• LillyL

    Hur lång tid skall man ge sin partner att börja närma sig mitt barn?

    Är mamma till en flicka på snart 6 år som jag har varannan vecka.
    Är sedan tre år tillbaka tillsammans med världens finaste kille, snäll och omtänksam och bra på alla sätt man kan tänka sig...MEN
    Han är väldigt stressad och oroad över att träffa min dotter, de har under den här tiden träffats 3-4 gånger och då har det varit på ett café eller i en lekpark, både enligt mig och honom har det fungerat bra och min dotter har inte reagerat på ett negativt sätt. Hon vet att mamma är kär i och tycker väldigt mycket om den här personen och för henne är det inga konstigheter. 
    Jag ser mig själv leva med den här killen i framtiden och han säger också att han ser oss två i framtiden men att han vill ta det lugnt då det finns barn med i bilden. Jag respekterar detta och förstår att det inte är lätt att komma in i en ny familj men jag saknar verkligen en vuxen vid min sida. Den veckan jag har min dotter ses vi ingenting och den andra veckan är vi sambos. Jag börjar tycka detta är jättejobbigt men då jag vet att han inte känner sig helt bekväm vill jag inte heller stressa eller pressa honom.
    Hur skall jag tänka? 

  • Svar på tråden Hur lång tid skall man ge sin partner att börja närma sig mitt barn?
  • Kusinen

    Har ni pratat igenom detta och är överens om att ni så småningom ska leva som en familj? Detär något som ni båda vill?

    I så fall tänker jag att ni behövee göra en plan. För även om man vill ta det försiktigt så måste man ju göra något om man vill komma framåt. Kanske bestämma att ni tillsammans träffas en dag per vecka på dina barnveckor så att de får lära känna varandra. Efter ett tag ettpar dagar per vecka osv.

  • legomum

    Tre år och han har knappt träffat ditt barn? Ta ett rejält snack med honom för det där är inte att gå varsamt fram det där är inte gå framåt alls.

    Hade jag träffat en man som inte på tre år kunnat ta till sig mina barn från de var 3 till 6 år hade jag letat någon annanstans. Det är inte jag som ska vara värdig någon annan, mitt synsätt är att han ska vara värdig och kliva in i vår familj.

    Förlåt men han verkar väldigt omogen eller så är han inte ute efter annat än det ni nu har vad han än säger.

  • Trippelmamma76

    Har detta blivit en jättegrej för honom, så att han undviker för att det gör honom så nervös? Tror han att du kommer lämna honom om någon träff skulle bli mindre lyckad? Dags att komma vidare! En dag i veckan i någon månad, sedan två, sedan övernattning osv. Herregud han har ju funnits där i bakgrunden i halva flickans liv! Om mamman är säker på honom i övrigt så måste han få ett vettig chans med barnet nu. Det måste även klargöras att det även blir vardag och att all tid med barn sannerligen inte är rosenskimrande. Men det är inte heller meningen!

  • LillyL
    Trippelmamma76 skrev 2020-04-11 15:22:45 följande:

    Har detta blivit en jättegrej för honom, så att han undviker för att det gör honom så nervös? Tror han att du kommer lämna honom om någon träff skulle bli mindre lyckad? Dags att komma vidare! En dag i veckan i någon månad, sedan två, sedan övernattning osv. Herregud han har ju funnits där i bakgrunden i halva flickans liv! Om mamman är säker på honom i övrigt så måste han få ett vettig chans med barnet nu. Det måste även klargöras att det även blir vardag och att all tid med barn sannerligen inte är rosenskimrande. Men det är inte heller meningen!


    Ja, jag tror att det är en stor rädsla för honom, han har själv sagt att han är rädd för att hon inte skall tycka om honom och att han inte vet hur han skall göra. Jag har flera gånger pratat med honom och berättat att det får ta tid, att det kan komma bakslag men att det är okej för det tar tid att lära känna en ny person och att jag inte kommer tycka sämre om honom.
    Jag vet inte hur mycket jag ska trycka på, jag vill att det ska komma spontant från honom. 
  • Kusinen
    LillyL skrev 2020-04-11 22:24:21 följande:

    Ja, jag tror att det är en stor rädsla för honom, han har själv sagt att han är rädd för att hon inte skall tycka om honom och att han inte vet hur han skall göra. Jag har flera gånger pratat med honom och berättat att det får ta tid, att det kan komma bakslag men att det är okej för det tar tid att lära känna en ny person och att jag inte kommer tycka sämre om honom.

    Jag vet inte hur mycket jag ska trycka på, jag vill att det ska komma spontant från honom. 


    Varför måste det komma spontantfrån honom. Är det inte bättre att du talar om hur du vill ha det så får han ta ställning till det. Är nog enklare att det är du som kommer med förslag på konkreta upplägg då det är du som är förälder och har bäst koll på vad som är bäst för barnet.
Svar på tråden Hur lång tid skall man ge sin partner att börja närma sig mitt barn?