• Anonym (Upprörd)

Läsbingo påsklovet

Min dotter visade glatt upp ett Läsbingopapper hon fått med hem från skolan. Nyfiket bad hon mig läsa vad det stod.

"Läs vad du vill! ......Läs sammanhängande i tio minuter för att få kryssa en bingoruta..."

Olika rutor med uppmaningar som Läs medan du äter något gott, Sent på kvällen, på en lördag osv.

Genast ändrade hon sinnesstämning och blev jätteledsen. Jag tycker det känns som en käftsmäll då hon inte kan läsa ännu. Ångrade nästan att jag läste vad som faktiskt stod, men jag vill inte var oärlig heller.

Jag har föreslagit att jag kan läsa eller så så får hon lyssna på en ljudbok och fattar inte varför inte lärarna föreslagit det som alternativ. 

Fler med icke läskunniga barn som fått liknande läxa?

• Svar på tråden Läsbingo påsklovet
  • Anonym (Peter)

Är det förskoleklass så tror jag läraren sagt precis som du att det anpassas efter barnets nivå.

• Anonym (Upprörd)
    Anonym (Peter) skrev 2020-04-11 20:16:50 följande:

Är det förskoleklass så tror jag läraren sagt precis som du att det anpassas efter barnets nivå.

Går i åk 1.
  • Anonym (.)

Men varför sätter du dig inte bara tillsammans med ditt och läser? Låter henne ljuda, stöttar henne när hon fastnar, osv.

Eller läser varannan sida osv, om det blir för jobbigt för henne. Gör det tillsammans, det är väl självklart att en elev i åk 1 inte gör sin läxa själv.

• cosinus

Behöver ju inte vara böcker. Gör egna listor med ord hon kan träna på.

Har hon inte alls knäckt läskoden så börja extremt enkelt med konsonanter man kan hålla ut på (och de låter samma) t ex s,m, r, n, f, loch sen en vokala.

Så, sy, få, fy osv

Är det för lätt lägg till en till konsonant (där är det mindre kinkigt om den sista konsonanten går hålla ut eller inte) så t ex.

Mos, sås, fyr, far, fat, fin, mat o s v.

Är det för enkelt bygg enkla meningar.

Går träna läsning 10 minuter på alla möjliga sätt bara barnet kan några få lämpliga konsonanter och vokaler.

• Anonym (Eva)

Det är väl en jättebra läxa i våren på ettan. Hon får ju läsa de där 10 minuterna på sin egen nivå. Det kan vara bilderböcker med nästan samma ord på alla sidor, det är bara bra träning. Hon kommer inte lära sig läsa utan träning. Tänker du och hon att det ska ske med magi?

• Anonym (Anna)
    Anonym (Upprörd) skrev 2020-04-11 20:14:32 följande:

Min dotter visade glatt upp ett Läsbingopapper hon fått med hem från skolan. Nyfiket bad hon mig läsa vad det stod.

"Läs vad du vill! ......Läs sammanhängande i tio minuter för att få kryssa en bingoruta..."

Olika rutor med uppmaningar som Läs medan du äter något gott, Sent på kvällen, på en lördag osv.

Genast ändrade hon sinnesstämning och blev jätteledsen. Jag tycker det känns som en käftsmäll då hon inte kan läsa ännu. Ångrade nästan att jag läste vad som faktiskt stod, men jag vill inte var oärlig heller.

Jag har föreslagit att jag kan läsa eller så så får hon lyssna på en ljudbok och fattar inte varför inte lärarna föreslagit det som alternativ. 

Om hon går i ettan, så borde hon ju haft läsläxor  i nästan två terminer nu, så ni får ju läsa på hennes nivå. 
  • Anonym (ok)

Jag tycker det är jättebra med läsbingo på loven. Min dotter kan läsa, men tycker inte om det. Detta är enda sättet hon faktisk sätter sig och läser under ledigheten.

De har varit noga med att påpeka just det som sägs ovan - barnet läser på sin nivå, vilket kan handla om att man tillsammans tränar läsning genom att ljuda, träna bokstäver, göra ordkort, låta barnet välja ett ord per sida att läsa, prova vartannat ord osv. All sorts träning är bra och lika ok. Hon får kryssa en ruta när ni läst tillsammans också. 

Hur brukar ni träna läsning hemma?

• Anonym (ok)

Dessutom brukar läxan vara frivillig. I alla fall där vi bor.

• hammarhajen
    Anonym (Upprörd) skrev 2020-04-11 20:14:32 följande:

Icke läskunniga barn får nästan alltid läsläxa, precis som sina läskunniga klasskompisar. För att lära sig läsa måste man öva, så är det bara. 

Självklart övning på sin nivå, men går man i år 1 kan man inte bara lyssna på högläsning och ljudbok. Vid påsk i år 1 ska man helst ha knäckt läskoden och kommit igång att läsa enkla meningar och texter med flyt. Har man inte det är det VERKLIGEN dags att öva. 
  • Anonym (Läslus)

Hon ska öva läsning i tio minuter. Öva gör hon på sin nivå. Har hon inte haft läsläxa under terminen? Hur har ni gjort då?

Sätt er tillsammans och öva. Det viktiga är att hon tränar en stund. I ert fall hade jag strävat efter att sitta en stund varje dag. När mina barn lärde sig läsa gjorde jag själv läsövningar åt dem ibland. Då kan man lägga sig på precis rätt nivå. Att skriva sig till läsning är ju också en metod som kan vara roligare än att sitta och ljuda dag ut och dag in.

Jag blir lite förvånad att läraren inte pratat med er om hur ni ska göra. Hur hanterar läraren att hon är sen med läsningen? Har det gjorts bedömning om hon behöver extrastöd etc?

Att lyssna på bok lär henne inte att läsa. Hon måste öva.

Svar på tråden Läsbingo påsklovet