• Cirkus123

    Min fd stalkar och hotar mig

    Som rubriken lyder så gör exet livet outhärdligt. Vi var tillsammans i lite över ett år, och gjorde därefter slut (på mitt initiativ). I början anade jag inte oråd, han var charmig och gjorde & sa alla dom rätta sakerna, om än lite stelt. Efter några mån började han insistera på att få gå igenom min mobiltelefon för "att se så att jag inte var otrogen". Detta eskalerade till att om jag inte kom hem vid vissa tidpunkter kunde jag räkna med fysiskt och psykiskt våld.

    Idag ser jag hans bil utanför fönstret minst en gång per dag och även om jag bytt hemnummer ringer han (vi har gemensamma vänner). Jag har länge misstänkt att han kanske är psykopat eller något, men när jag pratade med hans föräldrar sade dom att han lider av aspergers syndrom. Är så fruktansvärt rädd och orolig över hela situationen. Det går heller inte att tala med honom om detta eftersom han bara skuldbelägger mig för allt. inte ens polisen vill hjälpa då dom bara kan erbjuda besöksförbud. Och dom säger själva att denna slags brottslighet har låg prioritet i dagsläget.

    Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Min fd stalkar och hotar mig
  • frokenannorlunda

    Detta är sjukt och jag lider med dig. Förstår precis vad du menar med stödet från polisen.

    Man önskar att dom kunde göra något men tyvärr är det inte myckrt dom kan erbjuda. Det enda du kan göra egentligen är att ringa dom som en dåre varje gång han dyker upp. Få det rapporterat.

    Min mammas ex var likadan. Dom var tillsammans i bara några månader, hon avbröt det hela när hon började inse vilken typ av människa han var, allt stod inte rätt till. Han kunde dock inte ta det, i flers månader ringde han, kom till hennes hem och arbete, varje dag. Hon ringde polisen, hans mamma, spårade till och med upp hans läkare på psyk för att be om hjälp. Men icke, ingen kunde göra något. Med tiden måste han ha tröttnat på att ständigt bli dissad för hans intresse avtog. Detta var ca 7 år sen, och han dyker fortfarande upp men inte lika ofta. Ibland kommer han varannan vecka, ibland ser vi inte honom på 3 månader. Så allt beror på om han träffat någon och dejtar eller om han är i någon psykos iåmed sina mediciner.

    Känns ganska hemskt att veta att han går runt där ute och träffar kvinnor.

    Riktigt psykfall.

  • Cirkus123

    Tack för svar. Ska försöka att vara mer ihärdig när det gäller polisen. Man känner sig så maktlös, och vet inte ifall han vill döda en eller vad.                                                                                                                                                                    Så den mannen hade kontakt med psykiatrin alltså? Exet har ju aspergers syndrom så diagnoser och psykisk ohälsa verkar ju höra ihop med dessa obehagliga/sjuka beteenden.

  • frokenannorlunda

    Nej men jag förstår dig!

    Ta kontakt med en kvinno organisation, ifall något skulle hända är det bra att ha dom på sin sida. Ring polisen och skapa ett dokument där du skriver ner varje gång han dyker upp. Skriv upp tid och plats, datum.

    Berätta för dina nära och kära och ha en kontakt person. Ni kan komma överens om en bokstav t.ex, när du skickar den på sms måste personen direkt ringa SOS för då är du illa ute.

    Med andra ord skapa ditt eget skyddsnät, förbered dIg.

    Och som svar på din fråga, ja denna man min mor träffade hade flera diagnoser.

    Ja alltså dom kan ju i alla fall inte vara friska i huvudet som håller på sådär.

    Och med mina tips vill jag absolut inte skrämma upp dig! Utan detta hade jag gjort om jag var i din sits.

    Fixa också extra lås på dörren om du har möjlighet till det och skaffa försvarssprej. Dom gör inte mycket skada på honom, men lugnar ditt sinne.

Svar på tråden Min fd stalkar och hotar mig