• Anonym (Dum i huvudet)

    Ensamstående och fattar INTE ETT SMACK av föräldraledighet

    Jag visste inte att jag var dum i huvudet förrän jag försökte lägga in föräldraledighet. Jag förstår seriöst ingenting. Är det meningen att man ska fatta detta system? Lägsta nivå, högsta nivå, bla bla, 7 dagar eller 4,25 dagar, 75%, bla blaaaaa, föräldraledigt innan barnet kommit - what?! Börjar tvivla på om jag kan bli mamma över huvud taget när jag är såhär jävla trög.

  • Svar på tråden Ensamstående och fattar INTE ETT SMACK av föräldraledighet
  • Anonym (D)

    Ställ konkreta frågor så man kan försöka hjälpa dig då.

  • Jemp

    Har du/kommer du ha ensam vårdnad?

    Sgi dagar= baseras på din inkomst

    Lägstanivå=180 kr/dag

    Barnets första 12 mån kan du plocka ut precis så lite eller mycket dagar du behöver. Efter barnet fyllt 1 måste du ha sysselsättning (jobb eller föräldrapenning, finns speciella regler för studier) minst 5 dagar/vecka för att skydda din sgi.

    Efter 18 mån måste du ta ut dagar för att få vara ledig från jobbet.

  • LittleSunshine84

    Det är ett riktigt opedagogiskt system. Men man lär sig. Kort sagt, vill du ha ut 80% av din lön så får du ta alla dagar i månaden på sgi nivå.

    Sgi= baserat på din inkomst

    Lägsta= värda 180kr/dag

    Vill du vara hemma ett år så räcker sgi dagarna till det men inte mer. Du kan även välja att bara ta en viss procent av föräldrardagarna varje dag.

    Upp till barnet är ett år behöver du inte tänka på att skydda din sgi-inkomst. Men efter barnets ettårsdag så måste du ha sysselsättning på ngt sätt.

  • Anonym (Z)

    Du är inte trög, systemet är fullkomligt opedagogiskt.....

    Det är bra att spara dagar. Man behöver dagar till planerings-/stängda dagar på förskola och skola, man behöver dagar, eller halvdagar för att gå till BVC /tandläkaren /skolsköterskan /läkarbesök och till skollov.

    När barnet fyllt ett år behöver du skydda din SGI, sjukpenningsgrundande inkomst. Man ska då ha fem fulla dagar ?sysselsättning? = jobb, studier eller föräldraledigt, eller en kombination av det. Exempelvis jobba halvtid, fl halvtid.

Svar på tråden Ensamstående och fattar INTE ETT SMACK av föräldraledighet