• Anonym (Tabu)

Driva med stora människor

Varför är det så tabu att driva med stora/överviktiga människor? Man driver med alla andra typer av människor så varför är det så tabubelagt att driva med stora människor? Jag tycker det är lite kul att göra narr av stora människor genom att t.ex säga att jag orkar inte en hel tårta för 20 pers själv, till skillnad från vissa andra. Men varje gång jag gör narr blir det stel stämning och skit bakom ryggen pratas det om mig. Men varför får man inte driva med stora människor?

• Svar på tråden Driva med stora människor
  • Anonym (Mobbning)
    Anonym (Tabu) skrev 2020-04-17 13:09:09 följande:

Varför är det så tabu att driva med stora/överviktiga människor? Man driver med alla andra typer av människor så varför är det så tabubelagt att driva med stora människor? Jag tycker det är lite kul att göra narr av stora människor genom att t.ex säga att jag orkar inte en hel tårta för 20 pers själv, till skillnad från vissa andra. Men varje gång jag gör narr blir det stel stämning och skit bakom ryggen pratas det om mig. Men varför får man inte driva med stora människor?

För att de flesta inte tycker mobbning är ok kanske? Det är en sak att skämta och en annan att håna. Det du gör är att håna och det spelar ingen roll vad du hånar. Lika illa oavsett.
  • Anonym (n)

För att när man äter mycket mat är det jobbigt för kroppen och det resulterar i att man lätt blir grinig och på dåligt humör. 
    Man blir lättkränkt och reagerar på allt. Man tål inte skämt osv
    Skulle de dra ner på matintag och gå en långpromenad skulle de bli sundare och vara piggare till humöret

• Mrs Moneybags

Det låter inte som att du driver med folk, det låter mer som att du är elak mot andra människor. 

Om du vill att de ska reagera på något annat/nytt sätt, så får du själv börja agera på ett nytt sätt. Du kan inte fortsätta mobbas och hoppas att de ska börja skratta. 

• Barbro45

Att driva med andra människor, oavsett deras utseende, är mobbning och inget annat. Det är något man inser som vuxen. Om man vill skämta och skoja om utseende, då ska man driva med sig själv. Allt annat är enbart osmakligt. 

Din omgivning reagerar sunt, synd om dina föräldrar som i så hög grad misslyckats med att ge dig sunda normer. 

• Anonym (??)

Har du något syndrom eller någon bokstavskombo som gör dig socialt inkompetent? Kan ju vara en förklaring till att du inte förstår omgivningens reaktioner.

• pyssel

Det låter som att du inte greppat vid vilken sorts humor skämtaren nästan alltid själv måste tillhöra gruppen det skämtas om. Tjocka, vissa etniska grupper, funktionsnedsatta. Det är bara att lära sig. Eller tillhör du en särskild grupp som är funktionsnedsatta och inte kan sociala koder? Grattis, då är du en av dessa grupper som kan skämta fritt om just det. Men fortfarande inte om tjocka.

#inteensamaldrigglömd
  • Anonym (stor)

Jag får höra sånna skämt hela tiden. Jag brukar skratta med och säga att nej, det gör inte jag heller, det blir 18 bitar för mycket. Men bara för at jag skrattar inför dig betyder det inte att jag inte är trött på det eller att jag blir ledsen  och känner mig mer misslyckad.

Många av oss kämpar på ett sätt du aldrig kommer förstå, mest för att du inte vill förstå. Allting alla alltid ser är vår vikt, till och med vården när det är något totalt orelaterat. Jag blir hemskt sällan sedd som en människa mend känslor, vilja, bekymmer, tankar eller kunskaper. Jag är bara tjock. Några kanske tycker lite synd om mig för att jag är så tjock men ingen märker något annat jag har på gång i livet. Ingen märker hur jag kämpar med vikten. Ingen frågar hur jag mår. Ingen ser det som jag gör för att försöka gå ner i vikt, däremot dömmer de livet ur mig om jag skulle äta en glass på sommaren eller dricka en kopp choklad och äta en bulle på vintern. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (stor) skrev 2020-04-17 14:58:08 följande:

Jag får höra sånna skämt hela tiden. Jag brukar skratta med och säga att nej, det gör inte jag heller, det blir 18 bitar för mycket. Men bara för at jag skrattar inför dig betyder det inte att jag inte är trött på det eller att jag blir ledsen  och känner mig mer misslyckad.

Många av oss kämpar på ett sätt du aldrig kommer förstå, mest för att du inte vill förstå. Allting alla alltid ser är vår vikt, till och med vården när det är något totalt orelaterat. Jag blir hemskt sällan sedd som en människa mend känslor, vilja, bekymmer, tankar eller kunskaper. Jag är bara tjock. Några kanske tycker lite synd om mig för att jag är så tjock men ingen märker något annat jag har på gång i livet. Ingen märker hur jag kämpar med vikten. Ingen frågar hur jag mår. Ingen ser det som jag gör för att försöka gå ner i vikt, däremot dömmer de livet ur mig om jag skulle äta en glass på sommaren eller dricka en kopp choklad och äta en bulle på vintern. 

Hjärta 

....
  • Anonym (Maja)

Det är inte särskilt tabu att göra narr av stora människor, men håller väl kanske på att bli mindre accepterat. Är ju bara att kolla på komediserier som tex Vänner (som i och för sig har ett gäng år på nacken) för att se hur ok det i alla fall har varit.

Att pika sina kollegor eller vänner är förhoppningsvis sällan ok, oavsett vad det handlar om. Vissa vänner kan ha en väldigt tuff jargong sinsemellan men det innebär inte att man kan ta med sig den jargongen till alla sammanhang. Om du vill vara ro,ig är oftast det säkraste kortet att skämta på din egen bekostnad istället för andras.
  • flygrl

Mitt intryck som smal och vältränad är snarare att överviktiga är en rätt utsatt grupp som får utstå mycket påhopp, plumpa skämt, brist på förståelse och...ja normal medmänsklighet. Som Anonym (stor) skriver är det som dom ofta bara ses utifrån sin övervikt istf som normala människor med ?känslor, vilja, bekymmer, tankar eller kunskaper?. Det är fan inte ok att vissa människor ska behöva känna så här. :/ Dom är lika mycket människor som du och jag med samma rätt att bemötas med medmänsklighet och respekt.

Så tänk igenom din attityd till andra människor och skippa att trycka ner andra med elaka skämt. Visa i stället dom du möter artighet och respekt oavsett hur dom ser ut, ursprung, sexuell läggning mm. Det är the right thing to do helt enkelt. Och det kommer va bra även för dig själv i längden ska du se.
  • flygrl
    Anonym (stor) skrev 2020-04-17 14:58:08 följande:

Måste va trist och nedbrytande att bemötas sådär. Det är självklart inte ok och du ska inte behöva ha det så utan få bemötas med samma respekt som alla andra. Det handlar om medmänsklighet och normalt folkvett som vi alla borde kunna visa varandra.

Tack för du delade med dig av dina erfarenheter.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (??) skrev 2020-04-17 14:14:45 följande:
    Har du något syndrom eller någon bokstavskombo som gör dig socialt inkompetent? Kan ju vara en förklaring till att du inte förstår omgivningens reaktioner.
    Sluta skyll på något syndrom eller bokstavkombo!

Att du ens tar upp att det skulle vara en anledning till att man säger saker som står i trådstarten/förklaring till att man inte förstår omgivningens reaktioner, är ett hån mot oss som har något syndrom eller en bokstavskombo. 

Jag har Aspergers syndrom,, men jag skulle aldrig säga saker som står i trådstarten, samt jag skulle visst förstå omgivningens reaktioner. 
  • Anonym (isterbuk)
    flygrl skrev 2020-04-17 20:05:44 följande:
    Mitt intryck som smal och vältränad är snarare att överviktiga är en rätt utsatt grupp som får utstå mycket påhopp, plumpa skämt, brist på förståelse och...ja normal medmänsklighet. Som Anonym (stor) skriver är det som dom ofta bara ses utifrån sin övervikt istf som normala människor med ?känslor, vilja, bekymmer, tankar eller kunskaper?. Det är fan inte ok att vissa människor ska behöva känna så här. :/ Dom är lika mycket människor som du och jag med samma rätt att bemötas med medmänsklighet och respekt.

Så tänk igenom din attityd till andra människor och skippa att trycka ner andra med elaka skämt. Visa i stället dom du möter artighet och respekt oavsett hur dom ser ut, ursprung, sexuell läggning mm. Det är the right thing to do helt enkelt. Och det kommer va bra även för dig själv i längden ska du se.
    Från en rejält fet person: tack. <3 
  • flygrl
    Anonym (isterbuk) skrev 2020-04-17 20:57:33 följande:

Från en rejält fet person: tack. <3 

Tack själv. Oss Människor och underbart unika individer emellan. <3
Svar på tråden Driva med stora människor