• Orolig13912

    Missfall eller vad tror ni?

    Jag är i vecka 6-8 (lite oklart då NC säger 6+3 men den vanliga beräkningen säger 8+2).

    Sedan 5 dagar tillbaka har jag haft små ljusbruna flytningar, ibland med små trådar i. De har kommit 1-2 gånger per dag, gjorde sedan ett uppehåll på två dagar och igår efter att jag varit ute och sprungit kom de tillbaka genom en liten ljusbrun flytning, idag ingenting. Övriga gånger tidigare har de också kommit då jag rört mig, tex promenerat.

    Första graviditeten för mig och har inte känt illamående alls, däremot ömma bröst, orolig sömn och känslig för vissa dofter.

    Jag är övertygad om att det inte är nidblödning eftersom det är snart 4 veckor sedan jag troligen blev gravid.

    VUL går inte att göra privat pga Corona, men ska på inskrivning nästa måndag.

  • Svar på tråden Missfall eller vad tror ni?
  • Orolig13912

    Jag har försökt hitta information angående riskerna (utöver att läsa alla forum på hela internet :)) men det är lite motsägelsefullt:

    ?About 1/3 of all women will bleed in the first trimester, but only about half of those women will have a miscarriage.? health.ucdavis.edu/obgyn/services/family-planning/early_miscarriage.html

    Alltså blödning = 50% risk om man ?blöder? enligt den källan. Men enligt den här källan (som är slutsatsen av en studie), är risken lägre om det inte är ?heavy?

    ? Conclusion: Heavy bleeding in the first trimester, particularly when accompanied by pain, is associated with higher risk of miscarriage. Spotting and light episodes are not, especially if lasting only 1-2 days. pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19888046/

  • Anonym (E)

    Tyvärr är det precis så flera av mina missfall börjat. Det betyder ju inte att det garanterat är så för dig dock.

  • Orolig13912
    Anonym (E) skrev 2020-04-14 11:46:52 följande:

    Tyvärr är det precis så flera av mina missfall börjat. Det betyder ju inte att det garanterat är så för dig dock.


    Vad hände sedan? Började du blöda mer (isåfall när?) och hade du ont?
  • Anonym (E)
    Orolig13912 skrev 2020-04-14 12:24:45 följande:

    Vad hände sedan? Började du blöda mer (isåfall när?) och hade du ont?


    Ena gången började jag blöda några dagar och hade då (vid blödningen) ont ungefär som en lite kraftigare mensverk. En annan gång har jag börjat blöda efter några veckor och inte haft ont. Så det har varit olika.
  • Orolig13912
    Anonym (E) skrev 2020-04-14 12:29:40 följande:

    Ena gången började jag blöda några dagar och hade då (vid blödningen) ont ungefär som en lite kraftigare mensverk. En annan gång har jag börjat blöda efter några veckor och inte haft ont. Så det har varit olika.


    Ok, tack för svar! Jag har inte haft något rött eller rosa utan mest ljus-mellanbrunt typ 2-3 droppar, kanske som en 5-krona ungefär
  • Anonym (Anonym)

    Helt omöjligt att säga tyvärr, det finns ju de som blöder ofta utan att det är några konstigheter, eller så är det ett missfall som är på gång.

    För mig började mitt missfall precis så, med väldigt lätta, bruna flytningar som först bara kom när jag rörde på mig men som efter någon vecka tilltog tills missfallet var ett faktum...

    Hoppas det blir som du önskar!

  • Orolig13912
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-14 15:27:38 följande:

    Helt omöjligt att säga tyvärr, det finns ju de som blöder ofta utan att det är några konstigheter, eller så är det ett missfall som är på gång.

    För mig började mitt missfall precis så, med väldigt lätta, bruna flytningar som först bara kom när jag rörde på mig men som efter någon vecka tilltog tills missfallet var ett faktum...

    Hoppas det blir som du önskar!


    Tack för ditt svar :) blev det mer och mer för dig? För i mitt fall är det tvärt om. Det blir mindre hela tiden. Igår var det nästan åt det gula hållet
  • lillainna

    I alla mina graviditeter har jag blött allt mellan ljusrosa/klarrött till brunt.. Väldigt lite dock, så pass att de just blivit nå på pappret.. Har två pojkar och ett missfall i bagaget. Är väldigt vanligt med sköra slemhinnor i graviditeten så kan vara de som blöder lite lätt.. Så var det för mig iaf i de sista 2 graviditeterna. Lycka till och grattis till graviditeten!

  • Shishii

    Jag vet att blod under en graviditet genast får en att tänka missfall men här är min historia, du kanske finner det något lugnande :)

    Vecka 6 - Började blöda som en vanlig mens, ingen direkt smärta så jag fick inte åka in för kontroll utan de sa bara att jag skulle ta ett nytt test om ett par veckor och återkomma om jag fick jätteont. Vi var övertygade om att det var missfall. Blödningen varade ca 3 dagar sen hade jag röd/bruna flytningar.

    Vecka 7 (1v efter blödningen) - VUL visar ett tickande hjärta på foster och en normal graviditet. LYCKA!

    Vecka 8 - Störtblödning med klumpar, fick åka in med ambulans pga stor blodförlust. Läkare nr1 ser fostret men hittar inget hjärtslag och tror att fostret inte längre lever. Läkare nr2 hittar hjärtslag och menar att allt ser normalt ut men bedömer det som hotande missfall. Blödningen gick inte att härleda. Jag hade småblödningar i flera veckor efteråt.

    Idag är jag i vecka 22 och bebis verkar må superbra

    Kontentan är att blödning inte behöver innebära missfall, även om det är superläskigt!! Håller tummarna för dig <3

  • Orolig13912
    Shishii skrev 2020-04-15 15:05:04 följande:

    Jag vet att blod under en graviditet genast får en att tänka missfall men här är min historia, du kanske finner det något lugnande :)

    Vecka 6 - Började blöda som en vanlig mens, ingen direkt smärta så jag fick inte åka in för kontroll utan de sa bara att jag skulle ta ett nytt test om ett par veckor och återkomma om jag fick jätteont. Vi var övertygade om att det var missfall. Blödningen varade ca 3 dagar sen hade jag röd/bruna flytningar.

    Vecka 7 (1v efter blödningen) - VUL visar ett tickande hjärta på foster och en normal graviditet. LYCKA!

    Vecka 8 - Störtblödning med klumpar, fick åka in med ambulans pga stor blodförlust. Läkare nr1 ser fostret men hittar inget hjärtslag och tror att fostret inte längre lever. Läkare nr2 hittar hjärtslag och menar att allt ser normalt ut men bedömer det som hotande missfall. Blödningen gick inte att härleda. Jag hade småblödningar i flera veckor efteråt.

    Idag är jag i vecka 22 och bebis verkar må superbra

    Kontentan är att blödning inte behöver innebära missfall, även om det är superläskigt!! Håller tummarna för dig <3


    Tack för att du delar med dig och skönt att det gick bra för dig och bebis :) det har inte kommit något alls på två dagar nu så känner mig lite lugnare.
  • Anonym (Jag med)

    Blödde från och till till ca. V 10 med första barnet. Hon är en frisk och energisk tvååring idag.

    Är nu i v.23 med en lillebror och har blödit massor. Både små mängder brunt blod till forsande rött. Känner honom sparka i magen nu =-)

    Jag skulle be om ett tidigt vul om du är orolig. Jag hade även två missfall innan barnen som började med brunt blod så man vet aldrig, skönt att få se ett vul.

  • Tiffany

    Det kan vara början till missfall eller inte ..en del blöder både brunt o rött genom graviditeten o en del missfall börjar så.. tiden är det enda som kan utvisa.

  • Shishii
    Orolig13912 skrev 2020-04-15 22:24:05 följande:

    Tack för att du delar med dig och skönt att det gick bra för dig och bebis :) det har inte kommit något alls på två dagar nu så känner mig lite lugnare.


    Härligt, hoppas det fortsätter så
  • ZquascH

    Mina två senaste MA började så, med bruna flytningar under någon veckas tid. Ingen smärta eller så. Kom igång sen, andra ma fick jag skrapas. Gjort två aborter innan dessa MA. Hoppas du klarar dig fint och att det löser sig. Är förövrigt gravid igen nu v. 4+3 men har inga höga förväntningar fören jag passerat v. 13 ungefär. Har inga barn idag. Har lätt för att bli gravid men har svårt att behålla. Endometrios, hypoteryos och pcos gör det svårare för mig. Lycka till!

Svar på tråden Missfall eller vad tror ni?