• Anonym (M)

Tvättmaskinen stannade mitt i programmet

Höll på tvätta en 60 graders tvätt och ser att maskinen stannat när det är ca 1h - 30 min kvar och tvätten är ganska löddrig och blöt. Maskinen har alltså stängt av sig själv. Ska jag köra den en gång till utan att ha i nytt tvättmedel eller ska jag ha i lite igen och köra om? Känner mig tveksam till att det blir rent nu.. Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Tvättmaskinen stannade mitt i programmet
  • Anonym (Felsök)

Det brukar stå på displayen vad som är fel när maskinen stannar. Om du inte åtgärdar felet går det nog inte köra om programmet. Går inte på vår i alla fall.

• cosinus

Ingen felkod? Ofta får man en felkod och oftast har den med något filter som hårat igen och behöver rensas innan den funkar som den ska igen.

Sen när man fixar det som åtgärdat stoppet är det bara att köra igen. Om den stannar under tvättfasen så kör jag om hela programmet. Om den kommit till sköljningen kör jag bara därifrån.

• BuoBä

Troligen är det något fel, tex att maskinen inte tömmer (kolla luddfiltret) eller att tvätten ligger obalanserat i trumman. Försök åtgärda och starta igen. Det räcker säkert om du lyckas köra en sköljning. Eller ta ut tvätten och skölj den manuellt och testa sen att köra maskinen tom.

• Anonym (Linda)
    Anonym (Felsök) skrev 2020-04-09 18:31:59 följande:

Det brukar stå på displayen vad som är fel när maskinen stannar. Om du inte åtgärdar felet går det nog inte köra om programmet. Går inte på vår i alla fall.

Alla tvättmaskiner har verkligen inte displayer. 

TS, starta om maskinen, men ha inte i något nytt tvättmedel, det blir för mycket.
  • Anonym (Felsök)
    Anonym (Linda) skrev 2020-04-09 19:23:30 följande:
    Alla tvättmaskiner har verkligen inte displayer. 

TS, starta om maskinen, men ha inte i något nytt tvättmedel, det blir för mycket.
    Sa jag det eller!? Jag skrev att det brukar stå på displayen och det är ju då underförstått om det finns en display!! Att folk aldrig kan läsa innantill och alltid ska lägga ord i ens mun man aldrig skrivit.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Felsök) skrev 2020-04-09 20:30:12 följande:
    Sa jag det eller!? Jag skrev att det brukar stå på displayen och det är ju då underförstått om det finns en display!! Att folk aldrig kan läsa innantill och alltid ska lägga ord i ens mun man aldrig skrivit.
    "Det brukar stå på displayen vad som är fel..."

Tycker nog att du uteslöt helt att det finns maskiner utan display. Men jag fattade väl fel.
  • Anonym (Cylle)

Om maskinen är väldigt full, plocka ur hälften och lägg i en hink. Kör sedan hälften per gång.

• Aikido

Är det en modern maskin kan den vara hackad. Stå då inte framför luckan eftersom glaset även fungerar som webkamera och risken är att en finnig rysk hacker sitter och skrattar åt dig.

• rod7301

Mitt tips.. avloppslangen!

Om slangen är kopplad direkt till avloppet på ex tvätthon så finns det risk att det samlats smuts /hår där som gör att tömningen inte fungerar som det skall. Plocka bort gör rent och prova starta tvätten igen..

Svar på tråden Tvättmaskinen stannade mitt i programmet