Anonym (Hedvig) skrev 2020-04-14 11:07:17 följande:
Beror väl helt på vad det är tjejen berättar. Handlar det om våld, sexuellt våld, sexuella övergrepp, missbruk? Har tjejen uttalat att hon är rädd för sin egen del?
Då är det en helt annan sak än om det "bara" handlar om tjafs.
Jag är inte insatt så mycket i hur det fungerar med soc. men om det handlar om våld, missbruk, sexuella övergrepp är det väl en orosanmälan som skulle vara aktuell.
Är det "allmänt tjafs" mellan mamman och den nye mannen har väl inte ni så mycket med det att göra egentligen.
Finns det anledning att tro att tjejen berättar och överdriver pg att hon är uppmärksamhetssökande?
Har det skett en stor förändring sedan den nye mannen kom in i mammans liv i hur hon beskriver sitt andra hem?
Hon har alltid haft ett stort behov av uppmärksamhet och ibland varit väldigt dramatisk. Men oftast är det då hon själv som är i centrum för dramat och
Hon och hennes halvsyskon tycker alla att den nya är för mycket hos dom (säger dottern) och att dom aldrig får egentid med mamman längre.
Sen verkar det som att mamman ventilerar för dottern när hon och nya har bråkat och det påverkar ju dotterns inställning till honom. Så jag vet helt enkelt inte vad som är sant och vad som är överdrifter.
Sambon får vara den som avgör om det ska göras en orosanmälan just nu känner jag.
Det är svårt att veta vad jag ska säga när det känns som hon fiskar efter medhåll i hur dum både nya killen och mamman är. För när dom är sams sen ångar hon antagligen det hon sagt och då vill jag inte ha sagt fel/agerat fel.