• Anonym (.)

    Mitt älskade TV-Spel skiva slutat att fungera. Vad kan jag göra?

    Jag har haft ett spel sedan jag var liten. En äventyrs-spel som jag alltid har gått fram och tillbaka till. Den har alltid fungerat, men sedan jag flyttat hemifrån och börjat sätta igång det spelet igen. Så har den plötsligt slutat att fungera. Kan ett spel sluta fungera för att man flyttar/för mycket skakningar och vibrationer?

    Den satt ju så fint i sitt fodral. Den har aldrig hakat eller någonting.

    Det är mest vid laddningarna som den hakar upp sig. Men annars i spelet så hakar den aldrig. Jag är rätt ledsen.

    Jag har försökt ta reda på vilka butiker som fixar repor. Men nu är det 2020 och det kanske inte är någonstans som fixar sådant?!

    Jag vill inte ens försöka fixa den själv.

    Finns det affärer som fixar CD-Skivor idag?

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Mitt älskade TV-Spel skiva slutat att fungera. Vad kan jag göra?
  • Anonym (Spel)

    Är det ert spel till datorn eller ett spel till en konsoll?

  • Anonym (.)
    SweeneyTodd skrev 2020-04-10 20:28:14 följande:

    Ja, det finns affärer som fixar CD-skivor idag. 


    Vilken eller vilka affärer?! :o Kan det även fixas vilka CD-Skivor som helst, inkl konsol-spel-skiva?
    Anonym (Spel) skrev 2020-04-10 20:36:21 följande:

    Är det ert spel till datorn eller ett spel till en konsoll?



    Till konsol :)
  • Aikido

    Är det verkligen repor i skivan då? Är konsolen så gammal är väl CD-läsaren det också och de brukar ha begränsad livslängd.

  • Anonym (Spel)
    Anonym (.) skrev 2020-04-10 20:40:55 följande:

    Vilken eller vilka affärer?! :o Kan det även fixas vilka CD-Skivor som helst, inkl konsol-spel-skiva?Till konsol :)


    Kolla in retrospelbutuken och se om det finns ett exemplar.
  • Anonym (Spel)
    Anonym (.) skrev 2020-04-10 20:40:55 följande:

    Vilken eller vilka affärer?! :o Kan det även fixas vilka CD-Skivor som helst, inkl konsol-spel-skiva?Till konsol :)


    Kolla in retrospelbutiken och se om det finns ett exemplar.
  • Anonym (Spel)
    Anonym (.) skrev 2020-04-10 20:40:55 följande:

    Vilken eller vilka affärer?! :o Kan det även fixas vilka CD-Skivor som helst, inkl konsol-spel-skiva?Till konsol :)


    Kolla in retrospelbutiken och se om det finns ett exemplar.
  • Anonym (.)
    SweeneyTodd skrev 2020-04-10 20:28:14 följande:

    Ja, det finns affärer som fixar CD-skivor idag. 


    Vilka affärer? :)
  • Anonym (Konsolen)

    Kanske en dum fråga men har du testat så att det inte är konsolen som gått sönder? Känns mer troligt att det är den som gått sönder i flytten än en CD-skiva.

  • Anonym (.)
    Anonym (Konsolen) skrev 2020-04-11 06:48:06 följande:

    Kanske en dum fråga men har du testat så att det inte är konsolen som gått sönder? Känns mer troligt att det är den som gått sönder i flytten än en CD-skiva.


    Varför tror du att det skulle vara konsolen?

    Jag har bara ett spel, tyvärr. Så kan inte testa om det är krångel med någonting annat.

    Spelet fungerar för det mesta egentligen. Inga hakningar eller någonting.

    Däremot i vissa områden i spelet tar det väldigt lång tid att ladda.

    Nu när du nämnde om konsolen. Hmm...Kanske är konsolen?..
  • Anonym (.)
    Anonym (Konsolen) skrev 2020-04-11 06:48:06 följande:

    Kanske en dum fråga men har du testat så att det inte är konsolen som gått sönder? Känns mer troligt att det är den som gått sönder i flytten än en CD-skiva.


    Jag tror att det skulle kanske vara konsolen. Med tanken på att den skippar själva Playstation 1s ''introt'' eller hur man skall säga. Liksom PS1 loggan, en liten del av den skippas.

    Men när spelet kommer igång blir det inga konstigheter. Men som sagt, det är i en vis område som jag behöver gå till i spelet, där spelet ibland hakar upp sig/laddar långsamt till nästa skärm.
  • Mint

    En cd-skiva kan inte skaka sönder. Den har inga rörliga delar.

    En konsol däremot, har mängder av rörliga delar och kan därmed skaka sönder i en flytt.

    Jag har dessutom varit med om cd-spelare som slitits ut för att de använts mycket. Lasern har liksom tagit slut, eller något. Det är ju massvis med mekanik och elektronik i en sån maskin som slits när du använder den.

    En ps1 kan väl spela vanliga cd eller dvd? Så att du kan testa.

    Jag kan inget om tv-spel men en nyare konsol kan väl spela äldre spel? Värt att kolla upp om inte annat.

  • Anonym (.)
    Mint skrev 2020-04-11 08:40:05 följande:

    En cd-skiva kan inte skaka sönder. Den har inga rörliga delar.

    En konsol däremot, har mängder av rörliga delar och kan därmed skaka sönder i en flytt.

    Jag har dessutom varit med om cd-spelare som slitits ut för att de använts mycket. Lasern har liksom tagit slut, eller något. Det är ju massvis med mekanik och elektronik i en sån maskin som slits när du använder den.

    En ps1 kan väl spela vanliga cd eller dvd? Så att du kan testa.

    Jag kan inget om tv-spel men en nyare konsol kan väl spela äldre spel? Värt att kolla upp om inte annat.


    HHmm..Jag tror inte det går in i PS2 i detta spel. Jag vet att jag provade förut när vi skaffade PS2. Då gick inte detta spelet att starta. PS3 vet jag inte om det går.


    Väldigt tråkigt...Jag borde ha tänkt på detta innan och lagt kläder, ovanpå, sidan om och uppepå spelet när jag flyttade...Äsch....Nedrans..Så tråkigt..


     


    Men det är lustigt, för spelet fungerar för det mesta. Men jag måste bara lösa en vis ''gåta/lösning'' kan vi kalla det, i spelet och denna gåta/lösning finns i ett vis område. Jag behöver inte besöka den annars. Och det är faktiskt BARA där som spelet hakar upp sig. Dels att det är en laddningsprocess när jag skall komma till nästa scen/skärm, men också när jag skall tala med en karaktär i spelet, och precis när all lösningar har löst sig och jag klarat ''gåtan'' så fryser spelet. Nästan som om spelet inte vill att jag skall segra, hahaha. Nej, men det är faktiskt lite drygt och samtidigt lustigt. Om det det vore något fel på spelet, borde den haka upp sig på andra ställen. Samma sak med konsolen. Om det vore något knas med den, varför just i detta område?

    Väldigt tråkigt..Jag vill inte heller slösa pengar i onödan, om det nu är konsolen som är knas på eller om det är spelet.

Svar på tråden Mitt älskade TV-Spel skiva slutat att fungera. Vad kan jag göra?