om situationen. Förhoppningsvis så är läraren klok och kan sina knep för att förbättra sammanhållningen i klassen och hjälpa barnen att finna nya vänner.

    Jag tycker också att du ska prata med din dotter om vänskap, egenvärde, integritet mm. Så att hon får hjälp och stöttning kring att det inte är hennes fel, att hon är värd vänner som är snälla mm.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Nej)
    Sat 11 Apr 2020 20:12
    #8

    Nej, det är inte mobbning i dagsläget men kan bli det. Jag tycker att ni ska ta kontakt med de andra tjejerna föräldrar och ta upp en diskussion om just busringningen. Ni ska inte, anser jag, ta upp något om att de ska ta med er barn i lekandet, det blir bara fel. Men busringningen är inte ok!

    Att ditt barn känner sig utanför tror jag inte man kan göra så mycket åt. Att tvinga barn att vara med andra brukar aldrig falla väl ut. Försök få henne att hitta andra kompisar att vara med, antingen i klassen eller i någon annan klass på skolan. Eller där ni bor. Genom att få andra kompisar Så är hon inte så beroende av den där kompisen som hon bara duger för när den andra tjejen inte är tillgänglig. Hittar ni ingen där så låt tjejen börja någon aktivitet och därigenom träffa andra barn i hennes ålder som ni sedan försöker få henne att umgås med. Jag vet att det blir svårare ju äldre barnen blir, men försöka kan man ju alltid! Ett sätt att göra det lite mer dolt på är att ni föreslår några andra föräldrar att ni turas om att köra barnen till aktiviteten. Då kan barnen kanske t.o.m. samlas hemma hos den som kör just den gången och så kanske de hittar varandra än mer.

  • Sun 12 Apr 2020 10:42
    #9

    Ring upp tjejens föräldrar! De måste ta tag i det NU!

    Om du inte står upp för din dotter, hur ska hon lära sig stå upp för sig själv?

  • Mon 13 Apr 2020 14:30
    #10

    Hej! Tack för era svar. Jag är inne på att antingen ringa föräldrarna eller att prata direkt med tjejen som brukar följa med hem från fritids. Tänkte i så fall direkt ta upp det med henne nästa gång hon frågar om hon får följa med hem. Är det så att det här fortsätter så ringer jag föräldrarna. I denna klass är det sådan uppdelning av tjejerna. I klassen över så verkar det vara bättre

    sammanhållning. Tjejerna leker många åt gången precis som killar brukar göra. Hon vill gärna leka med killar, men de blir retade om de leker med någon tjej och blir kallade tjejtjusare så de vågar inte leka med min dotter . ????

  • Mon 13 Apr 2020 15:59
    #11

    Var bor ni? Har en dotter som också har det lite tufft med vänner (liknande situation) och skulle behöva få nån ny vän.

  • Tue 14 Apr 2020 14:03
    #12
    Avenia skrev 2020-04-13 15:59:37 följande:

    Var bor ni? Har en dotter som också har det lite tufft med vänner (liknande situation) och skulle behöva få nån ny vän.


    Hej! Roligt att du frågade. Bor i Skaraborg. Bor ni långt ifrån? ????
  • Tue 14 Apr 2020 20:24
    #13
    tessylin skrev 2020-04-14 14:03:48 följande:

    Hej! Roligt att du frågade. Bor i Skaraborg. Bor ni långt ifrån? ????


    Ja, tyvärr. Skåne.
Svar på tråden Är det mobbning?