• Anonym (Osäke­r)
    Tue 14 Apr 2020 11:02
    571 visningar
    11 svar
    11
    571

    Stökigt i andra familjen

    Hej. Min sambo har en dotter, snart 15 år. Hon berättar saker som händer i det andra hemmet som gör mig orolig/upprörd. Hennes mamma har en ny relation sedan ca ett år och den verkar inte bra utifrån vad dottern berättar.


    Ibland är dottern väldigt trovärdig, uppriven och orolig för sin mamma. Ibland känns det som hon överdriver och försöker svartmåla både sin mamma och hennes nya.


     


    Jag vet inte vad jag ska tro och jag vet inte hur jag ska bete mig och hur jag ska svara/prata med dottern när hon tar upp dom här sakerna med mig.


     


    Hon pratar med sin pappa också, han vet säkert ännu mer än jag. 

  • Svar på tråden Stökigt i andra familjen
  • Anonym (Hedvi­g)
    Tue 14 Apr 2020 11:07
    #1

    Beror väl helt på vad det är tjejen berättar. Handlar det om våld, sexuellt våld, sexuella övergrepp, missbruk? Har tjejen uttalat att hon är rädd för sin egen del?

    Då är det en helt annan sak än om det "bara" handlar om tjafs.

    Jag är inte insatt så mycket i hur det fungerar med soc. men om det handlar om våld, missbruk, sexuella övergrepp är det väl en orosanmälan som skulle vara aktuell.

    Är det "allmänt tjafs" mellan mamman och den nye mannen har väl inte ni så mycket med det att göra egentligen.
    Finns det anledning att tro att tjejen berättar och överdriver pg att hon är uppmärksamhetssökande?
    Har det skett en stor förändring sedan den nye mannen kom in i mammans liv i hur hon beskriver sitt andra hem?

  • Tue 14 Apr 2020 11:08
    #2

    Pappan får ta det med mamman

  • Anonym (Osäke­r) Trådstartaren
    Tue 14 Apr 2020 11:28
    #3
    Kjell2 skrev 2020-04-14 11:08:18 följande:

    Pappan får ta det med mamman


    Fast det hjälper väl inte mig i hur jag ska bemöta dottern när hon anförtror sig till mig. Kan ju inte gärna sätta händerna för öronen och säga åt henne att gå till honom när hon vill prata. 
  • Anonym (Osäke­r) Trådstartaren
    Tue 14 Apr 2020 11:41
    #4
    Anonym (Hedvig) skrev 2020-04-14 11:07:17 följande:

    Beror väl helt på vad det är tjejen berättar. Handlar det om våld, sexuellt våld, sexuella övergrepp, missbruk? Har tjejen uttalat att hon är rädd för sin egen del?

    Då är det en helt annan sak än om det "bara" handlar om tjafs.

    Jag är inte insatt så mycket i hur det fungerar med soc. men om det handlar om våld, missbruk, sexuella övergrepp är det väl en orosanmälan som skulle vara aktuell.

    Är det "allmänt tjafs" mellan mamman och den nye mannen har väl inte ni så mycket med det att göra egentligen.
    Finns det anledning att tro att tjejen berättar och överdriver pg att hon är uppmärksamhetssökande?
    Har det skett en stor förändring sedan den nye mannen kom in i mammans liv i hur hon beskriver sitt andra hem?


    Hon har alltid haft ett stort behov av uppmärksamhet och ibland varit väldigt dramatisk. Men oftast är det då hon själv som är i centrum för dramat och 


    Hon och hennes halvsyskon tycker alla att den nya är för mycket hos dom (säger dottern) och att dom aldrig får egentid med mamman längre.


    Sen verkar det som att mamman ventilerar för dottern när hon och nya har bråkat och det påverkar ju dotterns inställning till honom. Så jag vet helt enkelt inte vad som är sant och vad som är överdrifter.


    Sambon får vara den som avgör om det ska göras en orosanmälan just nu känner jag. 


     


    Det är svårt att veta vad jag ska säga när det känns som hon fiskar efter medhåll i hur dum både nya killen och mamman är. För när dom är sams sen ångar hon antagligen det hon sagt och då vill jag inte ha sagt fel/agerat fel. 

  • Tue 14 Apr 2020 13:33
    #5
    Anonym (Osäker) skrev 2020-04-14 11:41:18 följande:

    Hon har alltid haft ett stort behov av uppmärksamhet och ibland varit väldigt dramatisk. Men oftast är det då hon själv som är i centrum för dramat och 


    Hon och hennes halvsyskon tycker alla att den nya är för mycket hos dom (säger dottern) och att dom aldrig får egentid med mamman längre.


    Sen verkar det som att mamman ventilerar för dottern när hon och nya har bråkat och det påverkar ju dotterns inställning till honom. Så jag vet helt enkelt inte vad som är sant och vad som är överdrifter.


    Sambon får vara den som avgör om det ska göras en orosanmälan just nu känner jag. 


     


    Det är svårt att veta vad jag ska säga när det känns som hon fiskar efter medhåll i hur dum både nya killen och mamman är. För när dom är sams sen ångar hon antagligen det hon sagt och då vill jag inte ha sagt fel/agerat fel. 


    menar du alltså att ni ska göra en anmälan för att dottern får för lite uppmerksamhet och tycker mammans nya är där för mycket? På allvar? Slår han barnen/mamman? DÅ kan man anmäla. Får dom ingen mat kläder? Då kan man anmäla. Men inte för att dottern tycker det är lite jobbigt att dela på uppmerksamheten från mamman med hennes nya kille. 
  • Anonym (Osäke­r) Trådstartaren
    Tue 14 Apr 2020 14:00
    #6
    viseversa skrev 2020-04-14 13:33:54 följande:
    menar du alltså att ni ska göra en anmälan för att dottern får för lite uppmerksamhet och tycker mammans nya är där för mycket? På allvar? Slår han barnen/mamman? DÅ kan man anmäla. Får dom ingen mat kläder? Då kan man anmäla. Men inte för att dottern tycker det är lite jobbigt att dela på uppmerksamheten från mamman med hennes nya kille. 

    Nej det menar jag självklart inte. Vart har du fått det ifrån?


    Som du ser så svarade jag på Hedvigs inlägg där Hedvig frågar om något har förändrats sedan nya killen dök upp och om dottern är uppmärksamhetssökande. 


     


    Det var ett svar på vad som kan föranleda att dottern eventuellt diktar ihop/överdriver bråken i familjen och varför dottern kanske är arg på både mamman och hennes nya kille och vill framställa deras relation som destruktiv. 

    Ingenstans har jag skrivit att det ska orosanmäla för att dottern eventuellt känner sig försummad. 

    Jag frågar om råd om hur jag ska bemöta ett barn som ventilerar oroande händelser i sin andra familj på ett bra sätt. 


     


     


     

  • Tue 14 Apr 2020 14:13
    #7

    Bekräfta din bonusdotters känslor och upplevelser, ställ följdfrågor - men utan att vädra dina egna åsikter om saken. Varken du eller din sambo kan göra någonting alls åt det som händer i mammans hem.
    Låt henne prata av sig, lyssna på henne. Det är förmodligen det hon behöver mest. Och förstås, var glad och stolt att hon anförtror sig åt dig!

  • Anonym (Osäke­r) Trådstartaren
    Tue 14 Apr 2020 14:22
    #8
    MammaTillDansband skrev 2020-04-14 14:13:07 följande:

    Bekräfta din bonusdotters känslor och upplevelser, ställ följdfrågor - men utan att vädra dina egna åsikter om saken. Varken du eller din sambo kan göra någonting alls åt det som händer i mammans hem.
    Låt henne prata av sig, lyssna på henne. Det är förmodligen det hon behöver mest. Och förstås, var glad och stolt att hon anförtror sig åt dig!


    Tack. Ett svar med konstruktiva tips som faktiskt fokuserar på frågan!

  • Anonym (v)
    Tue 14 Apr 2020 16:15
    #9

    Du ska berätta för din sambo
    Sedan bör han prata med mamman

  • Anonym (Osäke­r) Trådstartaren
    Tue 14 Apr 2020 18:23
    #10
    Anonym (v) skrev 2020-04-14 16:15:40 följande:

    Du ska berätta för din sambo

    Sedan bör han prata med mamman


    Som jag skrev, han vet redan och återigen, min fråga handlar om hur jag ska bemöta dottern. Läser folk aldrig innan dom svarar här?
  • Wed 15 Apr 2020 12:32
    #11

    Eh nej, folk läser inte alltid trådstarten innan de svarar på den, tyvärr.

Svar på tråden Stökigt i andra familjen