• Anonym (hjälp)

    Har börjat knarka pga sambon

    Jag orkar inte mer, min sambo röker på en hel del och tar amfetamin ibland typ en gång i månaden. Har inte direkt varit i kontakt med sånt innan han kom i mitt liv. Mitt samvete säger att det är fel. Men jag älskar honom så mycket.

    Han säger att jag får säga nej till honom och att han kan sluta för att han älskar mig. Men jag har inte sett nånting som visat med handling att han tänker sluta. Han säger det ofta när han är påtänd att han ska sluta för min skull för han älskar mig så mycket.

    Jag lever på hoppet och jag orkar snart inte mer. Han verkar ändå ha skaplig kontroll över missbruket men jag är trött. Han frågar mig om jag vill ta droger ibland och jag har börjat ta en del under en period nu när jag mått dåligt. Däremot känns det åt helvete och jag vill inte ta droger och har hela livet hållit mig ifrån det. Känns ibland som jag måste göra slut med honom för att själv inte behöva ta droger, och samtidigt känner jag mig så taskig om jag gör slut när jag själv gör samma sak. Har pratat med honom och sagt att jag vill sluta helt och att han aldrig ska fråga mig om jag vill ha.

    Känner att jag sviker honom om jag gör slut, jag vet att jag är hans livs kärlek. Vet inte hur jag ska klara av att kasta ut honom, var ska han bo tänker jag osv

    Ge mig råd

  • Svar på tråden Har börjat knarka pga sambon
  • Anonym (hjälp)

    Tyckte inte alls att det var bra att han tog droger i början av vårt förhållande, var ganska starkt emot det och han skulle speciellt ta bort tjacket. Det slutade med att jag testade för att se vad som vad så bra med det och nu har jag inte samma syn på det längre, tycker inte att det är så farligt att ta då och då.

    Men jag har respekt och är riktigt rädd för vad allt det här kan leda till.

  • Anonym (Claes-Christian)

    Vad använder han exakt och hur ofta?

    Blandar med alkohol?

  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Claes-Christian) skrev 2020-04-11 23:52:10 följande:

    Vad använder han exakt och hur ofta?

    Blandar med alkohol?


    Kokain och ibland tjack en till två gånger i månaden. Blandar med alkohol och röker CB varannan helg
  • smulpaj01

    Så länge han är så pass aktiv som han verkar vara kommer du aldrig bli hans livs kärlek, det är drogerna han väljer i skarpt läge.

    Du kan inte få honom att sluta, det måste komma från honom. Det du kan göra är att styra honom ifrån droger, aktiviteter, gym, sport, resa m.m. Jag tror CB är det mest skadliga då det är oerhört vanebildande, inget av de andra är beroendeframkallande eller vanebildande i samma utsträckning. Börja där.

    Går ni på krogen påverkade så skräm honom med vita lögner (fast det är eller troligen är sant), typ "älskling den där killen kollar på oss, han ser ut som en polis, gå inte på toa nu, har du nåt på dig o.s.v.". Jag har fått många av mina tjejkompisar att sluta på det sättet.

  • Panduro

    Du måste göra slut. Det kommer aldrig att bli bättre, och du låter honom dra ner dig i samma träsk.

  • Anonym (eee)

    Men bara sluta! Förlåt TS men sådana här trådar gör mig lite arg. Bara rubriken "pga sambon"  - Som om du inte kunde hjälpa att du också tagit ibland. Du har ett eget liv och en egen vilja! Använd nu den till att sluta genast! 

    Du behöver givetvis dumpa denne partner för du kommer inte klara av detta om du stannar i den miljö där knarket finns.

  • Anonym (Melinda)

    För det första: du har inte tagit droger pga sambon. Det var ditt eget val och du kan välja att aldrig göra om det.

    Det här är svårt, för han är säkert en fin person. Men som andra sagt, en person som använder droger på så regelbunden basis kommer inte att ha dig som första prioritet. Drogerna kommer först.

    Du kan ju, om du känner att du helt säkert kommer att fullfölja det, ställa ett ultimatum. Antingen upphör droganvändandet om tex tre månader eller så får han flytta.

    Vad han säger att han känner är i det här läget är irrelevant - det som spelar roll är vad han faktiskt gör.

    Jag vet att det här är jättesvårt. Man vill ju inte lämna någon som man tycker så mycket om. Men att bli särbo kan vara en livräddning för dig. Då har du inte längre olagliga substanser i ditt hem med allt vad det innebär och du kan stänga om dig och dina tillhörigheter om behov skulle uppstå i framtiden.

    Varför skulle han inte ha någonstans att bo om han inte bor hos dig?

  • Anonym (Eva)

    Bara för att man älskar varandra så betyder det inte att man är bra för varandra.

    Nej du är inte hans livs kärlek, knarket är det.

  • Anonym (kunde suttit i fängelse)

    Min mamma försörjde en idiot i 30 år för att hon var för snäll för att kasta ut honom.

    Jag kan inte säga att jag var imponerad av det valet varken som barn eller vuxen. Det har förstört mycket för mig och det var nära att jag tog avstånd från min mamma för livet då hon valde honom och hans missbruk över mig flera gånger.

    Jag var glad när han dog. Jag var nära att försöka döda honom själv en gång när jag var i tonåren och de bråkade.

    Är det vad du vill att dina barn ska gå och tänka på istället för sina skolbetyg?
    Vad är fel på dig egentligen?

Svar på tråden Har börjat knarka pga sambon