• Cosmicgrace

    Är 4500 bra pris på kallhyra för en 2a?

    Då jag blivit galen på mina grannar pga alla ljud där jag bor har jag nu hittat en ledig lägenhet på landet. Där ligget kallhyran på 4500 för en tvåa på 63 kvm2. El och värme ingår inte. Men vatten ingår dock! Dom håller på att renovera, så jag fick gå och titta på den idag, mitt under konstruktionsarbetet. Nya element var installerade och det ingår även en luftvärmepump och bättre isolerade fönster. Men kommer det vara tillräckligt för att hålla nere på värme/el kostnader? Jag går på soc och får bara 9000 kr i månaden, ev 10.000 om jag har tur. Det jag oroar mig för är om jag kommer klara av el/värme kostnader på vintern. Är det någon som vet om det är ok att begära 4500 kr för kallhyra ute på landet? Visst den kommer renoverad, men den ligger ändå mitt ute i ingenstans. Tvättmaskin ingår, men ingen torktumlare. Det fick självtorka. Ingen värme för bilen ingår heller. Vad anser ni? Yay or Nay? 

  • Svar på tråden Är 4500 bra pris på kallhyra för en 2a?
  • Anonym (faktor)

    Är det elradiatorer eller vattenburen värme?

    För elradiatorer drar rätt mycket på vintern, men samtidigt är det ju inte så stor yta att värma upp här. Kan du hänga tvätten bara så sparar ju det energi, men vad är det för vitvaror i köket?

    Gamla vitvaror drar mycket mer el än dagens, det är bra om du kan kolla vilken klassning/förbrukning de har.

    Den här räknaren kanske kan hjälpa dig?

    https://www.vattenfall.se/varmepumpar/berakna-din-varmekostnad/

    S
    en är det ju en bekvämlighetssak hur varmt man vill ha det,.Går man alltid i innetofflor ändå och gillar värmefiltar och tända ljus så behöver man inte ha så varmt hela året.

  • Cosmicgrace
    Hej tack för svar!

    Det är elradiatorer i dom flesta rum och varmluftspump i hallen. I köket kommer det finnas allt nytt, då hela lägenheten kommer bli renoverad. Plus en bänkdiskmaskin och en smootie mixer. Använder inte så mycket annat. 

    Sant, kan hänga upp tvätt på tork, men tar det inte jätte lång tid på vintern? Ska det inte ingå tork möjligheter i hyresrätter?

    Tack för länken, var inne och kollade där precis innan jag skrev detta inlägg. Men är svårt att veta hur det blir på vintern, då det är ett gammalt hus från 1925. Vet inte om jag vågar ta steget med andra ord. Men jo, jag använder även tofflor och värmefilt i min vanliga kommunala lägenhet också då den är rätt kall den med. 

    Ja blir kluven.. Men vad tycker du/ni? Är 4500 kallhyra för dyrt eller inte?


  • Madida
    Cosmicgrace skrev 2020-04-17 19:43:57 följande:

    Hej tack för svar!

    Det är elradiatorer i dom flesta rum och varmluftspump i hallen. I köket kommer det finnas allt nytt, då hela lägenheten kommer bli renoverad. Plus en bänkdiskmaskin och en smootie mixer. Använder inte så mycket annat. 

    Sant, kan hänga upp tvätt på tork, men tar det inte jätte lång tid på vintern? Ska det inte ingå tork möjligheter i hyresrätter?

    Tack för länken, var inne och kollade där precis innan jag skrev detta inlägg. Men är svårt att veta hur det blir på vintern, då det är ett gammalt hus från 1925. Vet inte om jag vågar ta steget med andra ord. Men jo, jag använder även tofflor och värmefilt i min vanliga kommunala lägenhet också då den är rätt kall den med. 

    Ja blir kluven.. Men vad tycker du/ni? Är 4500 kallhyra för dyrt eller inte?


    Det beror mycket på var lägenheten finns. "Landet" kan vara var som helst.
    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Anonym (Soc.)

    Kostnader för el och hyra är ju inga fasta poster i försörjningsstödet, utan man får det som det kostar om det är inom rimlighetens gräns. Så summan av fötsörjningsstödet blir ju olika om du har en hyra på 2000 eller 6000.

    Dätremot kommer man nog inte att godkänna att du fördyrar dina månadskostander genom att flytta så allt beror på hur din boendekostnad ser ut idag.

  • Jemp

    Ute i "ingenstans" var i landet?

    Hur mycket säger de att värmen brukar gå på?

    Spontant tycker jag det låter helt ok. Bor rätt nära Stockholm å andra sidan.

    Torktumlare behövs inte!

  • Anonym (M)

    Om du har en luftvärmepump så kan du ställa tvättställning under den så torkar tvätten snabbt eftersom den blåser varmluft.


    Cosmicgrace skrev 2020-04-17 19:43:57 följande:
    Sant, kan hänga upp tvätt på tork, men tar det inte jätte lång tid på vintern? Ska det inte ingå tork möjligheter i hyresrätter?


  • Minimorot

    Om du får 9000 i månaden så låter 4500 väldigt mycket, oavsett hur mycket du kommer att få betala för el. Tänker att du även förmodligen har andra fasta kostnader, som "äter" upp din buffert (telefon, internet, lån, osv). Hade rekommenderat dig att kika runt lite mer, om du ändå vill bo på landet så borde det finnas andra alternativ (utan för mycket konkurrens)?
    Alternativt försök att förhandla med ägaren :)

Svar på tråden Är 4500 bra pris på kallhyra för en 2a?