• Buzzanonym1

    Amma med uppehåll?

    Jag har en medicin jag måste ta de första sex veckorna efter förlossningen och får inte amma med denna medicinen.

    Detta är något jag sörjt oerhört då amning känns viktigt för mig. Har börjat landa i detta någorlunda nu men undrar funkar det att pumpa de veckorna och sedan amma? Eller blir det bara jätte krångligt? Går det ens?

    Hur funkar det med ersättning? Hur många flaskor behövs? Hur ska de rengöras?

    Tusen frågor!

  • Svar på tråden Amma med uppehåll?
  • Anonym (Ammande morsa)

    Varför inte bara låta bli att ta medicinen?

  • Anonym (C)

    Att pumpa för att hålla igång produktion kan nog fungera. Införskaffa en elektrisk pump isf. Sen är det inte säkert att barnet kommer vilja ta bröstet. Många bebisar som vänjs med flaska vill bara ha flaska. Å andra sidan är det inte omöjligt och en del ammar även adoptivbarn. Så om du vill amma tycker jag att du ska satsa på att göra det, men var medveten att om att inte är säkert att det kommer gå.

  • Aamon

    Pump and dump dessa sex veckor, ge ersättning istället enligt pace feeding med ex Calmaflaska . Därefter byt ett pumpningstillfälle per dag till amning. Kommer visst funka om du vill amma. Säkert inte lätt dock.

    Kolla på Instagram på legendairymilk för bra tips eller prata med amningstillfällen.

    Min son vägrade amma en period och ville bara ha flaska. Jag var hård och bestämd och han kom igång med amningen igen. Ammade sedan 1 år till.

  • Buzzanonym1
    Anonym (Ammande morsa) skrev 2020-04-17 10:55:42 följande:

    Varför inte bara låta bli att ta medicinen?


    Då jag har en mycket hög risk för stroke och måste ta blodförtunnande.
  • Buzzanonym1
    Anonym (C) skrev 2020-04-17 12:30:26 följande:

    Att pumpa för att hålla igång produktion kan nog fungera. Införskaffa en elektrisk pump isf. Sen är det inte säkert att barnet kommer vilja ta bröstet. Många bebisar som vänjs med flaska vill bara ha flaska. Å andra sidan är det inte omöjligt och en del ammar även adoptivbarn. Så om du vill amma tycker jag att du ska satsa på att göra det, men var medveten att om att inte är säkert att det kommer gå.


    Aamon skrev 2020-04-17 12:58:44 följande:

    Pump and dump dessa sex veckor, ge ersättning istället enligt pace feeding med ex Calmaflaska . Därefter byt ett pumpningstillfälle per dag till amning. Kommer visst funka om du vill amma. Säkert inte lätt dock.

    Kolla på Instagram på legendairymilk för bra tips eller prata med amningstillfällen.

    Min son vägrade amma en period och ville bara ha flaska. Jag var hård och bestämd och han kom igång med amningen igen. Ammade sedan 1 år till.


    Jag vill väldigt gärna amma, om hon inte vill ta bröstet kan jag kanske ge bröstmjölk i flaska. Det jag är osäker på var om det funka att pumpa och dumpa så länge direkt i början.
  • Aamon
    Buzzanonym1 skrev 2020-04-17 16:24:12 följande:

    Jag vill väldigt gärna amma, om hon inte vill ta bröstet kan jag kanske ge bröstmjölk i flaska. Det jag är osäker på var om det funka att pumpa och dumpa så länge direkt i början.


    Funkar helt klart.

    Vad är det för medicin?
  • Buzzanonym1
    Akira Öken skrev 2020-04-17 16:30:33 följande:

    Har du kollat din medicin på janusinfo.se? Inte alla läkare, eller ens apotekspetsonal, har uppdaterad kunskap om läkemedel och amning.


    Läser på fass.
  • Buzzanonym1
    Aamon skrev 2020-04-17 16:56:00 följande:

    Funkar helt klart.

    Vad är det för medicin?


    Fragmin i högre dos, infon är tagen från Fass så ska så klart dubbelkolla med läkaren sen ifall det skulle gå bra att amma ändå.
  • Akira Öken
    Buzzanonym1 skrev 2020-04-17 19:33:09 följande:

    Läser på fass.


    När det gäller amning är det janusinfo man ska titta på. Låter dock som en bra idé att prata med läkaren, men berätta då vad som står i janusinfo (fragmin ok vid amning).
  • Fröken W

    Fragmin fick jag ta en vecka efter kejsarsnitt för att minska risken för blodpropp. Ingen nämnde något om att man inte skulle kunna amma. Men det är kanske annorlunda om man ska ta det en längre tid. Som sagt bra att höra med läkare.

    Vad gäller amning så borde inte själva produktionen vara något jätteproblem. Så bara bebisen accepterar bröstet istället för flaskan så borde det gå. Gå med i Amningshjälpen på Facebook, där kan du säkert få många bra råd.

  • Buzzanonym1
    Akira Öken skrev 2020-04-17 19:46:17 följande:

    När det gäller amning är det janusinfo man ska titta på. Låter dock som en bra idé att prata med läkaren, men berätta då vad som står i janusinfo (fragmin ok vid amning).


    Jag litar inte på annat än Fass och läkare
  • Buzzanonym1
    Fröken W skrev 2020-04-17 20:00:48 följande:

    Fragmin fick jag ta en vecka efter kejsarsnitt för att minska risken för blodpropp. Ingen nämnde något om att man inte skulle kunna amma. Men det är kanske annorlunda om man ska ta det en längre tid. Som sagt bra att höra med läkare.

    Vad gäller amning så borde inte själva produktionen vara något jätteproblem. Så bara bebisen accepterar bröstet istället för flaskan så borde det gå. Gå med i Amningshjälpen på Facebook, där kan du säkert få många bra råd.


    När jag fick mitt första barn var det samma och då fick jag amma dock har de ändrat instruktionerna på bipacksedeln och Fass att man får göra det ena eller andra och inte amma med fragmin.

    Tack för tipset
  • Fröken W
    Buzzanonym1 skrev 2020-04-17 20:23:48 följande:

    När jag fick mitt första barn var det samma och då fick jag amma dock har de ändrat instruktionerna på bipacksedeln och Fass att man får göra det ena eller andra och inte amma med fragmin.

    Tack för tipset


    Jaha, är det ändrat nyligen? Det är bara 6 månader sedan mitt snitt.
  • Akira Öken
    Fröken W skrev 2020-04-17 20:00:48 följande:

    Fragmin fick jag ta en vecka efter kejsarsnitt för att minska risken för blodpropp. Ingen nämnde något om att man inte skulle kunna amma. Men det är kanske annorlunda om man ska ta det en längre tid. Som sagt bra att höra med läkare.

    Vad gäller amning så borde inte själva produktionen vara något jätteproblem. Så bara bebisen accepterar bröstet istället för flaskan så borde det gå. Gå med i Amningshjälpen på Facebook, där kan du säkert få många bra råd.


    Instämmer verkligen i rekommendationen om att gå med i amningshjälpens slutna grupp på Facebook. Den är fantastisk om man vill lära sig om amning! Bra att veta dock att inga medicinska råd ges i gruppen.
  • Jemp
    Buzzanonym1 skrev 2020-04-17 20:20:44 följande:

    Jag litar inte på annat än Fass och läkare


    Du ska absolut kolla med läkaren! Janusinfo känner läkaren till, används för att vägleda vårdpersonal.
  • Anonym (Mamma till 5)

    Ja absolut pumpa för att hålla igång produktionen, du kan hyra pump på bb. Och ge bebisen ersättning. Men vill du amma ska du vara väldigt försiktig med flaskan då det inte finns någon flaska som minskar risken för att barnet ska bli tuttförvirrad och rata bröstet. Det finns metoder som kan hjälpa att risken blir mindre. Tycker du ska gå med i amningshjälpens grupp på fb

  • Buzzanonym1
    Fröken W skrev 2020-04-17 21:46:25 följande:

    Jaha, är det ändrat nyligen? Det är bara 6 månader sedan mitt snitt.


    Antar det?
Svar på tråden Amma med uppehåll?