• Anonym (Sniff)

Luktar illa i munnen

Min sambo luktar illa ur munnen. Någon som har förslag på vad det kan vara? Han har alltid haft dålig andedräkt på morgonen och det har varit samma under alla år jag känt honom. Inte bara sån där man borstar bort med tandkräm.

• Svar på tråden Luktar illa i munnen
  • Mandel

Använder han tandtråd och munskölj?
    Vita prickar på/i halsmandlarna?
    Dricker han kaffe? Röker?

Kosten har även stor inverkan på andedräkten.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Sniff)
    Mandel skrev 2020-04-16 08:53:12 följande:

Använder han tandtråd och munskölj?

Vita prickar på/i halsmandlarna?

Dricker han kaffe? Röker?

Kosten har även stor inverkan på andedräkten.

Vad är det för vita prickar på mandlarna som skulle ge dålig andedräkt?
  • Minimalen
    Anonym (Sniff) skrev 2020-04-16 09:48:00 följande:

Vad är det för vita prickar på mandlarna som skulle ge dålig andedräkt?

Tonsillstenar. De luktar död och pina. Om du får ut en så kan du prova att klämma sönder den.
  • Anonym (Sniff)
    Minimalen skrev 2020-04-16 09:54:50 följande:
    Tonsillstenar. De luktar död och pina. Om du får ut en så kan du prova att klämma sönder den.
    Yak! Låter äckligt. Menar du att man kan pilla ut det själv?

Kan en vanlig läkare på vårdcentralen hjälpa till med det? Eller kan en tandläkare se om man har det? Kan man bli av med det? 
  • Anonym (Sniff)

Är vita prickar på halsmandlar och tonsillstenar samma sak, eller har ni kommit med två olika alternativ? 

• Gryntroll

Köp hem Plackers Twins (just Twins, de får med sig mer gucka) det hjälper mycket att få rent mellan tänderna. 

Bara att titta och lukta på trådarna efter att man kört mellan tänder så inser man att det luktar riktigt illa om man skippar den biten av munhygienen... Tyst

Men som sagt även kost och infektioner i halsen påverkar.

• Mandel
    Anonym (Sniff) skrev 2020-04-16 11:18:22 följande:
    Yak! Låter äckligt. Menar du att man kan pilla ut det själv?

Kan en vanlig läkare på vårdcentralen hjälpa till med det? Eller kan en tandläkare se om man har det? Kan man bli av med det? 
    Det är matrester som samlas i "rynkorna" på mandlarna. Det man kan göra är att ha koll på mandlarna och ta en tops och peta bort dem om man ser dem. Jag har ficklampa i badrumsskåpet och kollar regelbundet

En viktig sak är dock att om man känner typ matrester i munnen en stund efter en måltid ska man aldrig tugga sönder dem för det kan vara sådana som ramlat ut från mandlarna.
    Bättre att spotta ut!

Finns mig veterligen inte botemedel utan det blir så här med jämna mellanrum.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (R)
    Anonym (Sniff) skrev 2020-04-16 11:19:35 följande:

Är vita prickar på halsmandlar och tonsillstenar samma sak, eller har ni kommit med två olika alternativ? 

Tonsillstenar, eller tonsilloliter, syns som vita prickar på halsmandlarna. De kan vara väldigt svåra att bli av med. De sitter i djupa fickor i halsmandlarna. Ibland kan man pilla ut dem själv med en tops.
  • Anonym (R)
    Mandel skrev 2020-04-16 11:25:42 följande:

Det är matrester som samlas i "rynkorna" på mandlarna. Det man kan göra är att ha koll på mandlarna och ta en tops och peta bort dem om man ser dem. Jag har ficklampa i badrumsskåpet och kollar regelbundet

En viktig sak är dock att om man känner typ matrester i munnen en stund efter en måltid ska man aldrig tugga sönder dem för det kan vara sådana som ramlat ut från mandlarna.

Bättre att spotta ut!

Finns mig veterligen inte botemedel utan det blir så här med jämna mellanrum.

Nope, det är inte matrester, utan klumpar av mineraler. På deras yta samlas bakterier och därför luktar de illa.
  • Anonym (Tungan)

Jag blev av med dålig andedräkt genom att börja göra ren tungan varje gång vid tandborstning (med tungskrapa).

• Anonym (A)

Håller med om alla ovanstående råd.

- Tungskrapning (köpa tungskrapa på apoteket)

- Munskölj tex B12 (Verkar bättre efter tungskrapning)

- Tandtråd (bra med tandtråd monterad på små plasthandtag)

- Hålla rent halsmandlarna från tonsillstenar (jag klämmer fram dem lite försiktigt)

- Tandborstning

• cosinus

Har han problem med sura uppstötningar? Min reflux-unge kan ibland ha fantastiskt dålig andedräkt.

• Anonym (Sniff)

Jag kommer inte att kunna göra så mycket åt det här, det beror på om han själv anser det nödvändigt. Det där med halsmandlarna, jag har hört att man trycker upp och gör rent, är det vanligt? Kan alla göra det? Låter som att det skulle göra ont. Ska man be en läkare kolla först?

• Anonym (Sniff)

*jag har aldrig hört* menar jag så klart.

• Anonym (R)
    Anonym (Sniff) skrev 2020-04-16 13:47:46 följande:

Jag kommer inte att kunna göra så mycket åt det här, det beror på om han själv anser det nödvändigt. Det där med halsmandlarna, jag har hört att man trycker upp och gör rent, är det vanligt? Kan alla göra det? Låter som att det skulle göra ont. Ska man be en läkare kolla först?

Menar du borttagande av tonsillstenar? Man kan trycka på fickan där tonsillstenen sitter och försöka pressa ut tonsillstenen, men det är inte säkert att man lyckas. Fickorna kan också vara djupa och innehålla tonsillstenar långt ned. Jag har aldrig hört talas om att man går till en läkare när man har tonsillstenar (och har aldrig gjort det själv), men du kan ju ringa vårdcentralen och fråga.
  • Anonym (Också)

Det kan också vara så att han sover mer stängd mun hela natten.

Svar på tråden Luktar illa i munnen