• Sommar15

    Bred nackspalt 4,5 mm

    Hej!

    Nackuppklarings-ul gjordes på vår bebis i v12+5 som visade sig vara för bred - 4,5 mm. Söker andra som haft liknande och vill gärna veta hur det gick?

    Fostervattenprov ska göras om några veckor.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Bred nackspalt 4,5 mm
  • närkommertrean

    När jag gjorde kub med barn nr 3 mättes nackspalten till 3,6 mm, visserligen mindre än för dig men jag fick ändå 1:2 för DS. Jag gjorde fostervattenprov som inte visade några avvikelser varken på långa eller korta analysen. Jag fick även ett utökat rul som gjordes av en läkare eftersom en bred nackspalt ökar risken för missbildningar på t ex hjärtat. Inte heller då hittades något avvikande. Nu är min son 9 månader och allt är bra med honom. Vad fick du för siffror på kub? Håller tummarna att allt är bra med din lilla! <3

  • Sommar15
    närkommertrean skrev 2020-04-17 20:21:34 följande:

    När jag gjorde kub med barn nr 3 mättes nackspalten till 3,6 mm, visserligen mindre än för dig men jag fick ändå 1:2 för DS. Jag gjorde fostervattenprov som inte visade några avvikelser varken på långa eller korta analysen. Jag fick även ett utökat rul som gjordes av en läkare eftersom en bred nackspalt ökar risken för missbildningar på t ex hjärtat. Inte heller då hittades något avvikande. Nu är min son 9 månader och allt är bra med honom. Vad fick du för siffror på kub? Håller tummarna att allt är bra med din lilla! <3


    Tack! Detta är utomlands så blodproven för kub gjorde inte, Bara nackuppklarningen. Med min dotter hade hon 2,9 mm så hon låg precis på gränsen, men fick tack vare bra blodprover 1/2400 nånting på kub då. Är så orolig för den här lilla, vi har haft 10 mf mellan dottern och den här bebisen.
  • Wshire

    Hej

    Vi är inte helt klara med alla våra test men kan berätta hur det gått för oss än så länge.

    På Kub fick vi besked om bred nackspalt. 3,6mm. Fick då 1:38 för t21. Fick vänta 3 veckor på fostervattensprov pga moderkakans placering.

    Gjorde fostervattensprov under påsken. Gjorde inte ont utan kändes som ett nyp i magen typ.

    Fick svar 9 dagar senare (korta testet) att allt var ok för de vanligaste kromosomavvikelser samt könskromosomerna. Fick även veta vad bebisen kön. Nu väntar vi på RUL, långtestet och ett riktat hjärt ul.

    Vi har ett barn sedan tidigare och två missfall där efter sedan denna graviditeten. Jag frågade läkaren om missfallen kunde bero på något fel hos bebisen som även denna bebisen kan ha men kroppen inte själv upptäkt. Läkaren sa att alla graviditeter är unika och så är inte fallet!

    Lycka till, hoppas ni får ett bra svar utifrån er situation

  • Sommar15
    Wshire skrev 2020-04-18 08:07:44 följande:

    Hej

    Vi är inte helt klara med alla våra test men kan berätta hur det gått för oss än så länge.

    På Kub fick vi besked om bred nackspalt. 3,6mm. Fick då 1:38 för t21. Fick vänta 3 veckor på fostervattensprov pga moderkakans placering.

    Gjorde fostervattensprov under påsken. Gjorde inte ont utan kändes som ett nyp i magen typ.

    Fick svar 9 dagar senare (korta testet) att allt var ok för de vanligaste kromosomavvikelser samt könskromosomerna. Fick även veta vad bebisen kön. Nu väntar vi på RUL, långtestet och ett riktat hjärt ul.

    Vi har ett barn sedan tidigare och två missfall där efter sedan denna graviditeten. Jag frågade läkaren om missfallen kunde bero på något fel hos bebisen som även denna bebisen kan ha men kroppen inte själv upptäkt. Läkaren sa att alla graviditeter är unika och så är inte fallet!

    Lycka till, hoppas ni får ett bra svar utifrån er situation


    Skönt att ni fick bra resultat! Hoppas resten också visar bra! Vi kommer inte få korta testsvar så hela tre veckor måste vi vänta... känns superjobbigt!
  • Ledsenmenhoppfinns

    Hej,

    Vi hade 5,5 mm. Väntade till v.15 för att kunna göra FVP, den visade inte på några avvikelser och vi fick reda på att vi väntar en pojke. Långanalysen var också normal. V. 17 gjorde vi ett till ultraljud, vätskan var borta och ul utan anmärkningar.. ett till ul gjordes i vecka 20, u.a. Där också :) nu ska vi göra ett tillväxt ul v.24 så storyn är tyvärr inte slut än men jag är definitiv mer hoppfull nu??

  • Sommar15
    Ledsenmenhoppfinns skrev 2020-04-24 22:50:32 följande:

    Hej,

    Vi hade 5,5 mm. Väntade till v.15 för att kunna göra FVP, den visade inte på några avvikelser och vi fick reda på att vi väntar en pojke. Långanalysen var också normal. V. 17 gjorde vi ett till ultraljud, vätskan var borta och ul utan anmärkningar.. ett till ul gjordes i vecka 20, u.a. Där också :) nu ska vi göra ett tillväxt ul v.24 så storyn är tyvärr inte slut än men jag är definitiv mer hoppfull nu??


    Åh vad skönt att läsa. Så fint att allt ser bra ut hittills <3 idag går vi in i v15, så om en dryg vecka kan vi göra fostervattenprovet. Men redan om 1,5 v eller så ska vi få svar på nipt. Tyvärr har vi en död tvilling som kan ställa till nipt-resultaten men de kan ju i alla fall ge en fingervisning åt vilket håll det kan gå... vi har försökt i så många år så det vore så grymt om vi dessutom skulle behöva avbryta.
  • LinneaM93

    Vet inte allt för mycket om saken, MEN min mamma har berättat att när hom var gravid med mig så sa dom att mina ben var typ 2-3 veckor ?efter? i utvecklingen. Jag är normal, no problems. Men vet inte när detta upptäcktes :)

  • Sommar15
    LinneaM93 skrev 2020-04-26 22:53:51 följande:

    Vet inte allt för mycket om saken, MEN min mamma har berättat att när hom var gravid med mig så sa dom att mina ben var typ 2-3 veckor ?efter? i utvecklingen. Jag är normal, no problems. Men vet inte när detta upptäcktes :)


    Hej, det här är något helt annat men tack för ditt svar.
  • Sommar15

    Uppdatering: I onsdags för knappt en vecka sen gjordes ultraljud i v15+4 som inte visade några avvikelser, och de tog fostervattenprovet. Men så i lördags fick vi svar på NIPT - inga kromosomavvikelser! Vi är så lyckliga. RUL återstår men eftersom de inte såg något för en vecka sedan är vi inte så oroliga att de ska hitta något större fel då. Äntligen efter flera års kamp ser det ut som vi får vår bebis!

  • Sommar15

    RUL gjort och fostervattenprovresultat har kommit - vår lilla flicka ser ut att vara helt frisk! Om nån googlar sig fram till den här tråden nån gång :)

  • Siri007

    Denna tråden ger mig lite hopp!

    vår bebis har bred nackspalt, 3,8mm och på KUB fick vi 1:2 på alla tre trisomier .. är så fruktansvärt orolig och först på tisdag görs mkp, försöker intala mig själv att den lilla ändå kan vara frisk

  • Bula2021
    Siri007 skrev 2021-06-19 10:44:10 följande:

    Denna tråden ger mig lite hopp!

    vår bebis har bred nackspalt, 3,8mm och på KUB fick vi 1:2 på alla tre trisomier .. är så fruktansvärt orolig och först på tisdag görs mkp, försöker intala mig själv att den lilla ändå kan vara frisk


    Hur har det gått för dig?
  • Ledsenmenhoppfinns

    Min son är idag 11 månader gammal. Han är frisk, glad och busig ;) följer alla kurvor fint och jobbar på att börja gå. Han utvecklas precis som han ska och har även redan sagt sina första ord!

  • Sarachulo
    Ledsenmenhoppfinns skrev 2021-08-10 01:35:05 följande:

    Min son är idag 11 månader gammal. Han är frisk, glad och busig ;) följer alla kurvor fint och jobbar på att börja gå. Han utvecklas precis som han ska och har även redan sagt sina första ord!


    Vad underbart att läsa! Grattis till er son!

    Hade han bara vätska i nacken eller på andra ställen i kroppen med? Ned mot ryggen eller så?

    Kram
  • Sarachulo

    Vi hade nackspalt på 7mm, tog moderkaksprov och det visade inget onormalt. I v. 15 var nackspalten borta och vi gjorde upprepade ul för att se att hjärtat såg bra ut, vilket det gjorde. En nackspalt indikerar på att något KAN vara fel, inte att det är det. Lycka till vidare ?

  • Myveryownpersson

    Vi fick 1:2 på KUB :(
    Fick en chock. Trodde inte det va möjligt. Trodde att jag hörde fel!!! Bokade direkt moderkaksprov och levde med en fruktansvärd oro i de oändliga dagar (ca.2veckor) det tog från KUB till att vi fick svaren från moderkaksprovet. Hade förlikat mig vid tanken att vi skulle behöva avbryta graviditeten.


    Svaret var väldigt glädjande! Ingenting var fel på fostret. Han är idag 1,5 år och uppvisar inga som helst avvikelser <3

    Tänker att jag vill dela med mig av denna historia för att sprida lite hopp! Jag vet att jag själv googlade runt som en galning för att hitta några positiva historier.

Svar på tråden Bred nackspalt 4,5 mm