• Snutteruttan

    Ekonomi vid seperation

    Hej! Efter 18 år tillsammans, hus och barn så funderar jag och min sambo på att gå isär. Vi delar inte längre sovrum eller ekonomi utan var och en betalar sitt på de fasta utgifterna och sin bil/mobil etc själv.

    Det senaste året har det varit jag som dragit det stora lasset ekonomiskt och därav betalt mer på hushållet samt betalt stora delar av renoveringarna från mitt sparande - nya fönster, dörr och elcentral bla. Tidigare har jag inte brytt mig för han betalade mer när han hade ett annat jobb så jag tänker att det nog jämnar ut sig men nu är ju situationen lite annorlunda...

    Han vill inte bo kvar i huset men kan inte flytta till eget boende då han inte har ngt fast jobb. Jag vill väldigt gärna bo kvar om banken beviljar lån till det men tills han löst sitt så bor vi tillsammans men hyr gör jag med alla inköp? Han har inte många kr kvar när han betalt sin del och jag har sagt att han får låna pengar av mig om hans inte räcker men de ska betalas tillbaka. Detta innebär att jag i dagsläget köper kläder till barnen, betalar trasiga rör, köper ny tv när den gamla går sönder osv.

    Materiella saker går ju lösa att jag helt enkelt behåller dom vid en separation men inköp av material till huset etc kommer ju räknas in i en värdering när jag ska lösa ut honom. Hur funkar det kring sådana saker?

    Tacksam för svar ????

  • Svar på tråden Ekonomi vid seperation
  • Studentpappa

    Har det inte jämnat ut sig på 18 år då? Du skriver att du betalat mer det senaste året, har han gjort det dom andra 17 åren kanske det inte är så ojämnt i slutändan?


    Ride it like you stole it
  • Anonym (G)

    Har du dragit det stora ekonomiska lasset i endast ett år?

    Har det inte jämnat ut sig med de övriga 17 åren?

    Det blir lite märkligt här då ni bor ihop i gemensamt hus och har gemensamma barn men tänker som om ni redan är separerade. Spontant tycker jag det låter småsnålt att han ska låna pengar av dig nu, men, hela bilden finns ju inte riktigt. Hur är hans utsikter till jobb? Anstränger han sig?

    Är han fattig kommer du få stå för mycket av barnens kostnader i framtiden och naturligtvis hela huskostnaden.

    Skulle det funka att vara storsint? Alla betalar efter förmåga, utan lån. Jobba på att få till att han flyttar så fort som möjligt.

    Jag har alltid tjänar betydligt mer än min man, alltid betalat det mesta men skulle ha väldigt svårt att kräva att han lånar av mig i en situation som er. Den 100% rättvisan existerar inte, inte ens i närheten.

  • Anonym (Sara)

    Om ni ska dela på kostnaderna (vilket ni ju gör om han måste låna av dig) måste ni ju anpassa utgifterna efter den som tjänar minst. Har han det väldigt knapert och du anser att ni ska betala lika får ni ju äta billigast möjliga mat, inte köpa kläder till barnen om det inte är absolut nödvändigt och då begagnat osv.

    Det bästa är väl att ni separerar så snart som det bara är möjligt, gör bodelning osv.

  • Anonym (Sara)

    Nör det gäller material till huset får ni väl göra ett uppehåll i renoveringen tills separationen är klar. Det är väl inte läge att köpa en massa nu.

  • Anonym (....)

    Om ni redan har bestämt er varför inte bara göra en bodelning direkt?

    Vill du ta över huset måste du ju köpa ur honom och då kommer han ju få lite mer pengar.

    Sen behöver han ju en plan för var han ska flytta, det är ju inget som magiskt löser sig för att ni väntar ett par månader

  • Ellie

    Kan ni inte göra bodelningen nu, så att du redan nu löser ut honom ur huset osv? Även om han sedan bor kvar en period kommer han ju då göra det som hyresgäst, och du får nytta av alla pengar du lägger på huset eftersom det är enbart ditt. Du får ju då ta en rimlig hyra av honom, och som sagt, anpassa inköp till barnen efter hans ekonomi.
    Renovera inte mer tills bodelningen är klar.

  • Snutteruttan
    Studentpappa skrev 2020-04-13 08:32:34 följande:

    Har det inte jämnat ut sig på 18 år då? Du skriver att du betalat mer det senaste året, har han gjort det dom andra 17 åren kanske det inte är så ojämnt i slutändan?


    Vi har betalt likvärdigt de andra åren förutom en period som jag uppskattar till 1 år när han tjänade lite mer så jag skulle säga att vi är kvitt på den fronten just nu.
  • Snutteruttan
    Anonym (G) skrev 2020-04-13 08:53:39 följande:

    Har du dragit det stora ekonomiska lasset i endast ett år?

    Har det inte jämnat ut sig med de övriga 17 åren?

    Det blir lite märkligt här då ni bor ihop i gemensamt hus och har gemensamma barn men tänker som om ni redan är separerade. Spontant tycker jag det låter småsnålt att han ska låna pengar av dig nu, men, hela bilden finns ju inte riktigt. Hur är hans utsikter till jobb? Anstränger han sig?

    Är han fattig kommer du få stå för mycket av barnens kostnader i framtiden och naturligtvis hela huskostnaden.

    Skulle det funka att vara storsint? Alla betalar efter förmåga, utan lån. Jobba på att få till att han flyttar så fort som möjligt.

    Jag har alltid tjänar betydligt mer än min man, alltid betalat det mesta men skulle ha väldigt svårt att kräva att han lånar av mig i en situation som er. Den 100% rättvisan existerar inte, inte ens i närheten.


    Så har jag tänkt tidigare men har väl tröttnat lite när jag under det senaste inte känt att jag har vare sig råd att vabba eller vara sjuk när det behövs för då räcker inte pengarna... Att det sedan dyker upp oförutsatta utgifter i form av inkasso från klarna köp, elräkningar han inte betalt, bilförsäkring som inte han betalt osv men som han dragit av på insättningen till vårt gemensamma känns tufft.
  • Snutteruttan
    Anonym (Sara) skrev 2020-04-13 09:02:58 följande:

    Nör det gäller material till huset får ni väl göra ett uppehåll i renoveringen tills separationen är klar. Det är väl inte läge att köpa en massa nu.


    Nej inga nya renoveringar påbörjas utan nog mer jag som försöker färdigställa men efter era råd får det vänta...
  • Anonym (G)
    Snutteruttan skrev 2020-04-13 09:30:22 följande:

    Så har jag tänkt tidigare men har väl tröttnat lite när jag under det senaste inte känt att jag har vare sig råd att vabba eller vara sjuk när det behövs för då räcker inte pengarna... Att det sedan dyker upp oförutsatta utgifter i form av inkasso från klarna köp, elräkningar han inte betalt, bilförsäkring som inte han betalt osv men som han dragit av på insättningen till vårt gemensamma känns tufft.


    Aj då. Det var inte bra. Han kanske behöver se över sina personliga utgifter?
  • Kjell2
    Snutteruttan skrev 2020-04-13 08:10:34 följande:

    Hej! Efter 18 år tillsammans, hus och barn så funderar jag och min sambo på att gå isär. Vi delar inte längre sovrum eller ekonomi utan var och en betalar sitt på de fasta utgifterna och sin bil/mobil etc själv.

    Det senaste året har det varit jag som dragit det stora lasset ekonomiskt och därav betalt mer på hushållet samt betalt stora delar av renoveringarna från mitt sparande - nya fönster, dörr och elcentral bla. Tidigare har jag inte brytt mig för han betalade mer när han hade ett annat jobb så jag tänker att det nog jämnar ut sig men nu är ju situationen lite annorlunda...

    Han vill inte bo kvar i huset men kan inte flytta till eget boende då han inte har ngt fast jobb. Jag vill väldigt gärna bo kvar om banken beviljar lån till det men tills han löst sitt så bor vi tillsammans men hyr gör jag med alla inköp? Han har inte många kr kvar när han betalt sin del och jag har sagt att han får låna pengar av mig om hans inte räcker men de ska betalas tillbaka. Detta innebär att jag i dagsläget köper kläder till barnen, betalar trasiga rör, köper ny tv när den gamla går sönder osv.

    Materiella saker går ju lösa att jag helt enkelt behåller dom vid en separation men inköp av material till huset etc kommer ju räknas in i en värdering när jag ska lösa ut honom. Hur funkar det kring sådana saker?

    Tacksam för svar ????


    Gör en bodelning, lös ut honom från huset, kom överens om boende och umgänge för barnen. Därefter är hans boende hans ansvar.

    Så länge du inte sparkar ut honom kommer han fortsätt tära på din ekonomi.
  • Studentpappa
    Snutteruttan skrev 2020-04-13 09:30:22 följande:

    Så har jag tänkt tidigare men har väl tröttnat lite när jag under det senaste inte känt att jag har vare sig råd att vabba eller vara sjuk när det behövs för då räcker inte pengarna... Att det sedan dyker upp oförutsatta utgifter i form av inkasso från klarna köp, elräkningar han inte betalt, bilförsäkring som inte han betalt osv men som han dragit av på insättningen till vårt gemensamma känns tufft.


    Okej ja om det ligger till på det viset förstår jag att du tröttnat. Jag håller med övriga, gör klart separationen och bodelningen sen får han fixa sitt eget boende. Som ni har det nu kommer han ju sannolikt inte flytta av egen vilja.
    Ride it like you stole it
  • Snutteruttan
    Kjell2 skrev 2020-04-13 10:01:05 följande:

    Gör en bodelning, lös ut honom från huset, kom överens om boende och umgänge för barnen. Därefter är hans boende hans ansvar.

    Så länge du inte sparkar ut honom kommer han fortsätt tära på din ekonomi.


    Ja det är väl ditåt mina tankar går men när jag försöker prata med honom om det så får jag till svar att jag lämnar honom i värsta tänkbara sits och då får jag ta barnen på heltid (tufft men inga problem) för han kommer inte kunna ha dom för han kommer få bo i bilen för han får inget boende utan fast inkomst så jag slänger ut honom på gatan, därav jag sagt att vi kan bo ihop tills det löst sig. Han tyckte då att jag kunde skaffa en lägenhet och vi skulle bo i den vs huset varannan vecka så barnen kan bo i huset hela tiden men det innebär flera saker skrivna på mig som jag ansvarar för att det blir betalt... Vågar inte lita på honom att han betalar sin del. Men tackar för tipset att göra en bodelning och att han sedan får hyra in sig hos mig i huset tills han löst eget boende.
  • Jamesdio
    Snutteruttan skrev 2020-04-13 11:23:25 följande:
    Ja det är väl ditåt mina tankar går men när jag försöker prata med honom om det så får jag till svar att jag lämnar honom i värsta tänkbara sits och då får jag ta barnen på heltid (tufft men inga problem) för han kommer inte kunna ha dom för han kommer få bo i bilen för han får inget boende utan fast inkomst så jag slänger ut honom på gatan, därav jag sagt att vi kan bo ihop tills det löst sig. Han tyckte då att jag kunde skaffa en lägenhet och vi skulle bo i den vs huset varannan vecka så barnen kan bo i huset hela tiden men det innebär flera saker skrivna på mig som jag ansvarar för att det blir betalt... Vågar inte lita på honom att han betalar sin del. Men tackar för tipset att göra en bodelning och att han sedan får hyra in sig hos mig i huset tills han löst eget boende.
    Du bör nog vara ordentligt mycket tuffare än så. Säg OK, jag tar barnen på heltid tills du löst din boendesituation då. Nu när det går mot varmare tider får han väl använda pengarna du löser ut honom med och köpa en husvagn. Han kommer inte flytta innan du tvingar honom. Och se till att alla räkningar som påverkar dig  står i ditt namn. Han ska ju inte stå på ditt elabonnemang eller din bilförsäkring. Har du övervägt möjligheten att ändå sälja för att skaffa ett boende som är ditt fullt ut från början? Då blir det dessutom en tydlig brytpunkt när han inte längre får bo kvar och han ska absolut inte flytta med dig.
  • MRAKas
    Snutteruttan skrev 2020-04-13 11:23:25 följande:
    Ja det är väl ditåt mina tankar går men när jag försöker prata med honom om det så får jag till svar att jag lämnar honom i värsta tänkbara sits och då får jag ta barnen på heltid (tufft men inga problem) för han kommer inte kunna ha dom för han kommer få bo i bilen för han får inget boende utan fast inkomst så jag slänger ut honom på gatan, därav jag sagt att vi kan bo ihop tills det löst sig.
    Du inser att din partner manipulerar dig med skuldkänslor rakt av?

    Sätt ner foten ordentligt så fort som möjligt o markera på skarpen att detta kommer han ingen vart med.


  • Snutteruttan

    Allt har nu urarta fullständigt....vi kom överens om att separera och jag har kollat mina möjligheter att lösa ut honom men värdet på gården har ökat så jag fick blankt nej, då måste jag fixa fram ca 300 000 kr cash. Vilket jag inte gör på några månader. Så vi har levt som separerade under samma tak i ca 3 veckor nu. Igår fick jag av en slump reda på att han träffat en annan och denna helg som skulle vara hans barnlediga hade han tänkt och åka och hälsa på henne. De hade börjat ha kontakt innan vi bestämde att vi skulle separera och när det beslutet togs så har det ökat och de skickar hjärtan och pussmunnar och hade som sagt bestämt sig för att träffas nu i helgen.

    När jag fick reda på detta så sa jag såklart att vi kan inte bo ihop om du har börjat träffa en annan, men han trycker återigen på att han har ingen fast inkomst och kan inte få ngt boende så han tänker minsann inte flytta ut. Jag är låst i huset då jag har djur som jag inte kan lämna och det är inget jag kan göra mig av med i en handvändning heller...

    Livet blev ju bra roligt så här en valborg ????

  • Anonym (...)
    Snutteruttan skrev 2020-05-01 06:05:10 följande:

    Allt har nu urarta fullständigt....vi kom överens om att separera och jag har kollat mina möjligheter att lösa ut honom men värdet på gården har ökat så jag fick blankt nej, då måste jag fixa fram ca 300 000 kr cash. Vilket jag inte gör på några månader. Så vi har levt som separerade under samma tak i ca 3 veckor nu. Igår fick jag av en slump reda på att han träffat en annan och denna helg som skulle vara hans barnlediga hade han tänkt och åka och hälsa på henne. De hade börjat ha kontakt innan vi bestämde att vi skulle separera och när det beslutet togs så har det ökat och de skickar hjärtan och pussmunnar och hade som sagt bestämt sig för att träffas nu i helgen.

    När jag fick reda på detta så sa jag såklart att vi kan inte bo ihop om du har börjat träffa en annan, men han trycker återigen på att han har ingen fast inkomst och kan inte få ngt boende så han tänker minsann inte flytta ut. Jag är låst i huset då jag har djur som jag inte kan lämna och det är inget jag kan göra mig av med i en handvändning heller...

    Livet blev ju bra roligt så här en valborg ????


    Den bästa chansen för dig just nu kan vara att han flyttar direkt hem till den nya. Rätt som det är har nog hon föreslagit det. Vem vill att pojkvännen bor med ett ex?

    Fundera på om dina planer är att spara 300000. Kanske han kan ta det på avbetalning? Skriv då ordentliga papper. Har du råd att bo kvar själv? Om du köper något nytt nu, så måste han ju ut.

    Oavsett vilket - gör en ordentlig bodelning. Det är första steget mot att slippa honom.
  • Steven01
    Snutteruttan skrev 2020-05-01 06:05:10 följande:

    Allt har nu urarta fullständigt....vi kom överens om att separera och jag har kollat mina möjligheter att lösa ut honom men värdet på gården har ökat så jag fick blankt nej, då måste jag fixa fram ca 300 000 kr cash. Vilket jag inte gör på några månader. Så vi har levt som separerade under samma tak i ca 3 veckor nu. Igår fick jag av en slump reda på att han träffat en annan och denna helg som skulle vara hans barnlediga hade han tänkt och åka och hälsa på henne. De hade börjat ha kontakt innan vi bestämde att vi skulle separera och när det beslutet togs så har det ökat och de skickar hjärtan och pussmunnar och hade som sagt bestämt sig för att träffas nu i helgen.

    När jag fick reda på detta så sa jag såklart att vi kan inte bo ihop om du har börjat träffa en annan, men han trycker återigen på att han har ingen fast inkomst och kan inte få ngt boende så han tänker minsann inte flytta ut. Jag är låst i huset då jag har djur som jag inte kan lämna och det är inget jag kan göra mig av med i en handvändning heller...

    Livet blev ju bra roligt så här en valborg ????


    Men då för ni helt enkelt sälja och dela på pengarna! Hur svårt ska det vara att inse det om ingen av er två har råd att köpa loss huset.
Svar på tråden Ekonomi vid seperation