• Thu 16 Apr 2020 14:39
    303 visningar
    2 svar
    2
    303

    Naturligt gravid under pågående IVF

    Hej! Har dammsugit nätet efter någon i samma situation, men inte hittat någon information, så startar därför denna tråd. Jag och min sambo har försökt få till ett syskon till vår nu fyraåriga son i två år. I oktober 2019 fick jag ett MA i vecka 11. Då bestämde vi oss för att starta IVF om vi inte lyckades bli gravida innan mars 2020. När mensen kom på utsatt tid i mars, påbörjade jag IVF-behandlingen med allt vad det innebär. Efter 11 dagars sprutande var det dags för det förmodat sista ultraljudet innan beslut om äggplock. Dessvärre fick jag ont i halsen dagen innan, och i dessa coronatider fick jag därför avbryta behandlingen. Jag hade - tror jag - fyra ägg som var redo för plock då. Jag slutade ta Gonal F, men fortsatte med Fyremadel för att förhindra en ägglossning, som förstås då skulle bli väldigt smärtsam. Natten till i måndags fick jag så ont i magen att jag trodde att jag skulle dö. Tog värktabletter och kontaktade kliniken, som sa att jag skulle åka till gynakuten om det inte avtog. Efter mycket om och men mildrades smärtan och jag lyckades somna. Pratade med IVF-kliniken på måndagen och jag fick en tid på tisdagen. Gick dit och gjorde ultraljud. Mycket riktigt hade jag flera stora ägg, stora svullna äggstockar OCH ett embyro med ett tickande hjärta. Det visar sig alltså att jag är gravid i vecka 6! Bröt ihop totalt. Sådan chock. Det är förstås det vi längtat efter mest av allt, men omständigheterna känns ju minst sagt...olustiga. Jag ska tillbaka för ultraljud imorgon. De mogna äggen "ska" återbildas, men jag är så sjukt öm, och magen är så svullen. Jag har inte ont i själva äggstockarna, mer nedanför revbenen. Det ser ut som att jag är i vecka 20, ungefär. Så, nu undrar jag förstås om det här finns någon som varit med om detsamma? Vore så skönt att ha någon att bolla med. Oron tar knäcken på mig. Håller tummarna.

  • Svar på tråden Naturligt gravid under pågående IVF
  • Thu 16 Apr 2020 15:52
    #1
    +1

    Förlåt, känner inte alls igen mig i vad du skriver men ville säga Grattis!

  • Mon 20 Apr 2020 12:25
    #2

    Tack snälla! :)

Svar på tråden Naturligt gravid under pågående IVF