• dafusha97

Klarar jag av psykologprogrammet?

Hejsan!

Jag har ett stort beslutsångest just nu och vill därför dela med mig utav lite funderingar i hopp om att få lite råd och tips från personer som har något vettigt att tillföra.

Jag är en 23 årig tjej, gift och mamma till en tvååring. Jag flyttade till Sverige Januari 2017. Har sedan dess satsat hårt på att bli behörig till högskola/universitet. Det ser ut som att jag kommer att bli det nu till sommaren och behöver därför söka utbildning till hösten.

Jag har haft bra betyg på min gymnasieutbildning (omvårdnad) i hemlandet och kan med lite tur bli antagen till psykologprogrammet.

Det som oroar mig mest är att jag har varit tvungen att hastigt lära mig både svenska (från grunden) och engelska (i princip från grunden). Jag kommer förmodligen att klara av Svenska 3 och Engelska 6 nu till sommaren, men inte med några höga betyg.

Svenskan är jag orolig när det gäller kraven på att ha hög akademisk standard på skrivningar och uppsatser man behöver göra. Vad gäller engelskan så är jag mera orolig för den extra tid jag behöver lägga ner för att förstå litteraturen.

Jag vill nämligen inte lägga ner hela min stjäl att enbart studera i 5 år utan att ha tid över till något annat. I så fall så kommer jag att studera till sjuksköterska.

Någon som studerar psykologi? Någon som jobbar som psykolog? Någon som varit med om något liknande beslut?  Eller bara någon som har något vettigt att tillföra? All tips/råd är välkommet.

• Svar på tråden Klarar jag av psykologprogrammet?
  • Anonym (Lärare)
    dafusha97 skrev 2020-04-12 11:00:20 följande:

Det som oroar mig mest är att jag har varit tvungen att hastigt lära mig både svenska (från grunden) och engelska (i princip från grunden). Jag kommer förmodligen att klara av Svenska 3 och Engelska 6 nu till sommaren, men inte med några höga betyg.

Svenskan är jag orolig när det gäller kraven på att ha hög akademisk standard på skrivningar och uppsatser man behöver göra. Vad gäller engelskan så är jag mera orolig för den extra tid jag behöver lägga ner för att förstå litteraturen.

Jag vill nämligen inte lägga ner hela min stjäl att enbart studera i 5 år utan att ha tid över till något annat. I så fall så kommer jag att studera till sjuksköterska.

Någon som studerar psykologi? Någon som jobbar som psykolog? Någon som varit med om något liknande beslut?  Eller bara någon som har något vettigt att tillföra? All tips/råd är välkommet.

Din svenska verkar ligga på en väldigt bra nivå. Jag som själv under min utbildning haft i uppdrag att bedöma och korrigera medstuderandes texter har sett horribla exempel bland vuxna! Jag garanterar att du inte kommer att sticka ut ur mängden på det sättet.

Oroa dig inte för den engelska litteraturen, du kanske behöver läsa om någon delkurs eller ha förlängd studietid men du blir ju klar till slut.

Klart du ska satsa på det yrke du vill ha! Att vara ssk ligger väldigt långt bort från den sfären och är oerhört slitigt med dålig lön. Investera i din framtid!

För övrigt, använd grammatikkontrollen i Word när du skriver dina arbeten så kanske den upptäcker sådant som att du i denna trådstart skriver "stjäl" när du menar "själ". Det finns även andra program som specifikt kontrollerar sådana saker, t ex ClaroRead.
  • Anonym (memma)

Jag tror det är viktigt att du pratar med en studievägledare på psykologprogrammet om detta. Och vem vet, kanske man har rätt till hjälp med språket om man har svenska som andraspråk. 

Utöver det där med språket så har jag en nära vän som är psykolog. Hon sa att det svåra var att komma in på programmet, inte att ta sig igenom det. 

• Anonym (K)

Tycker din svenska är väldigt bra. Din Trådstart var lätt att läsa, fint uppdelad och var bara några små fel.

Tycker du ska satsa på det du vill bli. Jag vill med gå psykologiprogrammet och sen ta en masters i bildterapi oavsett hur många år det kommer ta.

Försök hitta någon du litar på som kan korrekturläsa och du kan fråga om du inte förstår en uppgift.

Jag var korrekturläsare åt en kollega som har lärt sig svenska själv. Hon pluggade till undersköterska på distans. Och vi hann med att göra det på lunchen. Hon fick bollat idéer och fråga om det var något som var konstigt formulerat i uppgifterna från lärarna.

• Anonym (C)

Hej! Mitt råd är att kontakta studievägledare där du kan tänkas börja studera och berätta om dina tankar kring eventuellt merarbete pga språket. Psykologer behövs det fler av och jag hoppas att det passar dig! Lycka till!

• dafusha97

Tack så mycket för era svar. En sak jag vill berätta är att jag har skrivit texten tillsammans med min man som är uppvuxen här. Dvs min svenska har en lägre nivå och att bedöma min svenska genom denna texten är tyvärr inte realistiskt.

• Anonym (K)
    dafusha97 skrev 2020-04-12 12:10:28 följande:

Tack så mycket för era svar. En sak jag vill berätta är att jag har skrivit texten tillsammans med min man som är uppvuxen här. Dvs min svenska har en lägre nivå och att bedöma min svenska genom denna texten är tyvärr inte realistiskt.

Kolla med en studievägledare. Kanske är värt att satsa ett extra år på dina språkkunskaper?
  • Kjell2

Räkna med att det är en krävande utbildning som tar minst 40 timmar i veckan.

Rätt svår att komma in, har du betygen som krävs?

• Anonym (T)

Din svenska är ju riktigt bra! Det märks absolut inte av på ditt inlägg att du skulle ha några bekymmer, så jag skulle inte alls oroa mig för den biten om jag var du. Jag läser själv en universitetsutbildning och har många utländska studiekamrater, ibland undrar man hur de ens klarat av grundskolan med de svenska-kunskaper de besitter.

• Anonym (Du är inte ensam)

Nu är jag själv född i Sverige, men min släkt har invandrat till Sverige och har akademisk utbildning som de läst i Sverige trots språkliga svårigheter. Jag vill bara säga att du inte är ensam. Det finns andra som klarat det och då kan även du! Jag tror på dig :) 

• Anonym (Pesch)

Jag jobbar på ett av Sveriges toppuniversitet och hanterar studenter på program som är några av de svåraste att komma in på. Vi har en del utlandsfödda och även om svenskan inte är helt perfekt så tar de sig igenom programmet ändå. Du kommer att utvecklas fort och även om de första åren kommer vara tuffa så kommer du att också klara att ta dig igenom det. Det kommer att vara värt det i slutändan.

Svar på tråden Klarar jag av psykologprogrammet?