• Mimmiimimmii

    Sex på positiv äl test alltid pojke?Snälla skriv er erfarenhet

    Hej

    Vet att det funnits en del trådar men är så nyfikna o vill ha många svar. Nu som sexat på positiv äl dag. Vad fick ni? Ni som haft sex några dagar innan o på äl vad fick ni. Jag är klar med mitt men skulle verkligen vilja veta.

  • Svar på tråden Sex på positiv äl test alltid pojke?Snälla skriv er erfarenhet
  • Anonym (CML)

    Självklart blir det inte alltid ett visst kön beroende på när man har sex. Det kanske kan öka chanserna för visst kön men det betyder ju egentligen ingenting. Hade sex vid äl och fick en dotter. Med syskonförsök hade vi även då sex vid äl och jag väntar en till tjej. Detta trots att sex precis vid äl ju ska ge större chans för pojkar.

  • Anotherone

    Första gången vet jag inte riktigt när vi låg i förhållande till ÄL, jag vet bara att jag hade koll på att det var "den veckan". Och så hade vi sex 3-4ggr ungefär.
    Fick en son.
    Andra gången vet jag exakt när ägglossningen visade som starkast utslag på stickan och då hade vi haft sex samma morgon.
    Fick en till son.

  • Mrs Moneybags

    Du förstår själv att det inte alltid blir en pojke bara för att man har sex på ägglossningsdagen. 

    Med detta sagt, så fick jag förstås en pojke och vi hade bara sex den dagen.

    Lycka till!

  • Nattafnatta

    Det finns forskning som visar att när i förhållande till ägglossning som man har sex spelar mindre roll för barnets kön (talar ju emot shettle metoden).

    Däremot har man kunnat se att det spelar större roll hur många gånger man har sex under det fertila fönstret. Det verkar påverka barnets kön i större utsträckning.

    Desto fler gånger i det fertila fönstret ökar chansen för en pojke och det motsatta för en flicka. Givetvis kommer det alltid finnas undantag.

    Men principen är att desto färre spermier i kvinnan desto större chans för en flicka. Sperma tros även påverka kvinnans ph i underlivet och göra det mer basiskt vilket pojksperimer trivs i.

    Jag tror personligen att antal ggr man har sex bara är en utav flera faktorer som påverkar vilket kön bebisen får. Finns jättemycket att läsa om detta på utländska sidor. Inte minst forskning.

  • DasNerd

    Vad är det för dumheter?

    Kön bestäms av spermierna, inte när du har haft ägglossning.

    Varför är det så här med basala kunskaper i landet? :(

  • Anonym (Mig)
    Nattafnatta skrev 2020-04-15 16:42:38 följande:

    Däremot har man kunnat se att det spelar större roll hur många gånger man har sex under det fertila fönstret. Det verkar påverka barnets kön i större utsträckning.

    Desto fler gånger i det fertila fönstret ökar chansen för en pojke och det motsatta för en flicka. Givetvis kommer det alltid finnas undantag.

    Men principen är att desto färre spermier i kvinnan desto större chans för en flicka. Sperma tros även påverka kvinnans ph i underlivet och göra det mer basiskt vilket pojksperimer trivs i.

    .


    Ja det har jag också läst om, och det stämmer in på mig Jag och min man hade sex många gånger innan och runt ägglossning när våra två pojkar blev till. När dottern blev till hade vi sex EN gång och det var på själva ägglossningsdagen, alltså vi fick endast till det en gång mellan mens och att jag fick ett positivt graviditetstest.
  • Anonym (W)
    DasNerd skrev 2020-04-15 17:01:06 följande:

    Vad är det för dumheter?

    Kön bestäms av spermierna, inte när du har haft ägglossning.

    Varför är det så här med basala kunskaper i landet? :(


    Det handlar om att Y-spermier (pojkspermier) simmar snabbare men är lite känsligare och lever lite kortare vilket ska öka chanserna för pojke om man har sex nära inpå ägglossning - de hinner helt enkelt fram till ägget först i större utsträckning för de är snabbast. Samt att X-spermier (flickspermier) simmar långsammare men lever lite längre och är lite tåligare, vilket då ökar chansen för flicka om man bara har sex flera dagar innan äl för det finns fler levande X-spermier kvar i kvinnan = större chans för flicka.
  • Nattafnatta
    DasNerd skrev 2020-04-15 17:01:06 följande:

    Vad är det för dumheter?

    Kön bestäms av spermierna, inte när du har haft ägglossning.

    Varför är det så här med basala kunskaper i landet? :(


    Dito. Läs på.

    Självfallet spelar miljö och andra omständigheter också roll. Men visst är det spermien som antingen bär X eller Y och därigenom avgör könet, men vägen dit går att påverka vilket även forskning visar.

    Simpla saker som kosthållning har visat sig påverka vilket kön ett par oftast får. Exempelvis verkar vegetarianer få fler flickor, detta härleder man till testosteron som är ett manligt könshormon och som främjar Y-spermierna. Testosteron har en tendens att öka i kroppen vid köttkonsumtion. Detta gäller även annat som också höjer testosteron, te.x styrketräning.

    Detta är ETT exempel. Mycket komplicerat och invecklat.
  • Nattafnatta
    Anonym (W) skrev 2020-04-15 18:21:15 följande:

    Det handlar om att Y-spermier (pojkspermier) simmar snabbare men är lite känsligare och lever lite kortare vilket ska öka chanserna för pojke om man har sex nära inpå ägglossning - de hinner helt enkelt fram till ägget först i större utsträckning för de är snabbast. Samt att X-spermier (flickspermier) simmar långsammare men lever lite längre och är lite tåligare, vilket då ökar chansen för flicka om man bara har sex flera dagar innan äl för det finns fler levande X-spermier kvar i kvinnan = större chans för flicka.


    Fel.

    Seglivad myt vilket forskning har bekräftat. Och äir någon intresserad av sådan forskning kan jag försöka leta upp detta senare när barnen lagt sig.
Svar på tråden Sex på positiv äl test alltid pojke?Snälla skriv er erfarenhet