• TheWhi­stle
    Fri 17 Apr 2020 17:43
    1279 visningar
    19 svar
    +1
    19
    1279

    Svenska föräldrar - varför uppfostrar ni inte era barn?

    Sitter i en park och betraktar min son leka med några jämnåriga förskolekamrater.

    De är sammanlagt sju barn och max 5 år gamla.

    En kastar sten.

    En annan slåss.

    Föräldrar - helt utom synhåll.

    Jag slås också ofta av att barn tycks få bete sig hur som helst idag: inte bara slåss - utan även strypa, nästintill kväva andra barn, uttala oförskämdheter eller röja runt hemma hos andra familjer.

    Lika ofta - helt utan nån form av tillsägelse eller konsekvens av beteendet.

    Hur ska samhället se ut i framtiden om vi inte ids uppfostra barn medan de är små?.......

  • Svar på tråden Svenska föräldrar - varför uppfostrar ni inte era barn?
  • Fri 17 Apr 2020 17:47
    #1

    För att mobilen är mer intressant och man tror att det är skolans uppgift att uppfostra ungarna.
    Barn verkar tyvärr vara någon sorts accessoar eller liknande.

  • Fri 17 Apr 2020 18:38
    #2

    En annan slåss med vem, sig själv?

    Kastar sten vart? Om man inte kastar dem på någon, eller ut i gräset, är det inte fel.

  • TheWhi­stle
    Fri 17 Apr 2020 18:40
    #3
    Tow2Mater skrev 2020-04-17 18:38:06 följande:

    En annan slåss med vem, sig själv?

    Kastar sten vart? Om man inte kastar dem på någon, eller ut i gräset, är det inte fel.


    Kastar sten på de andra barnen.
  • TheWhi­stle
    Fri 17 Apr 2020 18:41
    #4
    Tow2Mater skrev 2020-04-17 18:38:06 följande:

    En annan slåss med vem, sig själv?

    Kastar sten vart? Om man inte kastar dem på någon, eller ut i gräset, är det inte fel.


    Kastar sten på de andra barnen.
  • TheWhi­stle
    Fri 17 Apr 2020 18:41
    #5
    Tow2Mater skrev 2020-04-17 18:38:06 följande:

    En annan slåss med vem, sig själv?

    Kastar sten vart? Om man inte kastar dem på någon, eller ut i gräset, är det inte fel.


    ...och slår andra barn
  • Fri 17 Apr 2020 18:49
    #6
    -1
    Tow2Mater skrev 2020-04-17 18:38:06 följande:

    En annan slåss med vem, sig själv?

    Kastar sten vart? Om man inte kastar dem på någon, eller ut i gräset, är det inte fel.


    Vad vill du med ditt inlägg??
    Är du dum eller vill du bara vara motvallskärring?
    Är det din avkomma som springer runt och gapar och skapar oreda bland de normala barnen?
    Hoppas för fan att du trollar - annars är det bättre att din avkomma kryper tillbaka.
  • Fri 17 Apr 2020 18:56
    #7
    Hobgoblin skrev 2020-04-17 18:49:43 följande:
    Vad vill du med ditt inlägg??
    Är du dum eller vill du bara vara motvallskärring?
    Är det din avkomma som springer runt och gapar och skapar oreda bland de normala barnen?
    Hoppas för fan att du trollar - annars är det bättre att din avkomma kryper tillbaka.
    Vad du blir irriterad då, vaknat på fel sida?

    Ville bara ha lite mer information om situationen; ibland framkommer det att barn kastar sten i ån, eller slår med en pinne i ett träd och en del kallar det slåss. Att kasta sten på och slåss med andra barn (eller vuxna) är naturligtvis inte ok. Vad har du for problem med att man ber om fortydliganden av situationer?
  • Fri 17 Apr 2020 19:06
    #8

    Svenskar tror att de är bäst i världen på att uppfostra barn. Tyvärr är det tvärtom och som du har observerat är det fullt av skitungar som får bete sig hur som helst. Det är också tabu att prata om andra metoder än prat. De som styr tror att barn är medelålders och att man kan resonera med dem.

  • Fri 17 Apr 2020 19:39
    #9

    Gå till en lekpark i ett bättre område så slipper du problemet. Har aldrig stött på det du berättar utan att föräldrarna har agerat, men det beror på var man är i för område kan jag tänka mig. 

  • TheWhi­stle
    Fri 17 Apr 2020 20:17
    #10
    Griseknoen35 skrev 2020-04-17 19:39:04 följande:

    Gå till en lekpark i ett bättre område så slipper du problemet. Har aldrig stött på det du berättar utan att föräldrarna har agerat, men det beror på var man är i för område kan jag tänka mig. 


    Vi bor i en god kommun i utkanten av storstaden där majoriteten röstar borgerligt.

    Inte för att politik kanske spelar någon roll i sammanhanget, men det är ett lugnt område.
  • TheWhi­stle
    Fri 17 Apr 2020 20:20
    #11
    Konservativ skrev 2020-04-17 19:06:35 följande:

    Svenskar tror att de är bäst i världen på att uppfostra barn. Tyvärr är det tvärtom och som du har observerat är det fullt av skitungar som får bete sig hur som helst. Det är också tabu att prata om andra metoder än prat. De som styr tror att barn är medelålders och att man kan resonera med dem.


    Exakt. De verkar tro att resonemang och samtal går hem alternativt - att inte agera alls... Barn/ungdomars konsekvenstänk utvecklas inte förrän framåt tonåren/adolescensen. Och framförallt barn kan inte se samband med orsak och verkan, då måste vi vuxna vägleda dem... men det verkar inte många förstå.
  • Fri 17 Apr 2020 21:11
    #12
    TheWhistle skrev 2020-04-17 17:43:15 följande:

    Sitter i en park och betraktar min son leka med några jämnåriga förskolekamrater.

    De är sammanlagt sju barn och max 5 år gamla.

    En kastar sten.

    En annan slåss.

    Föräldrar - helt utom synhåll.

    Jag slås också ofta av att barn tycks få bete sig hur som helst idag: inte bara slåss - utan även strypa, nästintill kväva andra barn, uttala oförskämdheter eller röja runt hemma hos andra familjer.

    Lika ofta - helt utan nån form av tillsägelse eller konsekvens av beteendet.

    Hur ska samhället se ut i framtiden om vi inte ids uppfostra barn medan de är små?.......


    Så klart inte ok. Sa du till dem? Var var föräldrarna?
  • Fri 17 Apr 2020 21:22
    #13

    Så du tror att det är just svenska föräldrar som uppför sig så? Jag har stött på samma problem fast värre och det har vart barn till föräldrar från olika nationaliteter, det värsta jag var med om var när en ca 6 åring lekte i lekparken med sitt småsyskon som inte ens var 5 månader gammalt, kanske max 3 månader. Lekte med barnet som det vore en docka, och huvudet bara slängde, jag letade efter föräldrarna, och fler med mig, jag hittade dem inte. Någon annan tog på sig att vakta till föräldrarna dök upp. Dessa barn hade inte svenska föräldrar. En annan gång såg jag en italiensk familj där dottern fick en rungande örfil av sin far för att hon inte satt still, barnet var i 5 års åldern. Det har inte med att vi är svenskar att göra.

  • TheWhi­stle
    Fri 17 Apr 2020 21:25
    #14
    Jemp skrev 2020-04-17 21:11:09 följande:

    Så klart inte ok. Sa du till dem? Var var föräldrarna?


    Ja, jag och min man satt i närheten och sa till.

    Föräldrarna var utom synhåll.

    När vi sedan ska gå så ser vi att de sitter 20-30 m längre bort och ?oj hoppsan?.. men samtidigt blir stötta för att vi sa till..
  • Fri 17 Apr 2020 21:35
    #15

    Flytta till ett bättre område så slipper du problemen. Har aldrig stött på det där i de områden jag bott i.

  • TheWhi­stle
    Fri 17 Apr 2020 21:45
    #16
    Catnap skrev 2020-04-17 21:35:33 följande:

    Flytta till ett bättre område så slipper du problemen. Har aldrig stött på det där i de områden jag bott i.


    Hur menar du med bättre område?

    Men ja - absolut. Vi kommer att flytta på sikt.
  • Fri 17 Apr 2020 23:03
    #17
    TheWhistle skrev 2020-04-17 20:17:58 följande:
    Vi bor i en god kommun i utkanten av storstaden där majoriteten röstar borgerligt.

    Inte för att politik kanske spelar någon roll i sammanhanget, men det är ett lugnt område.
    Jag har aldrig någonsin sett något som det du beskriver, och jag har två barn runt den åldern. Också i ett bra område.
  • Sat 18 Apr 2020 15:33
    #18
    TheWhistle skrev 2020-04-17 21:45:01 följande:

    Hur menar du med bättre område?

    Men ja - absolut. Vi kommer att flytta på sikt.


    Ett där folk inte är ok med våld bland barn. Borde inte vara svårt, har själv aldrig stött på det där beteendet någonstans, så det finns nog gott om platser med rimliga mänskor.
  • Kusine­n
    Sat 18 Apr 2020 16:06
    #19

    Jag har aldrig stött på nåt liknande. Är det familjer som du känner? Har du frågat föräldraena hur de resonerar?

Svar på tråden Svenska föräldrar - varför uppfostrar ni inte era barn?