• Anonym (H)

Mår dåligt av att jobba

Är en ung person som jobbat ett antal år med diverse olika saker. Men jag mår inte bra av att jobba. Det ger mig ångest, det känns som det äter upp min tid och får mig att känna panik och orättvisa över att jag också vill leva mitt liv men hinner aldrig det.

När jag har ett jobb har jag ångest, gråter alltid innan jobbet och mår dåligt (även om jag har världens bästa jobb). Även nu när jag jobbar hemifrån känner jag likadant. Jag är en helt annat människa när jag är ledig, en bättre människa utan ångest. Vad ska jag göra åt detta? Jag är inte bortskämd och förstår att jag måste jobba för att tjäna pengar och kunna leva. Men jag mår psykiskt dåligt av att ha ett jobb. Att jobba för någon ger mig ångest.

• Svar på tråden Mår dåligt av att jobba
  • annabellelee

Vad är det som gör att du mår dåligt? Är själva arbetsuppgifterna jobbiga (byta)? Känskan av att vara kontrollerad (bli frilans)? Brist på makt över situationen(hitta jobb där du kontrollerar arbetstider mer)? Annat?

Försök gå till botten med vad det grundar sig i. Ev. samtalsstöd om det bottnar i tex mobbing från skoltiden som gör att jobb förknippas med negativa känslor.

• Anonym (Samma)

Hej!

Har inte så mycket att komma med annat än att jag känner samma! Oavsett vilket jobb jag har haft (har provat några olika) så infinner sig samma känsla av att jobbet hindrar mig från att leva. Det handlar inte om att jag inte trivs med jobbet men hela situationen med att jag måste stiga upp, förbereda mig för att åka, "pressen" att utföra någonting under dagen, vara social och jobba 8 h, tröttheten efter dagen vid hemkomsten, gör att jag känner som jag gör. Sen blir jag gråtfärdig av att inte orka göra någonting under veckan för att jobbet gör mig så trött, oavsett jobb. Har provat gå ned i tid till 75 % i omgångar vilket förbättrar situationen men jag har svårt att se hur jag ska kunna jobba så resten av livet?

Ville bara säga att det finns flera som känner som du! Men har tyvärr ingen bra lösning.

//Xxx

• Anonym (Ja)

Känner samma sak. Känner mig typ rånad på mitt liv men förstår ju rationellt att jag behöver. Tror det bästa är att hitta det yrke man trivs absolut allra bäst med, kanske frilans eller starta eget företag om det behövs.

Svar på tråden Mår dåligt av att jobba